שיקום לקצב? ברצינות?

קצב הוא אדם בזוי. אין שום סיבה לקצר מאסרו, יש את כל הסיבות להפסיק לעסוק בכך

משה קצב / צלם: אוריה תדמור
משה קצב / צלם: אוריה תדמור

תוכנית שיקום למשה קצב? האם זו בדיחה של טוקבקיסט שיכור? מתברר שלא, שמדברים על כך ברצינות. ואני לא מבין: איזה שיקום אפשר להציע למי שהיה נשיא המדינה? ובמיוחד למי שעדיין טוען שלא עשה דבר, חוץ מנגיעות ידידותיות? מה ילמדו אותו, את ההבדל בין סוגים שונים של נגיעות? מתי מותר ואסור לבוס לקבל את פניה של אישה שעובדת אצלו על-ידי פתיחת רוכסן מכנסיו? מה, הוא ילד קטן? אם יש משהו שקצב לא הבין במשך 70 שנותיו, הוא יבין עכשיו?

לא בדיחה, פיקציה

לא, זו לא בדיחה. זו פיקציה. למרות שאין כל סיבה של ממש לשחרר את קצב בטרם עת, למרות שזה ברור - למרות כל אלה נמצאים מספיק אנשים שרוצים להחזיר את קצב לביתו בכל מחיר. גם אם הדבר לא ממש מתיישב עם החוק, ובוודאי לא עולה בקנה אחד עם פסיקת בית המשפט שבדק כל פיפס בפרשה, והחליט שעליו לרצות 7 שנות מאסר - החלטה שאושרה בבית המשפט העליון שאליו ערער הנשיא לשעבר.

טוען שנעשה לו עוול

מה עוד צריך כדי שקצב יישא בעונש שהושת עליו? הרי אין שמץ של ראיה מקלה, או התנהגות העשויה לסייע לו. אם בכלל, אז להיפך. האיש הזה טוען כיום שנעשה לו עוול.

האם יש למישהו ספק שימשיך לטעון זאת גם כאשר ייצא מהכלא, וגם בעיצומו של תהליך ה"שיקום" שרוצים להדביק לו? בין תומכיו של קצב יש מי שאינו יודע את האמיתות הללו? לכן זו פיקציה שנועדה לעבוד על הוועדה שאמורה להחליט בעניין.

 

האישה שמאחוריו

קצב מלא בעצמו כרימון. בעיניו הוא עדיין "הנשיא", אפילו כבוד הנשיא. תראו איך הוא מתנהג, באיזו יוהרה הוא מתנהל מול... כולם בעצם. עורכי דינו, הציבור הכללי, ובמיוחד פשוטי-עם הנוהים אחריו. במיוחד כיצד התנהג כלפי אשתו גילה. הוא שעט קדימה, והיא נשרכה מאחור, מנסה לאחוז בידו חסרת הסבלנות, נואשת לשמר משהו מכבודה - לא כאשת נשיא לשעבר, גם לא כאשתו של האיש קצב, אלא כאישה. אבל מבעלה היא לא תקבל את הכבוד הזה, או כל כבוד אחר. בכל פעם שרואים אותה, אני מרגיש שהיא אולי הקורבן הטרגי של הפרשה. בטח יותר מבעלה, אולי אפילו יותר מקורבנותיו.

אדם בזוי

קצב הוא אדם בזוי. אישיותו זו משתמעת גם מפסקי הדין נגדו, וגם מהתנהגותו. המדינה שלחה אותו למאסר של 7 שנים. אין שום סיבה לשנות זאת. יש את כל הסיבות להפסיק לעסוק בכך.