אין גבול לפופוליזם: לתקלה בפלאפון אין קשר למצב שוק הסלולר

האם אפשר לקשור את התקלה שלשום ברשת פלאפון למצב שוק הסלולר ולהשקעות היורדות של החברות? כנראה שהתשובה לכך שלילית

לא חסרים פופוליסטיים שיאשימו את התקלה שהתרחשה שלשום (ב') בפלאפון במצב הענף ובירידה בהשקעות של חברות הסלולר בשל רווחיותן הצולעת. המציאות, כמובן, הפוכה לחלוטין, ואי-אפשר להוכיח קשר ישיר בין הדברים.

אבל פופוליזם כאמור לא חסר במדינתנו, ולבטח יימצא מישהו שיקשור בין הדברים. בשורה התחתונה, צריך לחכות ולראות מהם ממצאי צוות הבדיקה שהקים מנכ"ל פלאפון, רן גוראון, בראשות סמנכ"ל ההנדסה, נמרוד בנטוב, ואז ניתן יהיה להבין מה בדיוק גרם לקצר - למרות שייתכן מאוד שגם לא נדע לעולם.

בכל מקרה, הלקחים מהאירוע הם שחשובים. גוראון עבר טבילת אש - ובהצלחה רבה. התקלה טופלה היטב והסתיימה מהר יחסית. מראשיתה עדכנה החברה את הלקוחות ואת התקשורת באופן שוטף, התנצלה והייתה שקופה לחלוטין. למרות כל אלה, סביר להניח שאת הלקוחות שסבלו זה כנראה לא מעניין.

נציגי חברת הביטוח של פלאפון, שמאים ונציגי חברת הנדסה שביצעה את עבודות החשמל במתקן בקריית אריה בפתח-תקווה, הגיעו שלשום למקום כדי לאתר את מקור הקצר שגרם לשריפה ששיבשה את פעילות הרשת משעות הבוקר ועד שעות אחר הצהריים המוקדמות.

 

שאלה חשובה בהקשר של התקלה היא האם ניתן היה לשקם את פעילות הרשת בזמן מהיר יותר - או במילים אחרות: האם ישנה דרך לגבות קריסה של אתר אחד באתר שני מבלי שהלקוחות יחוו שעות ארוכות של שיבושים ברשת. יש הטוענים כי ישנם פתרונות שהיו יכולים אולי לקצר את התהליך, אבל זו חוכמה שבדיעבד.

בסופו של דבר, באתר בפתח-תקווה היו שני גנרטורים לגיבוי, ובשניהם הכבלים שאמורים היו להפעילם לא עבדו לאחר שכל חדר החשמל נשרף. תקלה כזו לא קרתה מעולם ברשת סלולרית בארץ, ולכן השאלות כרגע יתמקדו בהפקת לקחים בתכנון חדרי החשמל והאם ניתן לפצל בין חדרים שונים כדי להשיג יתירות גבוהות יותר.

לעניין הזמן שלקח לפלאפון לתקן את הרשת, צריך לזכור שהחברה נאלצה "להרים" את האתרים שמחוברים למתג רדיו בפתח-תקווה באופן ידני. האתרים מחוברים לבקר אתרים שנקרא RNC, שיכול לכלול עשרות אנטנות, וכאשר מעבירים אותו מאתר לאתר, ההגדרות שלו נמחקות, וצריך להגדיר אותו מחדש - כלומר לעשות אופטימיזציה מחודשת של הרשת.

מאחר שמדובר באשכולות שפזורים ברחבי הארץ, ולא לפי חלוקה גיאוגרפית של דרום-צפון, קורה שמנוי שנמצא באשכול שמחובר לפתח-תקווה סובל מתקלות או לא יכול לקבל שיחות, ואילו אשכול שמחובר לרמלה ממשיך להתנהג כרגיל.

מה הסיכוי שתקלה כזו תגרום לגלאי החום והעשן לכבות שריפה, ובאותה השנייה יפעילו את הגנרטורים (ששניים מהם מותקנים כאמור בפתח-תקווה, והכול יקרוס? אין גבול ליתירות שאפשר ליישם, ובטוח שלא יחסרו מומחים שיטענו כי ניתן היה למנוע את התקלה אילו היו נוהגים כך ולא אחרת.

בשורה התחתונה, גם אם זה נכון, השאלה היא האם אפשר לקשור זאת למצב שוק הסלולר ולהשקעות היורדות של החברות? כנראה שהתשובה לכך היא שלילית.