34 הרוגים לפחות במתקפת טרור בבריסל; דאע"ש נטל אחריות

(עדכונים שוטפים) - ר"מ בלגיה לציבור: "הימנעו מתנועה" ■ בלגיה הגבירה את האבטחה סביב תחנות הכוח הגרעיניות שלה ■ חגורת נפץ שלא התפוצצה התגלה בשדה התעופה ■ ירידות במניות חברות התעופה האירופיות ■ דאע"ש נטל אחריות לפיגועים ■ אל-על מבטלת טיסותיה לבריסל מחר

אזור הצ'ק אין בשדה התעופה בבריסל אחרי הפיצוצים /צילום מסך טוויטר
אזור הצ'ק אין בשדה התעופה בבריסל אחרי הפיצוצים /צילום מסך טוויטר

מתקפת טרור בבלגיה: שני פיצוצים אירעו הבוקר (ג') בנמל התעופה בבריסל, בירת בלגיה, כאשר שעה לאחר מכן דווח על פיצוץ באזור המטרו של בריסל, ב-Maalbeek. מדובר באזור בו שוכנים מוסדות של האיחוד האירופי. בלגיה העלתה את רמת הכוננות לגבוהה ביותר. אזור המטרו נסגר לתנועה, נמל התעופה פונה והטיסות לבריסל הוסטו ממסלולן.

ארגון המדינה האיסלמית, דאע"ש, הודיע באמצעות סוכנות ידיעות מזרח תיכונית כי הוא ביצע את מתקפת הטרור.

אל-על מבטלת טיסותיה לבריסל מחר. החברה מודיעה כי טיסת אל-על 333 לבריסל מחר וטיסת אל-על 332 מבריסל מבוטלות עקב סגירת שדה התעופה בבריסל

לפי הדיווחים, 14 אנשים נהרגו בפיצוצים בשדה התעופה ועוד 20 לפחות נהרגו במטרו. כ-35 אנשים נפצעו באורח קשה. הנתונים אינם סופיים, וצפויים, למרבה הצער, לעלות עוד. ראש ממשלת בלגיה הנחה את הציבור "להימנע מתנועה" ברחובות.

קצת לפני השעה 11:00 הוציאה רשות שדות התעופה את ההודעה הבאה: "בהתאם להנחיות גורמי ביטחון, ניתנה הוראה לחברות התעופה הישראליות שלא להוציא טיסות חזרה ארצה מכל היעדים באירופה. ההנחיה תקפה בשלב זה עד לשעת חצות. ההמראות בשלב זה תצאנה כרגיל". עם זאת, כעבור כ-20 דקות בוטלה ההנחיה, ורש"ת מסרה כי "בשל מידע הזורם והמשתנה כל הזמן, אין הפסת טיסות מאירופה לישראל. ההוראות הניתנות לחברות התעופה הן על פי הסגירות האוויריות באירופה. בשל הפיגוע באירופה וסגירת מרחבים אוויריים ייתכנו שיבושים בטיסות לישראל ומישראל.  הנהלת שדה התעופה יחד עם חברות התעופה ביחד עם גורמי התעופה באירופה עושים מאמץ לצמצם את הפגיעה בציבור הנוסעים. אנו קוראים לציבור מקבלי הפנים וציבור הנוסעים להתעדכן בזמני המראה ונחיתה בחברות התעופה ובאתר האינטרנט של רש"ת".

שר התחבורה ישראל כץ מסר לאחר מכן כי כל הטיסות בקו בלגיה-ישראל מבוטלות לפי שעה. עם זאת, מומלץ להתעדכן בלוח הטיסות באתר רשות שדות התעופה. 

 

על פי דיווחים מקומיים, שני הפיצוצים הראשונים בנמל התעופה אירעו באולם ההמראות. דובר שדה התעופה בבריסל מסר כי טיסות שהיו אמורות לנחות בבריסל מוסטות ממסלולן. הדובר קרא לציבור בהודעה רשמית: "אל תגיעו לנמל התעופה". בשעות הצהריים נמצאה בשדה התעופה חגורת נפץ נוספת, שלא התפוצצה.

בתי החולים בבריסל דיווחו על 10 הרוגים בפיצוצים בשדה התעופה ועוד כ-30 פצועים. כלי תקשורת בבריסל מדווחים על 2 מחבלים מתאבדים שביצעו את הפיגוע בשדה התעופה. לפי דיווח בכלי תקשורת בלגיים, לפני הפיצוץ הראשון נשמעו יריות וצעקות בשפה הערבית.

 

על פי כלי התקשורת המקומיים, הפיצוצים אירעו בסמוך לדלפקי חברת התעופה אמריקן אייליינס. מניית אמריקן איירליינס   מרכזת עניין, ואז החברה הוציאה הודעת הכחשה ומסרה כי הפיצוצים לא אירעו ליד הדלפקים שלה. גם מניות חברות התעופה האירופיות הגדולות כגון אייר פראנס  רושמות ירידות שערים.

בינתיים, כלי תקשורת זרים מדווחים כי בלגיה החמירה את סידורי האבטחה באזור תחנות הכוח הגרעיניות שלה. גם צרפת הגבירה את האבטחה במיוחד סביב גבולותיה, והנשיא פרנסואה הולנד אמר: "הטרור היכה בבלגיה והפעולה כוונה נגד כל אירופה. עלינו להישאר מאוחדים".

"אני עובד קרוב מאוד לשדה התעופה, ושמענו פתאום פיצוץ גדול", סיפר עד ראייה בנמל התעופה לעיתון בלגי. "הכול רעד, וברגע אחד כל החלונות התנפצו. ראינו המון כבאים ואמבולנסים נוסעים לכיוון השדה".

המשטרה בבריסל כבר החלה במעצרי חשודים, וכך זה נראה:

מעצר חשודים בבריסל / צילום מסך טוויטר
 מעצר חשודים בבריסל / צילום מסך טוויטר

 

דונלד טראמפ, המועמד לראשות המפלגה הרפובליקנית בארה"ב, צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "זוכרים איזה מקום יפה ובטוח בריסל הייתה? לא עוד. זה עולם אחר! ארה"ב חייבת להיות ערנית וחכמה!".

בסוף השבוע האחרון נתפס בבריסל המחבל סלאח עבד א-סלאם, שהיה מעורב בפיגועי ה טרור הקטלניים שאירעו בפריז ב-13 בנובמבר, בתום פשיטה משטרתית נרחבת בפרבר מולנבק בבירה. בחקירתו אמר עבד א-סלאם כי תכנן פעולות טרור נוספות מבריסל, שם שהה. המחבל תכנן לפוצץ את עצמו באצטדיון "סטאד דה פראנס" שבפריז, אך נמלך בדעתו זמן קצר קודם לכן.