קופון של 60 מיליון

הוט מצאה דרך מעניינת לתגמל את בעל השליטה פטריק דרהי

פטריק דרהי/ צילום:אלון רון
פטריק דרהי/ צילום:אלון רון

לחברת הוט המשדרת טלוויזיה בכבלים יש שתי סדרות של איגרות חוב (אג"ח) שהונפקו לציבור בבורסה. לפיכך, היא חברה ציבורית שחייבת לדווח על שכר בכיריה כחוק. הוט לא מחלקת דיבידנדים, ואינה מציעה פדיון מוקדם לבעלי האג"ח, אבל החברה מצאה דרך מעניינת לתגמל היטב את בעל השליטה פטריק דרהי. החל משנת 2013, הוט מחלקת "דמי ניהול" לדרהי, שזכאי לקבל דמי ניהול של 1.5% מהכנסות הוט, ללא קשר לנתוני הרווח שלה.

במאזן שפורסם לפני מספר ימים, לשנת 2015, דיווחה הוט על רווח שנתי קטן, של 7 מיליון שקל בלבד; ברבעון הרביעי של 2015 נרשמה ירידה חדה ברווח התפעולי שלה, והפסד נקי של 13 מיליון שקל לעומת רווח נקי של 51 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2014.

הקושי המרכזי של הוט נמצא בענף התחרותי של הסלולר, שם ספגה החברה הפסד תפעולי של 356 מיליון שקל. הוט גם הגדילה את השקעותיה ברכוש קבוע, דבר שהשפיע לרעה על הרווחיות הדלה. בשנה החולפת הוט הציגה שחיקה בכל המדדים: ירידה בהכנסות, ברווח התפעולי ובמספר המנויים.

דמי הניהול של דרהי בשנה העסקית הלא מלבבת של הוט נגזרו מההכנסות והסתכמו ב-60 מיליון שקל. בשנה הקודמת לה, ב-2014, משך דרהי דמי ניהול בסך 62 מיליון שקל, ולפניה, ב-2013 - 54 מיליון שקל. סיכום מהיר של השנים 2013-2015 מלמד כי דרהי קיבל דמי ניהול בהיקף של 176 מיליון שקל, כ-49 מיליון דולר לפי שער יציג ממוצע לתקופה.

הבעיה היא שגם אם הוט תציג הפסדים שנתיים בעתיד, דרהי ימשיך לקבל 1.5% מסך ההכנסות של הוט, אלא אם יכריז על ביטול דמי הניהול מיוזמתו, או שבעלי האג"ח (בעלי חוב של הוט) יפנו בדרישה לביטול ההסדר הזה בעצמם.

הוט מתחרה ראש בראש מול yes שבבעלות בזק. מדובר בתחרות קשה של שתי ענקיות בתחום - דואופול שנאבק על כל לקוח. רבים מאיתנו מקבלים מדי יום טלפונים ששואלים באיזה חברה אנו מנויים, ואם אנו אצל המתחרה, מתחיל מסע חיזור - בדמות הנחות, מכשירים חינם, גלישה ללא חיוב - שנגמר כשמאסנו בשיחה.

כמה משפטים על דמי הניהול. כאשר חברה מרוויחה 7 מיליון שקל בלבד בשנה, ורווחיה צונחים לעומת השנה הקודמת, והיא אף רושמת הפסד ברבעון הרביעי של 2015, תשלומים של 60 מיליון שקל לבעל השליטה כדמי ניהול נראים מופרזים. ייתכן שאפשר אפילו להגדירם - חוצפניים. יצוין כי במסגרת ניהול תאגידי תקין, רשאי בעל מניה או אג"ח לפנות לבית המשפט ולבקש הסרת או מניעת הקיפוח אם לדעתו אכן קיים מצב כזה שפוגע בבעלי מניות המיעוט.

לפי אותם עקרונות - בעל שליטה בחברה חייב במילוי חובותיו כלפי המשקיעים בחברה בתום-לב ובדרך המקובלת, ויימנע מניצול לרעה של כוחו בחברה. בשנה שבה חברה מרוויחה סכום סמלי של 7 מיליון שקל בלבד, תשלום דמי ניהול של כמעט פי תשעה מהרווח נראים כמהלך לא הגיוני ולא רצוי.

בעלי האג"ח של הוט צריכים לבקש שדמי הניהול ייגזרו מנתון כלכלי רלבנטי לבעל השליטה ולמחזיקי האג"ח - כלומר, מהרווח הנקי ולא ממחזור ההכנסות. מטבע הדברים, ככל שהרווח הנקי יגדל - התנגדות בעלי האג"ח לדמי ניהול גבוהים תקטן.

כדאי שאנשי הוט בעצמם יפעלו לשינוי המתבקש או להקטנת דמי הניהול, לפני שציבור מחזיקי האג"ח ידרוש לבצע זאת.

■ הכותבת, כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור-יהודה (מל"א).