הבנק המרכזי הסיני יאפשר לבנקים להמיר הלוואות רעילות למניות

המערכת הבנקאית הסינית עומדת בפני מחיקה של 614 מיליארד דולר, והחשש מהשלכות המחיקה מביא את הבנק המרכזי הסיני לאפשר את המהלך מרחיק הלכת

כלכלת סין/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
כלכלת סין/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הבנק המרכזי הסיני צפוי לאפשר למערכת הבנקאית המקומית להמיר הלוואות שהעמידו לעסקים למניות ובכך להפחית מנטל התשלומים של המערכת העסקית.

מדובר בחדשה רעה שמצוטטת בסוכנויות הידיעות, כשהמטרה של המערכת הבנקאית הסינית היא להתמודד עם הירידה בהיקפי הסחר העולמי והנטל ההולך וגובר של תשלומי ההלוואות על המערכת העסקית - וזאת כדי למנוע קריסה כלכלית של המערכת.

יש לציין כי המהלך מבהיל את המשקיעים ברחבי העולם, וזאת משום שהבנק המרכזי הסיני הקים בעבר קרן לרכישת הלוואות רעות (נכסים רעילים) מהמערכת הבנקאית כדי לפנות לה מקורות למתן הלוואות לעסקים, אולם הקרן הזו מגיעה לקצה גבול היכולת של לקלוט את הנכסים הרעילים הללו, וללא הזרמה מסיבית של כסף מהממשלה או לחילופין הדפסה מסיבית של כסף, הרי שהקרן לא תוכל לקלוט עוד "הלוואות רעות", ומכאן הדרך לסחרור קצרה.

עד היום סירב הבנק המרכזי הסיני לאפשר למערכת הבנקאית המקומית להחזיק בנכסים ריאליים בסין, וזאת כדי שהבנקים יתמקדו במתן אשראי וניהולו ולא בניהול חברות. המהלך יצר בפועל הפרטה של המערכת הכלכלית הסינית, אולם מתן אפשרות למערכת הבנקאית להמיר הלוואות למניות ייצור תהליך הפוך - הלאמה של עסקים, כי המערכת הבנקאית הסינית נשלטת ריאלית על-ידי הממשלה.

כאמור, ברחבי העולם חוששים כי מדובר למעשה במהלך שרק ידחה את המשבר הכלכלי בסין ויעצים אותו כשהוא יגיע, וזאת משום שהמרה של הלוואות למניות יהיה מהלך שינקה את המאזנים של הבנקים מחובות רעים ויאפשר להם שלא למחוק חובות, כשמהצד השני המאזנים של החברות שההלוואות שלהם יומרו למניות יתנקו גם הם ויאפשרו להם לקחת הלוואות נוספות, כשבפועל הם לא יכלו לשלם את הישנות.

מצב בו בנקים מלווים הופכים לבעלי מניות יוצר ניגוד עניינים ותמריך למערכת הבנקאית להלוות עוד הלוואות רעות לעסקים שבלאו הכי לא יכולים לשלם, וכך נוצר מעגל שוטה, כשהפעולה המתבקשת הייתה אמורה להיות לתת לעסקים כושלים לפשוט את הרגל ולהתמודד עם ההשלכות. הדבר יוצר שקיפות ואמינות, אולם החשש של ממשלות להתמודד עם השלכות של קריסת חברות בטווח הקצר (שתביא איתה אבטלה) הוא גדול מדי, גם אם בשלב השני (בטווח הבינוני והארוך) זה יביא להבראה כלכלית.

על-פי ההערכות הרשמיות, היקף החובות הבעייתיים של המערכת הבנקאית הסינית שעשויים להיות מומרים למניות עומד על 4 טריליון יואן, שהם כ-614 מיליארד דולר אולם בוול סטריט מעריכים כי מדובר בהיקפים גדולים הרבה יותר שאינם מדווחים על פי הכללים המערביים.