ויסמן קיבל 5 מ' ש' מאלון USA; לרבוע כחול נותר כסף לחודשיים

ויסמן זכאי גם ל"מצנח זהב" של כ-1.5 מיליון דולר במקרה של פיטוריו מהחברה, שעברה אשתקד לשליטת דלק US ■ כ-96 מיליון שקל בתווי קנייה של מגה צפויים להגיע למימוש מסיבי לקראת חג הפסח ולרוקן את הקופה

דודי ויסמן, לשעבר האיש החזק בחברת ההחזקות הכושלת אלון רבוע כחול, קיבל ב-2015 תגמולים בעלות של 1.3 מיליון דולר (כ-5 מיליון שקל) מחברת בתי הזיקוק ותחנות הדלק האמריקאית אלון USA. ויסמן מחזיק עדיין ב-4.3% ממניות אלון USA, ששוויין הנוכחי עומד על 31 מיליון דולר, מכהן כדירקטור בחברה ומועמד לתקופת כהונה נוספת. בעבר כיהן בתפקידי מנכ"ל ויו"ר פעיל.

אשתקד מכרה אלון רבוע כחול את מניות השליטה באלון USA לידי חברת דלק US תמורת 572 מיליון דולר, בעסקה שכללה תמורה במזומן, במניות ובהלוואת מוכר.

ויסמן קיבל ב-2015 שכר בסיס של כ-426 אלף דולר, תגמול מנייתי בהיקף של כ-830 אלף דולר ותגמולים נוספים של כ-47 אלף דולר, ובסך-הכול כאמור כ-1.3 מיליון דולר. מדובר על ירידה לעומת כ-1.5 מיליון דולר שהייתה עלות שכרו ב-2014.

לפי הדיווח של אלון USA, ויסמן זכאי גם ל"מצנח זהב" של כ-1.5 מיליון דולר במקרה של פיטוריו מהחברה. ויסמן הודח אשתקד מניהול קבוצת אלון והחברה-הבת אלון רבוע כחול בידי שותפו שרגא בירן.

מי שהחליף את ויסמן בתפקיד היו"ר של שתי החברות היה אביגדור קפלן, שאמר היום (א') באסיפת מחזיקי האג"ח (סדרה ג') של אלון רבוע כחול כי המזומנים שבקופת החברה יספיקו עד סוף חודש מאי, וזאת רק בהנחה שבמהלך החודשיים הללו לא יתרחשו אירועים יוצאי דופן, שאינם חלק ממהלך העסקים הרגיל ושיחייבו אותה בתשלומים נוספים.

אלון רבוע כחול סיימה את 2015 כשבקופתה מזומנים בשווי של 113 מיליון שקל, אולם מאז כבר הספיקה הקופה להתכווץ מהותית (המספר המדויק לא נמסר באסיפה), מאחר שחברת ההחזקות ממשיכה בתשלומי הריבית לבנקים ולמחזיקי האג"ח, וכן נדרשת לשלם לספקים תמורת תווי הקנייה שהנפיקה בעבר, ושנפרעים בידי הציבור.

תווים אלה, שההתחייבות בגינם הסתכמה ב-96 מיליון שקל בסוף 2015, צפויים להגיע למימוש מסיבי לקראת חג הפסח, ולתרום תמורה נכבדה ולריקון הקופה בעוד פחות מחודשיים.

עבור קפלן, הימים הנוכחיים מסמלים את סיומה של השנה הראשונה מאז קיבל לידיו את המושכות של אלון רבוע כחול, ראשית כמנכ"ל ודירקטור ובהמשך כיו"ר הדירקטוריון. שנה, שבמהלכה ניסה קפלן להציל את רשת המזון מגה מקריסה באמצעות הזרקת מזומנים והסדר הבראה שכלל את העברת חובותיה הבנקאיים לאחריות החברה האם, אלון רבוע כחול.

אולם הסדר החוב שסוכם בקיץ לא מנע ממגה להגיע להקפאת הליכים ולעבור לניהולם של נאמנים, ובמקביל גרר גם את אלון רבוע כחול למצב של חדלות פירעון בפועל. את 2015 סיימה אלון רבוע כחול עם הערת "עסק חי" מטעם רואי החשבון, וכן עם הפסד שנתי עצום (מפעילות נמשכת ונפסקת) של 1.27 מיליארד שקל שגרם לחברה להציג בסוף דצמבר גירעון של 268 מיליון שקל בהון העצמי.

