אקזיט ישראלי: אינטל רוכשת את ריפליי תמורת 175 מיליון דולר

Replay Technologies, שהוקמה לפני 5 שנים, גייסה מאז הקמתה 27 מיליון דולר ■ החברה פיתחה טכנולוגיה לצילום אירועי ספורט ב-360 מעלות, ובאחרונה הודיעה על שת"פ טכנולוגי עם אינטל ■ מתחילת השנה נמכרו 8 חברות ישראליות תמורת 1.6 מיליארד דולר

אינטל ריפליי/ צילום: באדיבות Replay Technologies
אינטל ריפליי/ צילום: באדיבות Replay Technologies

זה לא קורה הרבה: שבוע ימים אחרי שנודע כי Replay Technologies הישראלית השלימה גיוס של 13.5 מיליון דולר, מחצית מסך הגיוס מאז הקמתה, מתברר כי החברה נמכרת ללא אחרת מאשר אינטל תמורת 175 מיליון דולר.

אינטל, אחת מאריות הטק האמריקאיות שנסחרת בשוק ההון האמריקאי לפי שווי של 144 מיליארד דולר, הודיעה הבוקר באתר הבית שלה כי היא רוכשת את Replay, עימה יש לה שיתוף-פעולה טכנולוגי, לפי שווי המשקף, כאמור, החזר "על הכסף" של פי 6 - לא רע עבור חברה שהוקמה לפני 5 שנים.

Replay, שהוקמה על-ידי אורן יוגב (מנכ"ל), מתאו שפירא (סמנכ"ל טכנולוגיה) ואביב שפירא (סמנכ"ל תפעול), פיתחה טכנולוגיה (ראו מסגרת) לצילום אירועי ספורט ב-360 מעלות במטרה להפיק סצנה תלת-ממדית בהצגת הילוכים חוזרים מכל זווית צילום אפשרית.

החברה, כאמור, הודיעה רק בשבוע שעבר כי השלימה גיוס של 13.5 מיליון דולר. ייתכן כי ההסבר לסמיכות האירועים - כי הרי חברה לא תבצע גיוס רגע לפני שהיא נמכרת - טמונה בחלון הזמן שנוצר מהרגע שחברה יוצאת לרוד שואו לקראת גיוס ועד לרגע שבו הגיוס אכן הושלם, והכסף נכנס לקופתה. לא פעם, חלון זמן זה נמשך חודש-חודשיים, וייתכן שבמקרה של Replay המו"מ מול אינטל החל במהלך תקופה זו, וקרה שהגיוס הושלם רגע לפני שהמו"מ התבשל לעסקה סופית, ומכאן סמיכות האירועים.

כך או אחרת, Replay היא החברה הישראלית השמינית שנמכרת מתחילת השנה, ומבדיקת "גלובס" עולה כי נכון לרגע זה שווי האקזיטים הישראליים בחודשיים הראשונים של 2016 עומד על 1.6 מיליארד דולר - שיא היסטורי (!).

ומה מצאה אינטל ב-Replay? ובכן, הטכנולוגיה של Replay, הקרויה FreeD, מצלמת אירוע ספורט, כמו משחק כדורגל, ממספר רב של מצלמות באיכות גבוהה, ומפיקה מצילומי הווידאו סצנה תלת-ממדית שיכולה להציג הילוכים חוזרים מכל זווית צילום אפשרית. החיבור בין החברה הישראלית לאינטל נובע מסיבה די פשוטה: עיבוד הנתונים הרבים במהירות והעברתם לשידור מתאפשרת הודות ליכולות המחשוב המתקדמות של אינטל המבוססות על מעבדי הדור השישי ממשפחת Intel Core.

