החל מעוד חודש: רכיבה על אופניים חשמליים - רק מגיל 16

ועדת הכלכלה אישרה היום תקנות שמסדירות את השימוש בקורקינטים חשמליים והעלאתה את גיל הרכיבה באופניים חשמליים מ-14 ל-16 ■ יו"ר הוועדה, איתן כבל: "צעד אדיר להגברת הבטיחות"

אופניים חשמליים / צילום: תמר מצפי
אופניים חשמליים / צילום: תמר מצפי

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום (ד') את העלאת גיל הרכיבה באופניים חשמליים מגיל 14 לגיל 16. זאת במסגרת תקנות שהגיש לוועדה משרד התחבורה. התקנות נועדו בין היתר להסדיר את השימוש בקורקינט חשמלי, לרבות נושא האכיפה, הרישום והרישוי של הכלים. העלאת גיל הרכיבה צפויה לצמצם את מספר התאונות שנבעו כתוצאה מהרכיבה באופניים חשמליים, ותיכנס לתוקף בעוד קצת למעלה מחודש.

בתקנות שאושרו היום נקבע כי השימוש בקורקינטים יתאפשר רק עד משקל 30 ק"ג, בהספק של 250 וואט ובמהירות מרבית של 25 קמ"ש. עוד אושר כי הרכיבה תותר מגיל 16 ומעלה ועל רוכב בכל גיל תחול חובה לחבוש קסדה ובשעות החשכה גם אפוד זוהר. הרכיבה תותר על שבילי אופנים בלבד או על הכביש, ועל הרוכבים יאסר להרכיב אדם נוסף. עוד אושר כי הרוכבים לא יחויבו ברישוי ורישום של הקורקינטים, אולם הם כן יחויבו להדביק על הקורקינט מדבקה שתכיל מספר מידע, כמו למשל: שם היצרן, מספרו הסידורי של הקורקינט, משקלו ומשקל מרבי של הרוכב, ההספק והמהירות המרבית ולחץ האוויר בצמיגים.

בדיון שהתקיים קודם לכן הציג מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, את עקרונות ההסדרה שגיבש המשרד בהתאם לדרישת הוועדה. הוא ציין כי המשרד ישקיע בשנים הקרובות 250 מיליון שקל בהקמת רשת שבילי אופניים שתחבר את כל הרשויות במטרופולין תל אביב.

יו"ר ארגון חיים בדרך מתונה, מרדכי פדר, אמר כי "הכלי החדש הוא מסוכן במיוחד ומיותר", וביקש לאסור את השימוש בו עד שלא יינתן מענה כולל לכל הסוגיות שנשארו מחוץ לתקנות. בתגובה הגיב כבל וטען כי "הסוסים מזמן ברחו מהאורווה ואי אפשר לגזור על הציבור גזירה שהוא לא יכול לעמוד בה. אם נמתין עד שהפתרון המצוין יגיע לא נצא לדרך לעולם".

סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, קראה להרחיב את התקנות לכל הכלים, בין אם יש להם גלגל אחד ובין אם שלושה. היא הוסיפה כי במקום להשתמש בעודפים שהתגלו בקרנית להפחתת מחירי ביטוח לרכב פרטי, צריך היה להשתמש בזה לעידוד והסדרת השימוש באמצעי תחבורה אחרים כמו רכיבה על אופניים.

לדיון הגיעו גם נציגים של יבואני האופניים, שבעיקר התנגדו להעלאת גיל הרכיבה. יובל גינסברג, אחד היבואנים, אמר כי "הציבור לא יוכל לעמוד בהעלאת גיל הרוכבים" משום שמחצית מהם הם ילדים מתחת לגיל 16. יושי בלוט, גם הוא יבואן, הוסיף כי "מפקירים את כל הילדים מתחת לגיל 16". מנהל פורום יבואני האופניים, גדי מינץ, סיכם ואמר כי "העלאת הגיל גודעת את ענף האופניים החשמליים".