מחר: הכרעת ה-FDA על תרופת הדגל של חברת אופקו

השוק מצפה לאישור של התרופה ובהתאם בימים האחרונים המניה שלה עלתה בכ-20%

פיליפ פרוסט / צילום: בלומברג
פיליפ פרוסט / צילום: בלומברג

ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, צפויה להכריע מחר (ג') אם לאשר לשווק את תרופת הדגל של חברת אופקו האמריקאית, הנסחרת בת"א ובנאסד"ק לפי שווי של 6.16 מיליארד דולר. השוק צופה כי התרופה תאושר, ובהתאם עלתה לאחרונה המניה 23%, כך שתשובה שלילית או דחייה בתשובה, ייחשבו להפתעות לרעה. יו"ר החברה, ד"ר פיליפ פרוסט (לשעבר יו"ר טבע), רוכש בעצמו בשבועות האחרונים מניות שלה בקצב מוגבר לקראת האירוע.

אופקו   הכינה צוות של 25 אנשי מכירות להתחיל בשיווק התרופה (שבהמשך יגדל ל-70), כך שהיא עשויה לתרום משמעותית להכנסותיה בשנים הקרובות. השוק העולמי לוויטמין די מגיע ל-12 מיליארד דולר בשנה, אולם אופקו מכוונת לנישה ספציפית בו. הערכות האנליסטים ברובן הן להכנסות שיא של פחות ממיליארד דולר למוצר, בעוד החברה מעריכה את השוק בכמה מיליארדי דולרים.

ויטמין די בשחרור מושהה

ריאלדי היא ויטמין די בשחרור מושהה המיועד לטיפול בחולי כליות. ירידה בוויטמין די אצל החולים הללו גורמת למגוון תופעות לוואי חמורות. תוספת של ויטמין די רגיל אינה מספקת, משום שהגוף חש את הרמות הגבוהות של הוויטמין ומתקן בהתאם. ריאלדי משחרר את הויטמין בהדרגה, כך שהוא מגרה פחות את מנגנון התיקון, ובפועל רמות הוויטמין בדם גבוהות יותר. ניסויים שערכה החברה במוצר, הראו כי הוא משיג תוצאות מצוינות בטיפול בחולי כליות, אולם לא נערך עד היום ניסוי השוואתי "ראש בראש" מול ויטמין די רגיל.

המוצר יתחרה גם בתרופה של אמג'ן התוקפת את תופעות הלוואי הנגרמות מן הירידה בויטמין די. התרופה של אמג'ן מיועדת בעיקר לחולים שכבר עוברים דיאליזה ולכן ריאלדי תתקוף תחילה בעיקר את שוק החולים שאינם זקוקים עדיין לדיאליזה (ומטופלים היום בוויטמין עצמו). עלותו של ריאלדי צפויה לעמוד על 10,000 דולר, לעומת עשרות דולרים לטיפול בויטמין די רגיל.

בשנת 2015 רשמה אופקו הכנסות של 492 מיליון דולר לעומת רק 91 מיליון בשנה שעברה. החברה הפסידה 30 מיליון דולר, לעומת הפסד של 172 מיליון דולר בשנה שעברה. השינוי בהכנסות ובהפסדים נובע בעיקר מרכישת רשת המעבדות Biorefernce, בעסקת מניות ששיקפה לנרכשת שווי של 1.47 מיליארד דולר, ונועדה בעיקר לשווק את הבדיקה החדשה של אופקו לסרטן המעי הגס, 4kscore. בינתיים מכירות המוצר נמוכות מן המתוכנן וגם השיפוי הביטוחי (ממנו נגזר תמחור המוצר) אינו מקיף כפי שקיוותה החברה, אולם היא מקווה שניסוי נוסף שנערך במוצר ושיווקו דרך רשת המעבדות, ישנו זאת.

מניית אופקו
 מניית אופקו