מפעל נשר: בוטל היטל השבחה של כמיליון ש' בשטח שלא שלנו

בכך קיבלה הוועדה את הטענה של נשר, שהיא איננה רשומה כבעלים של הקרקע, הנמצאת בסמוך לשטח שבבעלותה, אלא רק עושה בה שימוש, וכי המדינה היא הבעלים

מפעל נשר / צילום: תמר מצפי
מפעל נשר / צילום: תמר מצפי

ועדת הערר לפיצויים במחוז חיפה ביטלה לאחרונה חיוב היטל השבחה שהוציאה הוועדה המקומית מורדות הכרמל למפעל המלט נשר בסך 950 אלף שקל. בכך קיבלה הוועדה את הטענה של נשר, שהיא איננה רשומה כבעלים של הקרקע, הנמצאת בסמוך לשטח שבבעלותה, אלא רק עושה בה שימוש, וכי המדינה היא הבעלים.

באמצעות עוה"ד אופיר לוי ומיכל בוסל ממשרד עו"ד חגי שבתאי, שפירא, טענה נשר כי הקרקע המדוברת, ששטחה 35 דונם, נמצאת בסמוך לשטח שבבעלותה, והיא יועדה בעבר למסילת רכבת העמק. שטח זה עבר בסוף שנת 2013 שינוי יעוד במסגרת תוכנית מתאר החלה הן על השטח שבבעלות נשר והן על שטח המסילה. בהתאם לתוכנית, פורסמה שומה לפיו יחול על נשר היטל השבחה הן על השטח שבבעלותה והן על שטח המסילה.

השמאי שערך את השומה מטעם הוועדה המקומית טען כי מאחר שמדובר בשטחים הנכללים במתחם אחד של המפעל, נשר היא הבעלים או החוכרת לדורות, וככל שהיא טוענת אחרת, עליה להמציא מסמך רשמי מרמ"י המעיד על כך שאין לה כל זכות בשטח המסילה.

נשר מצידה ערערה על החלטה זו וטענה, כי הבעלים של הקרקע היא המדינה, ואם הוועדה המקומית טוענת אחרת, חלה עליה חובת ההוכחה. לפיכך, טענה נשר, אין לחייב אותה בהיטל השבחה.

ועדת הערר קיבלה את טענת נשר תוך שהיא מותחת ביקורת חריפה נגד הועדה המקומית ואף חייבה את הוועדה המקומית בהוצאותיה של נשר. לדברי יו"ר הוועדה, עו"ד דקלה מוסרי טל, "אין זה ראוי שרשות מנהלית תפעל תוך ניסיון לעקוף את הוראות החוק ולגבות היטל שבחה ממי שבאופן ברור אינו בעל זכויות המקרקעין. כאשר עולה ממרשם המקרקעין, כי אין לנישום זכויות כלשהן במקרקעין, הנטל הוא על הוועדה המקומית להראות אחרת. במקרים כאלה, על הוועדה המקומית להימנע מהוצאת חיוב כנגד אותו נישום, שכן בהוצאת חיוב 'סרק' גורמת הוועדה המקומית לנישום להוצאות ניכרות, לצורך ביטול חיוב, אשר אין לו בסיס בדין ושבוצע שלא בהתאם להוראות החוק".