Replay ואינטל הודיעו בתערוכת CES האחרונה על שיתוף-פעולה. מנכ"ל אינטל, בריאן קרזניץ', כתב בהקשר זה כי "כיום יותר מתמיד, הכול בספורט הופך לדיגיטלי ובר-מדידה. זה הזמן לשנות מהיסוד את כל מה שאנחנו יודעים על הדרך בה ספורטאים פועלים, ואת הזירות שבהן הם מתחרים". בהודעתה באתר הבית שלה הסבירה אינטל את הבחירה שלה ב-Replay במילים הבאות: "כמעט כל עסק עובר מהפכה בגלל המידע הרב הקיים והיכולת לתפוס, ליצור קשר, לנתח ולהגיב לאותו מידע. דוגמה אחת לכך, שמאוד מרגשת את אינטל, היא כיצד מידע ממציא מחדש את האופן שבו אנשים צורכים ומגיבים לאירועי ספורט. בשידורי ליגת ה-NBA האחרונים, אפשרנו לצופים לטעום מחוויית צפייה תלת-ממדית, הן בטלוויזיה והן באינטרנט", טוענת אינטל ומסבירה כי חוויית הצפייה שסיפקה מבוססת על טכנולוגיה של Replay, ומכאן בחירתה לרכוש את החברה הישראלית.

מנכ"ל Replay Technologies, אורן יוגב, ציין כי "אנחנו מאוד נרגשים מהעסקה, ואנחנו מאמינים כי היא תורמת לשני הצדדים. ההתאמה האסטרטגית בין שתי החברות שלנו היא שילוב רב-עוצמה. הצוות של Replay נלהב מההצטרפות לאינטל, וכעת נוכל להאיץ את התוכניות שלנו, להמשיך לפתח את הטכנולוגיה ולהציע שירותים מתקדמים ללקוחות שלנו, ולספק הזדמנויות מצוינות עבור העובדים שלנו".

Replay מעסיקה קצת מעל 100 עובדים, רובם יושבים בישראל, במשרדי החברה ברמת החיל שבתל אביב. ייתכן מאוד שחלקם יתעשרו מהאקזיט, כמו שקורה לא פעם כשסטארט-אפ נמכר ואז מתברר כי חלק לא מבוטל מהון המניות שלו מוחזק בנאמנות עבור עובדיו (בין היתר, בצורת אופציות למניות). במקרה של Replay, לא ניתן לדעת את שיעורי ההחזקה המדויקים של המשקיעים הפיננסיים, המייסדים והעובדים מכיוון שלפי רשם החברות, בעלת השליטה בחברה היא חברת אם אמריקאית. מבנה שליטה כזה הוא שכיח בתעשיית ההיי-טק המקומית, והוא נובע בעיקר משיקולי מיסוי וקניין רוחני.

כך או אחרת, לאור העובדה כי החברה גייסה סכום יחסית נמוך לאורך חמש שנות פעילותה והיא נמכרת לפי שווי המשקף החזר של פי 6 על ההשקעה בה, ייתכן מאוד ששלושת מייסדיה ועובדיה גזרו קופון נאה ממכירתה.

Replay Technologies

שנת הקמה: 2011

מה החברה עושה: טכנולוגיות לשידורי וידאו, בעיקר אירועי ספורט, מכמה שיותר זוויות

מייסד ומנכ"ל: אורן יוגב

מספר עובדים: 100 (הרוב בארץ)

בעלי מניות עיקריים: קרן ההון סיכון Cervin; קרן הפרייבט אקוויטי Guggenheim; סמסונג ונצ'רס; מארק קיובן; טריניטי קפיטל השקעות; דויטשה טלקום

* מקור: nlineIVC-O

אינטל: המעסיק הפרטי הגדול ביותר בישראל, 10 אלף איש

אינטל היא לא רק חברת ענק אמריקאית שמדי פעם רושמת צ'ק לזכותו של סטארט-אפ ישראלי כזה או אחר. במשק הישראלי, לאינטל, יצרנית שבבי מחשב, יש תפקיד מאוד מהותי: היא המעסיק הפרטי הגדול בישראל. בחמשת מרכזי הפיתוח והייצור של החברה בארץ (חיפה, יקום, קריית גת, פתח תקווה וירושלים), מעסיקה אינטל 10,000 איש - 6,600 עובדי פיתוח ו-3,400 עובדי ייצור, וזאת לעומת 500 איש בשנת 1984.

