אינטל: רכשנו בישראל סחורות ושירותים ב-10 מיליארד ד' בעשור

80% מהרכש של אינטל בארץ נעשה בעסקים קטנים ובינוניים, ובכל שנה היא מקיימת רכש בקרב כ-1,000 ספקים ישראליים ובהיקף ממוצע של כמיליארד דולר

מקסין פסברג / צילום: אסנת רום
מקסין פסברג / צילום: אסנת רום

ענקית השבבים האמריקאית אינטל רכשה בעשור האחרון בשוק הישראלי ב-10 מיליארד דולר בקירוב - כך מדווחת החברה. מנתונים שמסרה אינטל עולה כי 80% מהרכש שלה בארץ נעשה בעסקים קטנים ובינוניים, ובכל שנה היא מקיימת רכש בקרב כ-1,000 ספקים ישראליים ובהיקף ממוצע של כמיליארד דולר.

מחצית מהסכום, כ-5 מיליארד דולר, הוכרה לחברה כרכש גומלין שעליו התחייבה מתוקף מענקים והטבות שקיבלה במשך השנים ממינהלת מרכז ההשקעות של משרד הכלכלה והתעשייה. בחברה אומרים כי מדובר בסכום הגבוה פי שישה מזה שעליו התחייבה במערך ההסכמים שלה עם המדינה. באינטל אומרים עוד כי גורמי הרכש של החברה הקדימו והכשירו את הספקים המקומיים כדי שיעמדו בתקינה המחמירה של החברה, מה שאפשר להם גם להרחיב את עסקיהם תוך פתיחה של מקומות עבודה חדשים במשק והרחבת פעילותם לשווקים חדשים.

ספקים אלה, כך לפי אינטל, ייצאו בעשור האחרון סחורות ושירותים בכ-2 מיליארד דולר. "מדובר בסחורות שלא נרכשו על ידינו, אלא בידי חברות אחרות בארץ ובחו"ל, חלקן אף מתחרות באינטל", אמר דירקטור טכנולוגיות ספקים ופיתוח התעשייה באינטל העולמית, ארי קומרן. "היקפי הרכש האדירים של אינטל מספקים ישראליים וכך גם רכש הגומלין, מבליטים את התרומה הכלכלית הגדולה של פעילות הייצור של אינטל למשק הישראלי".

מנתונים שמסרה אינטל עולה עוד כי כ-80% מהרכש שהיא מקיימת בארץ, משמש אותה לפעילות ייצור המעבדים - שברובה נעשית באתר של החברה בקריית גת. עוד 20% מהרכש של החברה במשק הישראלי, מיועד לפעילות המחקר והפיתוח שהחברה מקיימת בישראל ובמדינות נוספות.

אינטל מעסיקה בישראל כ-10,100 עובדים, ובימים אלה מסיימת את מלאכת הבינוי של המפעל המשודרג שלה בקריית גת. מנכ"לית אינטל ישראל היא מקסין פסברג.

על פי הערכות, היקף ההשקעה של החברה בשדרוג המפעל עתיד להסתכם ב-7 מיליארד דולר.