פילבר: "כל מהדורות החדשות הן אותו דבר ומאינטרסים זרים"

מתיחות בוועדת פילבר על רקע הסרת הדרישה להשקעת מינימום בחדשות ■ מנכ"ל חדשות 2, אבי וייס: "מעניין למי נוחים האינטרסים של הוועדה" ■ משרד התקשורת: "השוני בא לידי ביטוי בעיקר בכתבות המגזין או בפרשנות של הכתבים באולפן"

שלמה פילבר / צילום: משרד התקשורת
שלמה פילבר / צילום: משרד התקשורת

חילופי דברים ומתיחות בהופעת נציגי חדשות 2 בפני ועדת פילבר ביום רביעי האחרון. ל"גלובס" נודע כי בשימוע, שנערך בעקבות מסקנות הביניים של הוועדה, בראשות מנכ"ל משרד התקשורת, מתח שלמה פילבר ביקורת על החדשות, והשיחה לבשה גוון פוליטי. נציגי חדשות 2, ובראשם יו"ר החברה עו"ד תמי רוה, המנכ"ל אבי וייס והיועץ המשפטי עו"ד ישגב נקדימון, מחו על הכוונה לבטל את מינימום ההשקעה הנדרשת מגוף המשדר חדשות על פי חוק.

על פי חוקי הרשות השנייה, כל חברת חדשות מחויבת במינימום השקעה של 64 מיליון שקל, אולם בפועל הן משקיעות הרבה יותר. על פי התוכניות של ועדת פילבר, תוסר הדרישה להשקעת מינימום כדי לקדם את התחרות בתחום ולאפשר לעוד גופים להקים חברות חדשות או לשדר חדשות.

בחדשות 2 אמרו כי הם אינם מתנגדים לתחרות, אולם דרשו להשית על כל שחקן חדש שייכנס לשוק את דרישת השקעת המינימום. לדבריהם, דרישה זו תשמור על סטנדרטים של נאותות הפקה ותאפשר הפקה של תחקירים מעמיקים, הדורשים השקעה כספית. לדבריהם, ביטול הרף לחלוטין יכניס לשוק גורמים בעלי אינטרס שמייצרים חדשות כבר כיום ואינם זקוקים לסכומים גבוהים כדי להעביר את תכניהם לטלוויזיה. ביטול סעיף המינימום יביא גם להורדה בהשקעה מצד הערוצים הקיימים. וייס אמר בוועדה כי הדבר ימשוך מטה את כל שידורי החדשות בישראל.

בהצגת הדברים אמר פילבר לוייס כי "ממילא כל מהדורות החדשות הן אותו דבר", והוסיף "כל החדשות הם מאינטרסים זרים". הדברים הוציאו את וייס משלוותו, והוא השיב, "אם כבר מדברים על אינטרסים, מעניין מה האינטרסים של הוועדה ולמי הם נוחים", ברומזו לכך שביטול הסעיף יביא להחלשת גופי החדשות בטלוויזיה, מה שינעם לשלטון לכאורה.

חברת החדשות המשיכה ואמרה כי החדשות מהוות מרכיב משמעותי בדמוקרטיה הישראלית וכי אין לפגוע בהן. על פי גורמים בסביבת הוועדה, "ניכר שנושא החדשות וחשיבותן אינם משמעותיים בעיני הוועדה". בתום הדיון ביקשו אנשי חדשות 2 כי ועדת פילבר תמצא דרכים לעגן את השמירה על חדשות 2 לאחר שרשת וקשת יפסיקו להחזיק בה יחד - שלוש שנים מרגע המעבר שלהן לרישיון.

ממשרד התקשורת נמסר: "מול טענת חדשות ערוץ 2 על חשיבות החדשות התבקשו נציגי חברת החדשות להתמודד עם הטענה כי כבר כיום מהדורות החדשות ברוב הערוצים דומות מאוד, יו"ר הוועדה ציין כי השוני בא לידי ביטוי בעיקר בכתבות המגזין או בפרשנות של הכתבים באולפן, ולכן הוועדה לא ראתה בעיה להמליץ על רכישת צילומי חדשות בסינדיקציה (תהליך שקורה גם היום לעיתים בין החברות בהסכמה). בנוגע לתחקירים הוזכר בדיון כי כבר כיום קיימות מספר רב של תוכניות תחקיר דוגמת המקור, עובדה ומבט שני. בנוסף צויין כי תחקירים בכל העולם הם לעיתים קרובות לא תוצר של השקעה אלא הדלפה של גורם אינטרסנטי כזה או אחר. בשום שלב לא האשים יו"ר הוועדה את החדשות בהטיה, וכל ציטוט מעין זה הוא שגוי".

מערוץ 2 לא נמסרה תגובה.