מפעל הייצור העיקרי של החברה הוא זה שבקריית גת ובאחרונה ציינה אינטל 20 שנה להקמתו. מעל מחצית מעובדי אינטל קריית גת מתגוררים בדרום. אינטל מרחיבה בימים אלו את המפעל והוא צפוי להעסיק 4,000 איש. אינטל היא היצואנית המובילה בתעשיית ההיי-טק המקומית, והיקף הייצוא שלה עמד אשתקד על 4.1 מיליארד דולר, 11% מסך ייצוא ההיי-טק של ישראל.

אינטל, מן הראוי לציין, אינה עונה להגדרה של רוכשת סדרתית של חברות טכנולוגיה ישראליות, לפחות לא כמו סיסקו. מבדיקת "גלובס" עולה כי משנת 2004 ועד כה, רכשה אינטל 8 חברות ורובן לא תמורת סכומים מהותיים. למעשה, Replay היא הרכישה הגדולה ביותר שלה מאותה שנה. פעילות Telmap (שפיתחה אפליקציית ניווט מתחרה לווייז) - הרכישה השנייה בגודלה - נסגרה במהלך 2013.

הטכנולוגיה של Replay: לראות את הגול מכל זווית אפשרית

אם יש משהו שמשותף לכל אוהדי הספורט, ולא משנה איזה ספורט ובאיזו מדינה, זה הרצון שלהם לצפות בשידור חוזר במהלך כזה או אחר באירוע כשהוא משודר בשידור חי. לראות שוב את הגול של מסי, החלוץ של קבוצת הכדורגל של ברצלונה, או את הסל של סטפן קרי, כוכב אלופת ליגת ה-NBA הנוכחית, גולדן סטייט ווריורס - ומכל זווית אפשרית. מלמעלה, מלמטה, מימין, משמאל, מרחוק, מקרוב. ככל שיש יותר זוויות צפייה, חווית הצפייה משתדרגת, ועבור אוהדי ספורט חוויית צפייה באירוע חי היא די מהותית.

ועל הצורך הזה עונה הטכנולוגיה של Replay. החברה אוספת את הצילומים הנקלטים בעשרות מצלמות וידאו שפרוסות במגרש הכדורגל, לצורך הדוגמה, ומעבירה את המידע הזה - אוסף הצילומים - לשרתים שבהם הוא עובר עיבוד והופך לתמונת 360 מעלות של המגרש. המידע המעובד נדחס ומועבר לערוצי השידור השונים, וכך הצופה שיושב בבית יכול לצפות בשידורים חוזרים של מהלכים במשחק במגוון זוויות שונות.

לכן, הלקוחות של Replay מתחלקים לשתי קבוצות: רשתות שידור כמו CBS וליגות ספורט כמו NBA. החיבור בינה לבין אינטל, כאמור, נובע מכך שהמעבדים של אינטל הם אלו שמעבדים את המידע שנאסף מהמצלמות שבמגרש. לדוגמה, בשידורי האולסטאר של ליגת ה-NBA נעשה שיתוף-פעולה בין שתי החברות, ובמסגרתו הותקנו 28 מצלמות HD שהמידע שנאסף ועובד מהן יצר שידורים חוזרים של כמעט כל מהלך. מעבר למענה לדרישות הצופה, טכנולוגיה זו יכולה לסייע לספורטאי/לקבוצה/לשופט ועוד לנתח בדיעבד מהלכים במשחק.

במבט לעתיד, טכנולוגיה זו עתידה להיות חלק מעולם המציאות המדומה - עולם שיאפשר לצופים שיושבים בבית להרגיש כאילו הם נמצאים במגרש. 

כל רכישות אינטל בישראל
 כל רכישות אינטל בישראל

.

אינטל ריפליי/ צילום: באדיבות Replay Technologies
 אינטל ריפליי/ צילום: באדיבות Replay Technologies

אינטל ריפליי/ צילום: באדיבות Replay Technologies
 אינטל ריפליי/ צילום: באדיבות Replay Technologies