צפו: שלל מכוניות חשמליות חדשות שמסומנות כדבר הבא

הדעה הרווחת בעולם הרכב היא כי ימי המכוניות הנוסעות על בנזין ודיזל מתקרבים לקיצם, וכי עידן המכונית החשמלית קרוב מתמיד ■ קבלו הצצה לכמה דגמים חשמליים חדשים שנחשבים לדבר הגדול הבא בתחום

אנליסטים רבים בעולם הרכב משוכנעים כי ימי המכוניות עם מנועי הבעירה הפנימית, הפועלים בבנזין ודיזל, הולכים ומתקרבים לקיצם וכי עידן המכוניות החשמליות קרוב מתמיד. סקירת דגמי החשמל בתערוכת ז'נבה מראה כי יש משהו בדברים אלה ואם בעבר מכוניות חשמליות היו נחשבות ליצורים מוטוריים הזויים, כיום הן הולכות ונכנסות למיין סטרים של תעשיית הרכב.

סיטרואן חשה את המגמה החשמלית בארה"ב בזכות המכירות של טסלה, והיא מכוונת לשוק האמריקאי ומציגה בתערוכה את הדיאס אי טנס קונספט שמעצביה השקיעו לא פחות מ-800 שעות בעבודה על העיצוב החיצוני המהמם שתחתיו פועל מנוע חשמלי בהספק 402 כוחות סוס ומומנט של 52 קג"מ שמועברים לגלים האחוריים. נתוני הביצועים של המכונית אינם נופלים מהטסלה מודל אס והסיטרואן החשמלית מזנקת מעמידה למאה קמ"ש תוך 4 שניות וחצי, נתון מרשים ביותר למכונית שמשקלה 1600 ק"ג. המרחק בין דגם האב טיפוס לדגם סדרתי עדיין גדול אך אם סיטרואן באמת חושבת אמריקה, כדאי שבמקביל לפיתוח גירסה סדרתית יפתחו הצרפתים גם נציגויות רשמיות באמריקה אם הם באמת מאמינים בעצמם.

נמשיך עם סיטרואן שמציגה לצד הדגם המרהיב את הדגם המוזר שנקרא אי מהארי. מדובר במכונית חשמלית פתוחה לארבעה נוסעים שמבוססת על דגם המהארי המיתולוגי. בסיטרואן החליטו ללכת על עיצוב נקי במיוחד וזאת הסיבה שהמכונית כולה צבועה לבן לרבות הגלגלים פרט לפס קישוט כתום ששובר את הצבע הלבן. בסיטרואן מתכוונים שהמכונית תהיה עירונית ולכן הם תכננו אותה עם מערך סוללות שיספיק לטווח נסיעה של 200 ק"מ בין הטעינות כאשר טעינה מלאה נמשכת 8 שעות. חפשו את המכוניות האלה בטיול הבא שלכם לפריז ותהיו בטוחים שכל אחת מהן תגרום לכם לחייך.

גם לפורשה יש תשובה לחזון החשמלי בדמות דגם מישן אי קונספט. מכונית הספורט החשמלית הראשונה המיועדת לארבעה נוסעים של היצרן הגרמני. צוות המעצבים של המכונית החל במלאכה עם סדרת איורים ראשוניים שהפכו עד מהירה לתמונות תלת מימדיות. בשלב הבא נבחרו שלושה עיצובים ומהם יוצרו שלושה דגמים בקנה מידה 1 לשלוש. השלדה של המכונית היא שלדה רגילה ואילו מערכת החשמל הגיעה מהבוקסטר אי, מה שאפשר למעצבים לתכנן מכונית בעלת מאפיינים של פורשה עם חרטום נמוך ונטול פתחי אוורור מפאת היעדר מנוע בחלק הקדמי.

