"אכלתם" את ספין הדירות של האוצר? הנה הסיפור האמיתי

היעדים של האוצר לתכנון, שיווק קרקעות ומכרזים הפכו לכותרות מפוצצות בעיתונים ■ אלא שמאחורי המספר הזה מסתתר סיפור קצת שונה

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

במשרד האוצר הכריזו לאחרונה על היעדים שלהם לתכנון, שיווק קרקעות וגם מכרזים שייסגרו עד סוף שנת 2016. ההכרזה הזו לוותה בכותרת מפוצצת עם המספר 145 אלף יחידות דיור.

לפני שאנחנו מברכים את משרד האוצר ואת שר האוצר משה כחלון על הגדלת ההיצע המשמעותית צריך לעשות קצת סדר בנתונים ולהבין שמתוך אותן 145 אלף יחידות דיור שהופיעו בכותרת, רק בערך 60 אלף יחידות דיור הן היעד המשמעותי ביותר לטווח הקרוב. למה? כי זה המספר שמתייחס לעסקאות מאושרות, או בעברית פשוטה יותר, קרקע ל-60 אלף דירות בהם יזכו קבלנים ויזמים בשנה הקרובה.

שאר 85 אלף יחידות הדיור שמשלימות את התמונה כדי להגיע ל-145 אלף דירות מתייחסות לשלבים מוקדמים יותר בשרשרת הייצור של הדירה בישראל, שלב אישור התוכניות ושלב שיווק הקרקע.

נכון, מדובר ביעדים חשובים ובשלבים מהותיים ליצירת דירת מגורים בישראל אך מדובר בשלבים מוקדמים יותר בתהליך.

יעד התכנון למשל, שקובע שמינהל התכנון יביא למצב של אישור תוכניות ל-50 אלף יחידות דיור על קרקע מדינה ועוד 50 אלף יחידות דיור על קרקע פרטית, מתייחס לשלב בו מוסדות התכנון מאשרים את התוכנית עוד לפני שיווק הקרקע על ידי המדינה במכרז או לפני התנהלות היזם או הקבלן מול הרשות המקומית במקרה של קרקע פרטית. בשני המקרים מדובר בשלב מקדמי מאוד של אותה יחידת דיור שצפויות לה עוד שנים לפני שתהפוך לדירה בנויה.

גם יעד השיווק הוא יעד מתעתע. בעוד היעד עומד על 55 אלף יחידות דיור עד סוף 2016, מדובר בפרסום מכרזים אין שום הבטחה שכלל ייסגרו השנה. פרסום של מודעה על מכרז עוד לא מבטיח יזם או קבלן שזכה במגרש ומדובר, שוב, בשלב מקדמי שלאחריו עוד תקופה לא קצרה לפני שהדירה תתחיל להיבנות, בוודאי לפני שאותה הדירה תהיה מוכנה לאיכלוס.

בקיצור, ההצהרות אודות 145 אלף דירות ב-2016 נכונות כאשר מדברים על כל שרשרת הייצור. אבל אם רוצים באמת מה היעד האמיתי של הגדלת ההיצע בטווח המיידי צריך להתייחס לאותן עסקאות מאושרות שמציבות מטרה של 60 אלף דירות עד סוף השנה.