"עמאר היה המצפן המוסרי": מטוס התא"ל לא שידר אות מצוקה

בעדה הדרוזית, שאליה השתייך ראש המנהל האזרחי שהתרסק עם מטוסו בצפון, ביכו את מותו הטרגי ■ חקירת האירוע מתמקדת כעת באפשרויות של תקלה טכנית או טעות אנוש

תאונת המטוס הקל בחיפה / צילום: דוברות רשות שדות התעופה
תאונת המטוס הקל בחיפה / צילום: דוברות רשות שדות התעופה

קרובי משפחה, פוליטיקאים ואנשי ציבור רבים ספדו אמש (ו') לראש המנהל האזרחי, תת-אלוף מוניר עמאר, שנהרג אתמול בהתרסקות מטוס קל ליד נחל צלמון שבגליל המערבי. מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית בישראל, שייח מאופק טאריף, הביע את צערו בהודעה רשמית. "מדובר ברגע עצוב וטרגי לעדה הדרוזית כולה. עמאר היה לדוגמה ומופת עבור צעירים רבים ושימש מצפן מוסרי וערכי עבור העדה בישראל וסמל לנחישות וההצטיינות הדרוזית בישראל". מחקירה ראשונית של האירוע שערך משרד התחבורה עולה כי המטוס לא שידר קריאת מצוקה, וכיווני החקירה שנבדקים הם תקלה טכנית או טעות אנוש.

"כולנו כאן בהלם", אמר פרחאן נבואני, בן דוד של עאמר. רק לפני חודשיים הוא קיבל דרגת תא"ל. הוא היה טוב, צנוע, אהוב על כולם, אבא טוב שדאג לילדים שלו, למשפחה. אחיו נשים עמאר היה ראש המועצה. אבא שלו היה מראשוני הדרוזים שהתגייסו לצה"ל (בשנת 1948). הוא עודד הרבה צעירים דרוזים להתגייס. זה היה עוד לפני שחל חוק גיוס חובה לבני העדה הדרוזית".

ראש עיריית קריית ביאליק, אלי דוקורסקי, אמר על תא"ל עמאר, ששימש מפקד מחוז חיפה בפיקוד העורף עד לפני שנה: "הוא היה מפקד סמכותי, שהשרה ביטחון על פקודיו ועל ראשי הרשויות שעמם עבד על תרחיש הייחוס למלחמה בצפון, ויחד הם פעלו להכנת הערים לשעת חירום. מדובר באבדה קשה למשפחתו ולצה"ל. במבצע צוק איתן, כאשר הועלה חשש כי החמאס יירה טילים לכיוון מטרופולין חיפה, התייצב עמאר ברשויות והרגשנו כי יש לנו כתובת. שוחחתי איתו כאשר קיבל את הדרגה ואת המינוי למנהל האזרחי והוא היה מאושר. יהי זכרו ברוך". עמאר מונה לראש המנהל האזרחי רק בחודש שעבר.

סגן השר לשיתוף פעולה אזורי ח"כ איוב קרא, שהיה בקשר קרוב מאוד עם התא"ל ובני המשפחתו, ביקר אמש בבית המשפחה וספד אף הוא לעמאר. "על העדה הדרוזית, צה"ל ומדינת ישראל נפל היום יום שחור משחור במותו של אחד מטובי בניה", אמר. "אין לממשלת ישראל דרך לבטא את הצער והיגון באסון טרגי זה וכולנו עדיין בהלם מהבשורה", הוסיף קרא, ומסר את תנחומי ראש הממשלה לעדה הדרוזית כולה.

מחקירה ראשונית של האירוע שערך משרד התחבורה עולה כי המטוס לא שידר קריאת מצוקה. בשל תנאי השטח, לקח לחוקרים זמן רב להגיע לשברי המטוס.