"פייננשל טיימס": בירת הנגב היא בירת הסייבר של ישראל

"באמצעות הצבת אנשי הסייבר המוכשרים של הצבא בשכנות קרובה לחברות עסקיות ולחוקרים באוניברסיטת בן-גוריון, מקווה הממשלה ליצור אינטראקציה בין כמה מהמוחות הטובים במדינה"

קריית הסייבר בבאר שבע / צילום: באדיבות עיריית באר שבע
קריית הסייבר בבאר שבע / צילום: באדיבות עיריית באר שבע

בעבר נאסר על בוגרי יחידת 8200 לספר כי שירתו ביחידת טכנולוגיית המודיעין האגדית של הצבא הישראלי.

אבל היום יכולים מייסדי חברות ביטחון הסייבר הישראליות להתפאר בגלוי בהשתייכותם ל-8200. כנס טכנולוגיית הסייבר - כנס הביטחון הדיגיטלי הגדול ביותר בישראל - שנערך בינואר השנה, היה מלא וגדוש במקימי חברות שנפנפו לעיני כולם את קשריהם ל-8200.

"בזמני היה אסור לנו להגיד שאנחנו באים מהיחידה הזאת. עכשיו כולם אומרים, וכתוב על זה בכל המאמרים, וזה כל כך מוזר בשבילי", אמרה נטיה גולן, מנהלת מוצר בחברת הסטארט-אפ BioCatch. היא עצמה בוגרת 8200, ומתפלאת שהיחידה הפכה למותג.

קרוב ל-70 חברות סטארט-אפ מוקמות מדי שנה, לדברי מרכז המחקר IVC. רבות מהן נוצרות בידי יזמים צעירים שקיבלו את הכשרתם בצה"ל.

ישראל מצאה דרך ייחודית להתמודד עם המחסור החמור במהנדסי ביטחון סייבר מוסמכים ומנוסים. היא שולחת צעירים וצעירות מבריקים לשרת ביחידות ביטחון סייבר בגיל צעיר במסגרת שירות החובה בצבא.

כשהם משתחררים, מעוניינים רבים מהם להישאר בתחום שמשגשג הודות למימון שמספקים משקיעי הון סיכון.

מאגר כישרונות זה מפתה חברות רב-לאומיות גדולות כמו יבמ ופייפל לבוא לישראל. גם המגזר הציבורי וגם המגזר הפרטי מבקשים כעת לנצל הצלחה זו. הם להוטים ליצור חברות שיספקו הגנה נגד מתקפות שתחכומן גובר: החל מפריצה למאגרי נתונים בארה"ב וכלה במתקפות על ספקיות אנרגיה באוקראינה שבוצעו לאחרונה.

לפני ארבע שנים החליטה ממשלת ישראל לתעדף את ביטחון הסייבר כ"מאפשר של הכלכלה", לדברי אביתר מתניה, ראש מטה הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה. הממשלה השקיעה 100 מיליון שקל, כ-26 מיליון דולר, בחברות סטארט-אפ בחיתוליהן, והיא מציעה הלוואות שהחברות אינן חייבות לפרוע במידה שהן נכשלות.

מתניה, שמדבר כמו משקיע בעמק הסיליקון, אומר שהוא חש בנוח עם הימורים עתירי סיכון כאלה. כשחברי משלחת יפנית שאלו אותו לאחרונה מה קורה אם החברות נכשלות, הוא ענה: "מרביתן לא נכשלות, וזה בסדר. הן פשוט נעלמות".

המרכז שבו מתבצעים מרבית מאמצי הביטחון הדיגיטלי של הממשלה נמצא בבאר-שבע.

לעת עתה מורכב פארק העסקים סייבר ספארק מכמה מבנים גיאומטריים באמצע המדבר, כול משרדיהן של EMC ודויטשה טלקום. יש גם סניף בודד של דומינו'ס פיצה. אבל בשנים הבאות מתכנן צה"ל לבנות מתחם אדיר שבו יפעלו גם יחידות המודיעין הצבאי והסייבר שלו.

באמצעות הצבת אנשי הסייבר המוכשרים של הצבא בשכנות קרובה לחברות עסקיות ולחוקרים באוניברסיטת בן-גוריון, מקווה הממשלה ליצור אינטראקציה בין כמה מהמוחות הטובים ביותר במדינה בתחום הביטחון.

JVP, קרן הון הסיכון הוותיקה והגדולה ביורת בישראל, כבר הקימה בפארק חממה משלה לחברות סטארט-אפ שמתמחות בביטחון סייבר. יואב צרויה, שותף בחברה, אומר שהחברה מתגאה בהיותה בעלת מניות פעילה שתורמת ליצירת רעיונות חדשים בחברות שנוחלות הצלחה בינלאומית.

"אנו מתעקשים על כך שבשלב המוקדם יפעלו החברות זו בקרבת זו במתחם הזה כאן. אז כרגע אנו חולקים את המשרד שלנו עם חמש חברות שכלולות בתיק ההשקעות שלנו", מספר צרויה.

חברות "בוגרות חממה" יכולות לעבור לצד השני של הרחוב למתחם המשרדים המשותף WeWork שנפתח בעיר.

חברה נוספת שמבקשת לפעול כבית ספר לליטוש סופי של יכולות שהופך מהנדסי ביטחון סייבר שהוכשרו בצבא ליזמים, היא Team 8, הפועלת מתל-אביב ושבראשה עומד מפקד לשעבר של 8200, נדב צפריר.