בנק ישראל: אין שום בועה בבורסה - והנה הגרף שמוכיח זאת

בנק ישראל מפרסם אינדיקטור מיוחד לגילוי מוקדם של בועות מניות ■ לפי הגרף, האינדיקטור זיהה מראש את התנפצות הבועה בשנת 2000 וגם את המפולת ב-2008 ■ היום הוא מראה שהבורסה רחוקה ממצב בועתי

בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי

אין בועה בשוק המניות בישראל - כך קובע בנק ישראל במחקר חדש ונדיר מסוגו שמפורסם היום (ד'). 

גל העליות הגדול בבורסה, שהחל ב-2009, הרים את מדד המעו"ף ב-133%. למרות זאת, המחקר של מיטל גראם ואיתמר כספי, חוקרים מחטיבת המחקר בבנק ישראל, קובע חד-משמעית כי "לא נמצאה עדות לבועה, הן ברמה המצרפית והן בהסתכלות ענפית" - ויש גם אינדיקטור שמוכיח זאת.

המחקר מתבסס על מודלים סטנדרטיים של תמחור נכסים, לפיהם "למשקיעים בשוק יש ציפיות רציונליות ומחירו של נכס שווה לערכו הבסיסי - היינו לערך המהוון של תזרים הדיבידנדים הנובע ממנו. במקרים מסוימים עלול מחיר הנכס לשקף ערך גבוה מערכו הבסיסי, כתוצאה מקיומו של רכיב בועתי. בועה מתקיימת כאשר משקיעים מוכנים לרכוש נכס במחיר גבוה מערכו הבסיסי אך ורק מפני שהם צופים כי יצליחו למכור אותו במחיר גבוה יותר בעתיד", נכתב במחקר.

 

גראם וכספי השתמשו במתודולוגיה אקונומטרית חדשה לזיהוי בועות ותיארוכן, שהכלכלן פיטר פיליפס ועמיתיו פיתחו בסדרת מאמרים שפורסמה בשנים האחרונות. השיטה מתבססת על התובנה שכאשר מחירו של נכס כלשהו כולל רכיב בועתי, אזי המחיר עצמו - כמו גם היחס בין המחיר לבין הדיבידנד - יתרחבו בקצב עולה. "במילים אחרות", נכתב במחקר, "רכיב בועתי מתבטא בהתנהגות נפיצה (explosive) של מחיר הנכס ושל היחס בין המחיר לדיבידנד. בהתאם לכך פיתחו פיליפס ועמיתיו מבחן אקונומטרי לנפיצות של סדרה. כאשר תוצאותיו מורות על התנהגות נפיצה במחירו של נכס מסוים, הן מתפרשׁות כעדות לבועת מחירים".

מאחר שהנתונים על הדיבידנדים בישראל מתאפיינים בזמינות נמוכה ובחוסר רציפות, לא ניתן לעשות בהם שימוש במבחן זה. עם זאת, המחקר מראה כי ניתן להשתמש במקום זה במכפיל ההון (היחס בין שווי השוק של החברה לבין השווי בספרים של הונה העצמי), כיוון שפרמטר זה צפוי אף הוא להתנהג באופן נפיץ בנוכחות בועה במחיר הנכס.

"נתוני מכפיל ההון מתייחסים הן לרמה המצרפית והן לרמת הענף הבודד (7 ענפים), ובשתי הרמות לא נמצאה עדות לבועה", נמסר מבנק ישראל.

להלן הגרף שמוכיח לטענת בנק ישראל שאין בועת מניות:

האינדיקטור לזיהוי בועה ברמה המצרפית ורמת הסף לזיהוי תקופות בועתיות
 האינדיקטור לזיהוי בועה ברמה המצרפית ורמת הסף לזיהוי תקופות בועתיות

לפי בנק ישראל, "תקופה בועתית מתחילה כאשר האינדיקטור לזיהוי בועות (הקו הכחול) עולה וחוצה את רמת הסף (הקו האדום), ומסתיימת כאשר האינדיקטור שב אל מתחת לקו האדום, וכל זאת בתנאי שהאינדיקטור נמצא מעל לרמת הסף יותר מחמישה חודשים".