מינהל מגורים לישראל זכתה במכרז שרונה ב-1.06 מיליארד שקל

מדובר במכרז המאפשר בניית 324 יחידות דיור בדרום הקריה בת"א ■ למכרז ניגשו קבוצות רכישה ויזמים ■ מדובר בסכום שיא למכרז קרקע של המדינה, המשקף סכום של למעלה מ-3 מיליון שקל לקרקע ליחידת דיור

קבוצת הרכישה שארגנה חברת מינהל מגורים לישראל של מוטי פלד היא הזוכה במכרז הענק בדרום הקריה בתל-אביב. הצעתה הזוכה של החברה, לאחר ההתמחרות שנערכה, עמדה על כ-1.06 מיליארד שקל - סכום שיא במכרזי הקרקע של המדינה.

מדובר במכרז על קרקע עליה ניתן לבנות 324 יחידות דיור לצד שטחי מסחר ומשרדים. המכרז עורר עניין רב בחודשים האחרונים הן בקרב יזמים וקבלנים והן בקרב קבוצות רכישה.

קבוצות הרכישה החלו לארגן את הקבוצות חודשים לפני מועד סגירת המכרז, ולקראת מועד הסגירה נחשף ב"גלובס" כי שתי קבוצות החליטו להתאחד ולהגיש הצעה אחת משותפת. מדובר בקבוצת קנדה ישראל שהתאחדה יחד עם קבוצת חג'ג' ואקרו נדל"ן. 

מעבר לשותפות זו, עוד קבוצות רכישה שהביעו עניין במכרז וניסו לגבש חברים לקבוצה הן אילה אגם וגם מינהל מגורים לישראל. מבין החברות היזמיות, גינדי החזקות ניגשה למכרז, וכך גם אפריקה מגורים מקבוצת אפריקה ישראל. נציין כי מי שתכנן לגשת למכרז, במיוחד קבוצות הרכישה, השקיעו סכומי-עתק בשיווק עוד טרם נסגר המכרז.

לשלב הסופי של המכרז, שלב ההתמחרות, עלו בסופו של דבר שני מועמדים. קבוצת הרכישה של מינהל מגורים לישראל של מוטי פלד וחברת גינדי החזקות. ל"גלובס" נודע כי כבר בשלב ההתמחרות הגיעו שתי ההצעות הגבוהות ביותר לרף מיליארד השקלים (לא כולל מע"מ) ואף חצו אותו. מדובר בסכום שיא לשטח קרקע שנמכר במכרז על-ידי המדינה ולשווי קרקע ליחידת דיור שעובר את 3 מיליון השקלים.

נזכיר כי רק לפני מספר חודשים, בדצמבר 2015, נסגר מכרז אחר של רשות מקרקעי ישראל, שהתייחס גם הוא לשטח הסמוך לקריה במתחם כנרית. במכרז זכתה שותפות בין שתי חברות - אקרו נדל"ן וקנדה ישראל, שהציעו את ההצעה הגבוהה ביותר שעמדה על כ-821 מיליון שקל לא כולל מע"מ. נציין כי שמאות רמ"י לקרקע באותו המכרז עמדה על 753 מיליון שקל. מכרז זה התייחס למגרש הממוקם ממערב לשטח הקריה ומצפון למתחם דרום הקריה. על המגרש ניתן לבנות שני מגדלי מגורים בגובה 44 קומות הכוללים 330 יחידות דיור ועוד שטחי מסחר ומשרדים.

עוד מכרז שיכול להעיד על הזינוק המשמעותי במחירים באזור דרום הקריה בתל-אביב הוא המכרז הראשון שיצא לדרך עוד ב-2009, המכרז לשלושת בנייני המגורים, בו זכתה בסופו של דבר חברת גינדי החזקות. בנייני המגורים שכבר עומדים ומאוכלסים כוללים 324 יחידות דיור, וההצעה הזוכה של החברה, שנחשבה אז להצעה בלתי נתפסת, עמדה על כ-436.5 מיליון שקל.

כאמור, המכרז שנסגר כעת חצה את מיליארד השקלים, כך שניתן להגיד שמאז 2009 ועד היום, במהלך כ-7 השנים שעברו, זינק מחיר הקרקע במתחם בלמעלה מ-100% והגיע כאמור כעת לשיא של כל הזמנים בכל הקשור לשווי קרקע ליחידת דיור. 

את תכנון הפרויקט בעבור מינהל מגורים לישראל ביצע משרד סיטי בי אדריכלים. 

"אני מודה לבורא עולם שזיכה אותנו בפרויקט לתפארת", אמר היום ל"גלובס" מוטי פלד בהתבטאות ראשונה לאחר ההכרזה על הזכייה. "הקבוצה כבר מגובשת במלואה, וזה הולך להיות פרויקט שיגדיר מחדש את הסטנדרטים של היוקרה. אנחנו בונים על תוספת כחלון במספר יחידות הדיור. עמדנו במחירים ששיווקנו לקבוצה, וגם היינו יכולים להעלות עוד את המחיר, אבל מי שעמד מולנו לא העלה. זה מגרש הרבה יותר טוב מהמגרש בכנרית שם הגענו למקום השני. הזכייה יותר טובה ממה שציפינו".

דותן ברק, מנהל השיווק של קבוצת הרכישה מטעם חברת השיווק ברק קליין TEAM, אמר לאחר הזכייה: "לאחר ההפסד ההיסטורי בכנרית היו לנו 3.5 חודשי עבודה. שיווקנו בקצב הנכון ולאוכלוסייה הנכונה, ועשינו עסקה מצויינת".

במקביל, אחד מהמתמודדים שלא הצליח להגיע לשלב ההתמחרות, ברק רוזן מחברה קנדה ישראל, אמר היום לאחר פרסום התוצאות: "אני מאחל למוטי פלד בהצלחה. רק לפני חודשיים אנחנו זכינו במתחם הסמוך ושילמנו כ-821 מיליון שקל על מגרש עם יותר זכויות, שזה כ-250 מיליון שקל פחות מסכום הזכייה של מינהל מגורים כעת". 

עדיאל שמרון, מ"מ מנהל רשות מקרקעי ישראל, אמר לאחר פרסום תוצאות המכרז: "שיטת המכרז נועדה לכך שהמדינה תקבל את מחיר השוק הראוי עבור קרקע ייחודית ויקרה זו, מתוך מטרה לממן פרויקטים של בנייה לזוגות צעירים במסלול מחיר למשתכן, תוך דגש על בנייה בפריפריה.

"מתחם רשות השידור בשרונה שווק במכרז חדשני ויוצא דופן בן שני שלבים של רשות מקרקעי ישראל ותהיל"ה. בשלב הראשון הוגשו 5 הצעות, ובין שתי ההצעות הגבוהות של מינהל מגורים וגינדי, שהפער ביניהן היה פחות מ-15%, נערך הליך מכרז מקוון אינטרנטי בזמן אמת לאחר התחברות בכרטיס חכם אלקטרוני, עד לשלב הזכייה, בתהליך שנמשך כחצי שעה. מדובר באחד המגרשים האחרונים והיקרים בדרום הקריה, מתחם שאותו תכננה ושיווקה רשות מקרקעי ישראל עוד תחת שרביטו של ירון ביבי ז"ל".