בהמשך נלקחו אלמנטים מדגם הספורט 919 וכך התקבל עיצוב אלגנטי וספורטיבי בכאחד. חלקה הקדמי של המכונית כולל שני פתחים גדולים בצדדים המאפשרים זרימת אוויר לאורך גוף המכונית והמתכננים לא חסכו במחשבה על עיצוב החרטום כולו עם פנסי חזית מיוחדים בעלי ארבעה גופי תאורה ופנס אחורי מעניין לכל רוחב הזנב ויחד עם זאת הם הקפידו לשלב אלמנטים קלאסיים שיגרמו לכל מי שמביט במכונית להיות בטוח שזאת פורשה ולא משהו אחר.

הדלתות של המכונית נפתחות בכיוונים מנוגדים לאפשר כניסה נוחה לנוסעים ולשם כך ויתרו המעצבים של שימוש בקורה האנכית המרכזית. העיצוב הפנימי של המכונית מתאים לחזון החשמלי של פורשה והוא כולל כמה מרכיבי מפתח כמו למשל היעדר כפתורים ולחצנים ושימוש בצגים הולוגראפיים המופעלים במחוות יד ובתנועות ראש ועיניים. גם המושבים עברו תכנון מחדש והם כמובן עשויים מחומרים מתקדמים. יכולנו לספר בנוסף כי שני המנועים שלה מספקים 600 כוחות סוס לכל ארבעת הגלגלים, שהיא מזנקת מעמידה למאה קמ"ש תוך שלוש שניות וחצי והיא מטפסת למהירות 200 קמ"ש תוך 12 שניות ושהיא יכולה לנוע למרחק 500 ק"מ בין הטעינות אבל העדפנו לוותר ולהסתפק בעיצוב.

אורחי תערוכת ז'נבה יפגשו השנה בתערוכה את אחד הדגמים המעניינים שמגיע דווקא מקרואטיה. יצרנית המכוניות הקוראטית רימאק מציגה בתערוכה את הקונספט וואן החשמלית. אם הקרואטים סימנו את טסלה כיעד בתחום הביצועים, הרי שהמכונית שלהם משאירה לטסלה אבק. הדבר הזה טס מעמידה למאה קמש תוך שתי שניות נקודה שש וממשיך להאיץ כמעט למאתיים קמ"ש תוך שש שניות בסך הכול. הוסיפו לכך את המהירות המרבית 355 קמ"ש והנה התשובה לטסלה בתחום הביצועים. המכונית עשויה מקרבון פייברס ובתא הנהג תגלו שימוש מרובה באלומיניום ובאלקנטרה לצד סיבי הפחם. היצרן הקוראטי הודיע כי בכוונתו לייצר רק שמונה מכוניות במחיר של קרוב למיליון דולר ליחידה. מכונית שנולדה להיות פריט לאספנים חובבי חשמל בלבד.

הזכרנו קודם את דגם הקונספט של אופל שנוגע בעתיד, אבל היצרן הגרמני שמהווה זרוע של גנראל מוטורס באירופה, חושב גם על ההווה ובתערוכת ז'נבה מציגים אנשי אופל את האמפרה אי החשמלית שהיא הגרסה של אופל לשברולט בולט. המכונית שתושק רשמית בשנה הבאה מעוצבת לכל אורכה בהתאם לקווי העיצוב המוכרים של שאר דגמי היצרן הגרמני. באופל אומרים כי מערך הסוללות שמותקן ברצפת המכונית מאפשר הסעת חמישה נוסעים בצורה מרווחת לטווח של 320 ק"מ. אופל לא פרסמו את המפרט של המכונית אך אם היא זהה לבולט של שברולט, מדובר בהספק של 200 כוחות סוס ומומנט של 36 קג"מ שמאיצים את המכונית מעמידה למאה קמ"ש תוך 7 שניות בדרך למהירות מרבית של 145 קמ"ש. נוסיף כי מחירה של המכונית עשוי להיות תחרותי ובאופל מדברים על מחיר של 33 אלף יורו לפני מסים.