נצחונות גדולים לטראמפ, אך דרכו למועמדות לנשיאות – עדיין קשה

ניצחון נדיר לג'ון קייסיק, מושל אוהאיו, במדינתו שלו - מגדיל מאוד את הסיכוי לאפשרות שטראמפ לא יצבור את מספר הצירים המינימלי הנדרש ■ מארקו רוביו פרש ■ קלינטון גברה על סאנדרס בארבעה סבבים – יתקשה לסגור את הפער מולה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

 

בבחירות המקדימות שנערכו אתמול (ג') בחמש מדינות - פלורידה, אוהאיו, קרוליינה הצפונית, אילינוי ומיזורי - זכו דונאלד טראמפ, המתמודד הרפובליקאי, והילארי קלינטון, המתמודדת הדמוקרטית, בנצחונות מרשימים: היא בארבע מדינות, הוא בשלוש.

למרות זאת, מבין שניהם, רק קלינטון נמצאת עתה במרחק נגיעה מהיעד הסופי - מועמדות מפלגתה לנשיאות. יריבה, הסנטור ברני סאנדרס, סוציאליסט-דמוקרט כהגדרתו, יתקשה מאוד לסגור את הפער הגדול שקלינטון פתחה מולו.

טראמפ, לעומת זאת, כשל אתמול במדינה אחת בלבד, אוהאיו, אך הכישלון הזה גזל ממנו 66 צירים וחישובים אריתמטיים פשוטים מראים, שהמיליארדר יתקשה מאוד לצבור את מספר הצירים המינימלי - 1,237 - שנדרש כדי לזכות במועמדות הרפובליקאית לנשיאות. הוא יצטרך לזכות לפחות ב-60% מקולות המצביעים בכל אחד מסבבי הבחירות המקדימות בשבועות הקרובים, אך עד עתה לא עלה בידו לפרוץ את מחסום 50% באף אחד מהסבבים הקודמים. אנליסטים מעריכים, שהוא יגיע לוועידת המפלגה הרפובליקאית, ביולי, עם מספר הצירים הרב ביותר, אך המספר הזה יהיה קטן מ-1,237.

במקרה כזה, כאשר אין אף מתמודד אחד עם מספר הצירים המינימלי, משתנים כל כללי המשחק. ועידת המפלגה תאיין, קרוב לוודאי, את תוצאות כל הבחירות המקדימות וממסד המפלגה יתאמץ לשכנע את הצירים לתמוך ב"מועמד מוסכם", וזה לא יהיה טראמפ, אם לשפוט על פי התבטאויות העוינות של ראשי הממסד הרפובליקאי כלפיו.

מנהלי הוועידה יכולים להציע מועמד שכלל לא התמודד במוקדמות - למשל מיט רומני, שהיה המועמד הרפובליקאי ב-2012, או, על פי ניחוש פרוע של כמה פרשנים, יו"ר בית-הנבחרים, פול ראיין, פוליטיקאי פופולרי, שרץ בבחירות 2012 כסגנו של רומני.

התוצאות הכמעט סופיות של סבבי הבחירות המקדימות אמש: טראמפ ניצח בפלורידה עם 46% מהקולות, באילינוי (40%) ובקרוליינה הצפונית (40%). באוהאיו ניצח מושל המדינה, ג'ון קייסיק עם 47%. זה היה נצחונו הראשון, אך הוא תרם תרומה חשובה לקואליציה הרפובליקאית נגד טראמפ.

הספירה במדינת מיזורי טרם הסתיימה, אך המרוץ שם בין טראמפ לסנטור טד קרוז צמוד ביותר. בשלב זה יש לטראמפ 621 צירים, לקרוז - 395 ולקייסיק - 138. 17 מתמודדים רפובליקאים יצאו לדרך; רק שלושה שרדו.

 

הסנטור מארקו רוביו, שהיה פעם התקווה הגדולה של הממסד הרפובליקאי, פרש אמש מהמרוץ לאחר שכשל במדינת הבית שלו, פלורידה. הוא קיבל רק 27% מקולות המצביעים במדינה, ומצא עצמו במקום השני, אחרי טראמפ, לאחר קמפיין מתיש, שבו מעד כמה פעמים. מעידתו הגדולה ביותר היתה ניסיון לרדת לדרגתו של טראמפ ולהילחם בו בנשקו שלו, כלומר בניבולי פה ברמת בית-ספר יסודי. וכך, רוביו זינק לכותרות לאחר שבאחד מהעימותים הטלוויזיוניים בין המתמודדים הרפובליקאים הוא לגלג על "הידיים הקטנות" של טראמפ, ברמז לזעירות אברו. לקראת סוף המירוץ הודה רוביו, שזה לא היה אחד מהרגעים היפים בחייו. "זה לא מי שאני", הוא אמר. "התביישתי מפני הילדים שלי".

בנאום הפרישה שלו, אמש, אמר רוביו: "הלילה התברר, שאמנם היינו בצד הנכון, אך השנה לא נהיה בצד המנצח".

קלינטון ניצחה בפלורידה (65% לעומת 33% לסאנדרס), בקרוליינה הצפונית (55% לעומת 40%), באוהאיו (57% לעומת 43%) ובאילינוי (50% לעומת 49%). הספירה במדינת מיזורי טרם הסתיימה. לקלינטון יש כעת 1,094 צירים, לסאנדרס - 774.

הניצחונות באוהאיו ובאילינוי משמעותיים במיוחד על רקע הפסדה של קלינטון במישיגן, מדינה תעשייתית נוספת במערב התיכון, בשבוע שעבר. הניצחון של קלינטון בפלורידה ובקרוליינה הצפונית היה צפוי. בשתי המדינות יש פלח דמוקרטי גדול של מצביעים שחורים שקשורים בעבותות של נאמנות למשפחת קלינטון עוד מתקופת נשיאותו של בעלה.

במערב התיכון. לעומת זאת, לסאנדרס יש יתרון אצל גברים לבנים בעלי צווארון כחול, שמצאו עצמם מנושלים מאלפי מפעלים שנסגרו בעשור האחרון, בין השאר בגלל החלטות של תאגידים להעביר ייצור תעשייתי למדינות באסיה כסין, בנגלה-דש ו-ווייטנאם.

במרכז המצע של סאנדרס נמצאת התחייבות לפעול לביטול הסכמי הסחר החופשי של ארה"ב עם רוב מדינות תבל מפני שהם גזלו, לדעתו, רבבות מקומות עבודה מעובדים אמריקאיים. המסר הביקורתי העיקרי שלו נגד קלינטון היה, שהיא תמכה בכל אחד מהסכמי הסחר החופשי כאשר כיהנה בסנט. ובכל זאת, היא הצלחה לשרוד באוהאיו.