כמחצית מההפסד השנתי (613 מיליון שקל) נגרם בשל ההחלטה להעמיד למכירה את מניות השליטה (71% באותו הזמן) בחברת תחנות התדלוק דור-אלון, שהובילה את אלון רבוע כחול לרשום את המניות שבידיה לפי שוויין בבורסה (כיום 350 מיליון שקל), ולא על-פי הערכת שווי חיצונית).

לקראת סוף השנה התקבלה ההחלטה להעמיד על המדף גם את מניות השליטה (78%) ברשת כלי הבית נעמן, וגם הן נרשמו בדוח השנתי לפי שוויין הבורסאי (כ-30 מיליון שקל). כך שהנכס היחיד שאותו טרם הצהירה החברה כי ברצונה למכור הוא מניות השליטה (54%) בזרוע הנדל"ן שלה, רבוע כחול נדל"ן, שערכן הנוכחי הוא 730 מיליון שקל. אל מול נכסים נזילים של 1.1 מיליארד שקל, עומד חוב בנקאי של 522 מיליון שקל, חוב של כ-400 מיליון שקל למחזיקי האג"ח וכן התחייבויות וערבויות נוספות שיחדיו מעמידים בספק את היכולת של הנושים לגבות את מלוא החוב במקרה של פירוק.

זוהי הסיבה המרכזית מדוע מעדיפים מחזיקי האג"ח את מכירת השליטה באלון רבוע כחול למוטי בן-משה, כחלק מהסדר חוב עמם, על פני מכירת חיסול של נכסיה. אלא שהמשא-ומתן בין הצדדים הולך ומתארך וכבר הגיע ליומו ה-47. היום בבוקר התכנסו כאמור המחזיקים לאסיפה נוספת, לפני שיצביעו בערב על הצעת החלטה להעניק לבן-משה ארכה נוספת של 10 ימים להשלמת המגעים.

את בן-משה ייצג באסיפה בא כוחו עו"ד רענן קליר, שהעריך כי כבר ביום רביעי עשוי בן-משה לחתום עם נציגות מחזיקי האג"ח ועם הבנקים על הנוסח הסופי של ההסדר החוב של אלון רבוע כחול. עם זאת, להשלמת הדיון מול הבנקים בנוגע לחוב הנערב של מגה, יידרשו להערכתו עוד שבוע-שבועיים, כאשר בתקופה זו ינסה בן-משה גם להגיע לעסקה מול נאמני מגה. בשבוע שעבר הציע בן-משה לקנות את מגה מידי הנאמנים ב-200 מיליון שקל, אולם אלו דחו את ההצעה באופן מיידי.

בתשובה לשאלות הנוכחים באסיפה היום, אמר עו"ד קליר כי "אנחנו מאמינים שמה שהצענו לנאמני מגה עושה שכל, ויש לנו כוונה לקדם את זה. אנחנו חושבים שזה יהיה לטובת כל הנוכחים כאן, אבל נדמה לי שבצד השני, נאמני מגה מאוד חפצים בזה שאתם תחליטו לפוצץ את המשא-ומתן עם בן-משה. לא הייתה התייחסות למתווה שהצענו מצד אף אחד מהנושים של מגה, אבל יש לנו בסיס להאמין שלפחות חלק מהנושים של מגה חולקים איתנו את אותה התפיסה".

עו"ד קליר הוסיף כי "יש מי שרוצה להפריע. אנחנו מסתכלים מה נאמני מגה רוצים, אבל כשמישהו עושה כאלה צעקות, הוא כנראה נמצא באיזשהו מצב. מבחינתנו, אם נאמני מגה ימצאו קונה אחר, אנחנו לא נזיל דמעה ולא נראה בזה משהו רע. להבנתנו, חלק נכבד מהטענות שלהם כלפי אלון רבוע כחול אינן נכונות ונועדו רק כדי לטרפד את ההסכם בינינו לביניכם, והדבר דורש טיפול. לכן אנחנו צריכים את אותה השהות. זה לא יהיה נכון מבחינתו ללבן מכאן עניינים פתרון הנושא".

בתשובה לשאלת הנוכחים, העריך עו"ד קליר כי במקרה שבשבועיים הקרובים לא יתקדמו המגעים עם נאמני מגה, הוא יביא את הסדר החוב באלון רבוע כחול לבית המשפט ויבקשו את אישורו. "אנחנו הולכים לבית המשפט כדי שהוא יאשר, אבל אנחנו נבקש מבית המשפט גם לפתור את ההטרדות מצד הגורמים האחרים. מוטי בן-משה רוצה את העסקה, והוא מנהל את המלחמה עבורכם".