לראשונה מזה 6 שנים: ירידות ביצוא השירותים

את עיקר הפגיעה חווה ענף התיירות, שירד ב-6% והסתכם בכ-5.4 מיליארד דולר

השטת קאנו בטון באגם קצרין/ צילום:כנען תיירות
השטת קאנו בטון באגם קצרין/ צילום:כנען תיירות

מכון היצוא דיווח היום (ד') כי ב-2015 חלה לראשונה מזה 6 שנים ירידה ביצוא השירותים, שהסתכם בכ-34.4 מיליארד דולר, זאת לאחר ירידה של 2.8% ב-2014. את עיקר הפגיעה חווה ענף התיירות, שירד ב-6% והסתכם בכ-5.4 מיליארד דולר.

נתונים אלה מצביעים על קשיי התאוששות של הענף מאז מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014; וכן על ירידות בשערי האירו והרובל מול השקל - באופן שפגע בתיירות הנכנסת מרוסיה וממדינות האיחוד האירופי. במכון היצוא אומרים כי נתונים אלה עולים בקנה אחד עם נתוני כניסות התיירים לישראל ועם נתוני פדיון המלונות מתיירים.

יצוא השירותים העסקיים, הכולל יצוא של שירותי היי-טק, ירד בשיעור של 2% ביחס להיקפו ב-2014 והסתכם בכ-24.8 מיליארד דולר. במכון היצוא אומרים כי ירידה זו קשורה לקיטון חד ביצוא של שירותי מחקר ופיתוח (מו"פ), שרשם באותה עת ירידה חדה בשיעור של 11% והסתכם בכ-3.8 מיליארד דולר.

עוד עולה, כי ב-2015 חלה עלייה של 3% ביצוא של שירותי מחשוב ותוכנה, ועלייה זו בולטת בעיקר על רקע הירידות בשאר הענפים. באותה שנה הסתכם היצוא של ענף זה בכ-10.5 מיליארד דולר, והוא כולל מכירה של שירותי פיתוח תוכנה לחו"ל, הכנסות של מרכזי מו"פ ותוכנה הפועלים בישראל, שירותי מחשוב ומיקור חוץ ועוד, ומהווה כ-30% מסך יצוא השירותים של ישראל.

היקף היצוא של השירותים מישראל מהווה 37.4% מכלל היצוא הישראלי, כולל סחורות. יצוא השירותים והסחורות הסתכם ב-2015 בכ-92 מיליארד דולר. באותה שנה התכווץ יצוא הסחורות בשיעור של כ-9%.