מחפשים עבודה בחו"ל? יוזמה לשילוב ישראלים בכוחות האו"ם

בכירים במשטרת ישראל הגיבו בחיוב על יוזמת שגריר ישראל באו"ם ■ ייתכן שילוב שוטרים ישראליים בכוחות האו"ם באירופה ובכמה מדינות באפריקה ■ המדינה משלמת את משכורתו של המתנדב, והאו"ם משלם למדינה 1,365 דולר בחודש על כל שוטר

דני דנון / צילום: דפי הירשפלד שלם
דני דנון / צילום: דפי הירשפלד שלם

ישראל מקדמת שילוב אזרחים ישראליים (שוטרים ומומחים טכנולוגיים) בכוחות השלום של האו"ם במדינות שבהן נוכחות של ישראלים לא תחולל בעיות. מדובר לא רק בהשתתפות בכוחות שיטור ושמירת שלום אלא גם ברכש של טכנולוגיות ישראליות ויישומן בפעילות השוטפת של הכוחות, או בחתימה על הסכמי יעוץ טכנולוגיים. את הקמפיין הזה מובילה שגרירות ישראל באו"ם, וגורמים בכירים במשטרת ישראל מביעים תמיכה ביוזמה. 

לישראל יש עמדת תצפית טובה על תהליך שילובן של מדינות בכוחות השלום, שאותה מאייש הדיפלומט הישראלי יותם גורן, סגן יו"ר הוועדה החמישית (ועדת התקציב והמנהל של או"ם), שאחראית על תקציב הכוחות. גורן חזר באחרונה מביקור בן שבועיים שערכו חברי הוועדה אצל כוחות שלום שמוצבים ב-9 מדינות באפריקה, יותר מאשר בכל יבשת אחרת. הביקור נערך לקראת תחילת המשא-ומתן על תקציב הכוחות לשנת הכספים 2016-2017, ונועד לבחון מקרוב את התנהלותם הלוגיסטית, הביטחונית והפוליטית. 

"כשאתה נמצא בדיון במרכז האו"ם בניו-יורק על תקציב כוחות השלום באפריקה, אתה לא באמת קולט את המציאות בשטח", אמר באחרונה גורן. "רק כאשר אתה מגיע לכפר חצי נטוש בקונגו, ששימש מטרה להתקפה של ארגון חמוש, אתה מבין עד כמה חשובה ההתגייסות הבינלאומית להשכנת שלום וביטחון". 

ביקור של חברי הוועדה בכוח שידוע בראשי-התיבות MONUSCO ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו מראה כיצד ישראל עשויה להשתלב בפעילות של כוח כזה. הכוח, שבגלגולו הנוכחי הוקם ב-2010, מונה יותר מ-20 אלף חיילים, שוטרים, משקיפים ואזרחים, ונועד להגן על אזרחי המדינה מפני פעולות עוינות של ארגונים מזוינים ולחזק את השלום באזור. במרוצת השנים שולבו בו יחידות מאורוגוואי, הודו, ברזיל, צ'כיה, ניגריה, סנגאל ודרום-אפריקה. תקציבו השנתי הוא כ-1.3 מיליארד דולר. 

"כוח זה מתאפיין בשימוש בטכנולוגיות מגוונות", אמר גורן. "הביקור בשטח היה הזדמנות לבחון כיצד מעצמה טכנולוגית כמו ישראל עשויה להשתלב בפעילות הכוח, מהוספת מל"טים ישראליים ועד הפעלת גנרטורים ירוקים מתוצרת ישראל".

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, מקדם את שילובם של שוטרים ישראליים בכוחות שלום ושימוש בטכנולוגיות ישראליות בעבודת כוחות אלה מאז שנכנס לתפקידו. הוא רואה במעורבות ישראלית בהפעלת הכוחות מכשיר נוסף לקידום מעמדה הגלובלי של ישראל. "יש בעולם ביקוש גדול לידע ולניסיון של מדינת ישראל בתחומי הטכנולוגיה והביטחון", הוא אומר. "באמצעות פעילויות שיראו את פניה האמיתיות של ישראל לעולם, ננצח במאבק על תדמית המדינה".

כוח או"ם ברפובליקה המרכז אפריקאית, שידוע בראשי-התיבות MINUSCA, הוא זירה אחרת שיכולה ליהנות מתשומות ישראליות, אומר גורן. הכוח, שהוקם ב-2014, נועד לבלום את מלחמת האזרחים בין נוצרים למוסלמים במדינה, להעניק סיוע הומניטרי לאזרחים ולסייע בשמירה על זכויות האדם, וחברים בו 12,870 חיילים, שוטרים ומשקיפים.

"האתגרים הלוגיסטיים שאו"ם מתמודד עימם במדינה זו הם מהקיצוניים ביותר", אמר גורן. "במדינה שגודלה זהה לגודלן של צרפת ובלגיה יחדיו יש רק 500 ק"מ של דרכים סלולות. לישראל יש המון להציע פה, בין אם מדובר בכוח-אדם איכותי, כמו שוטרים, ובין אם מדובר בתחומי הפיתוח והטכנולוגיה". 

היכן יכולים שוטרים מתנדבים ישראליים לשרת בכוחות האו"ם? לדברי גורמים מדיניים, מדובר במדינה אחת באירופה, כמה מדינות באפריקה (נוסף לקונגו והרפובליקה המרכז אפריקאית גם חוף השנהב וליבריה) וכן האיטי. (ישראלים שירתו בכוח של או"ם בהאיטי בעקבות רעידת האדמה העזה שם ב-2010, שבה נהרגו 220 אלף אנשים). 

ישראל היא התורמת ה-33 בגודלה לכוחות השלום של האו"ם. 0.43% מתקציב הכוחות נתרם על-ידי ישראל - וזה לא מעט. ישראל תורמת לאו"ם מדי שנה כ-36 מיליון דולר, ומסכום זה 23,614,323 דולר מיועדים לתקצוב הכוחות.

"ישראל היא בין החברות הבודדות באו"ם שמשלמות לארגון את חובותיהן במלואם ובזמן", אומר גורן. "בגלל עובדה זו אנו פעילים מאוד במשא-ומתן המתיש על תקציב כוחות השלום, ודואגים לכך שהוא ינוצל באופן יעיל תוך שימור האינטרסים הישראליים". 

כל מדינה ששולחת שוטר לכוחות השלום - הוא מוגדר כמושאל - מוסיפה לשלם משכורתו של אותו שוטר. האו"ם מחזיר למדינה 1365 דולר בחודש ככיסוי חלקי של ההוצאה.

השגרירות הישראלית באו"ם מקדמת רכש של מוצרים ישראליים על-ידי הארגון בכלל וכוחות האו"ם בפרט. ב-2014 (השנה האחרונה שלגביה יש נתונים סטטיסטיים) רכש האו"ם מחברות ישראליות מוצרים ושירותים בשווי כ-70 מיליון דולר - סכום שיא ועליה בשיעור 55% בהשוואה ל-2013.

השגרירות משתפת פעולה עם האגף ליצוא ביטחוני במשרד הביטחון (סיב"ט) כדי לסייע לתעשיות הביטחוניות בישראל להשתלב בסחר עם האו"ם. בשוק זה כבר פועלות אלביט, תע"א, רפאל ואירונאוטיקס.