טראמפ מסרב להיפגש עם אדלסון ויהודים רפובליקאים אחרים

היום סבב מכריע של בחירות מקדימות במדינת וויסקונסין והתקרים מנבאים תבוסה לטראמפ ■ המיליארדר מוצא עצמו במצב לא מוכר: אנדרדוג, לוזר בפוטנציה, והוא הביא עמו את אשתו כדי שתסייע לו לצאת מהביצה

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

הבחירות המקדימות במדינת וויסקונסין, שנערכות היום (ג'), הן נקודת הכרעה בקמפיין של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב. ניצחון במדינה יעמיד אותו למעשה במרחק נגיעה ממספר הצירים המינימלי - 1237 - שדרוש לזכיה במועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות בוועידת המפלגה שתיערך בקליוולנד, אוהאיו, ביולי. אך תבוסה בוויסקונסין תבלום את שעטת טראמפ לנשיאות ותהפוך אותה לזחילה. הסקרים מצביעים במידה רבה של ודאות על האפשרות האחרונה. על פי סקרים עדכניים, מפגר טראמפ ב-6% עד 10% אחרי המתמודד המוביל בוויסקונסין, טד קרוז, הסנטור הארכי-השמרני מטקסס, וטראמפ יכול להאשים את עצמו בלבד.

אחרי שבועיים של מעידות מילוליות, שהצליחו להרחיק ממנו עוד יותר את נשות ארה"ב ושמטילות ספק בכישוריו האינטלקטואליים לשמש כנשיא, מוצא טראמפ את עצמו במצב לא מוכר: אנדרדוג, לוזר בפוטנציה. מתנגדיו אינם רק קרוז והמתמודד השלישי שנותר במירוץ, ג'ון קייסיק, אלא למעשה הממסד הרפובליקאי כולו, ברמה הארצית וברמה המקומית, שטראמפ נתקע בגרונו, לא לבלוע ולא להקיא. זו קואליציה שסיסמתה מעידה על נחישות החלטתה: "טראמפ - לעולם לא". בעלי הון רפובליקאים ורכיבים אחרים של ממסד המפלגה נבעתים לא רק מהפגנות הבורות ומהעדר עמוד שדרה אידיאולוגי של טראמפ אלא גם, ואולי בעיקר, מהסקרים שמנבאים לו תבוסה קשה אם הוא יתמודד מול הילארי קלינטון בבחירות הכלליות בנובמבר.

הטקטיקה של הקואליציה נגד טראמפ היא לשלול מהמיליארדר צירים בכל דרך אפשרית כדי למנוע ממנו להגיע למספר הקסמים 1237 (מחצית מספר הצירים הבוחרים בוועידה פלוס 1). בהעדר הרוב המינימלי, יינגף טראמפ בהצבעה הראשונה בוועידה. הצירים שהתחייבו להצביע בעדו בהצבעה הראשונה משתחררים ממחויבותם בהצבעות הבאות. בעקבות זאת, תכונס הנהגת המפלגה לבחור מועמד אחר. ייתכנו שלוש, ארבע הצבעות, עד שתתקבל הכרעה. זה צפוי להיות תהליך כאוטי שלא יתנהל על מי מנוחות. טראמפ כבר הודיע, שהוא לא ישתוק על "עוול" כזה, כלשונו, ושעלולות לפרוץ מהומות בוועידה אם ינסו לשלול ממנו את המועמדות. לאחר הכל, לי יש מספר הצירים הגדול ביותר, גם אם הוא אינו מגיע לרף המינימלי שנדרש, הוא טוען.

בעצרות בחירות שלשום ואתמול, ניסה טראמפ לתקן כמה מהתבטאויותיו המזיקות ביותר, לרבות הכרזתו שצריך להעניש נשים שעברו תהליך הפלה. הוא טוען, שהוא השיב על שאלה "היפותטית" ושדבריו הוצאו מהקשרם, אבל, כמובן, ההצהרה על ההפלות היא רק חוליה אחת בשרשרת התבטאויות מיזוגניות. על פי סקרים ארציים, 72% מהבוחרות בארה"ב אמרו שלא יצביעו בעדו.

 

בכל זאת, טראמפ מנסה להקרין ביטחון. הוא העמיד אתמול את אשתו, מלאניה, על הבימה בעצרת בחירות גדולה בוויסקונסין, במאמץ לרכך את דימויו האנטי-נשי והוא מנבא שהמדינה תאיר לו פנים. "אנחנו מקבלים פה תגובה שלא תיאמן", אמר המיליארדר.

ובינתיים, בסימן נוסף לחיכוך המתעצם בינו לבין הממסד הרפובליקאי, הודיע טראמפ כי נענה בשלילה להזמנת שלדון אדלסון להשתתף בכנס של הקואליציה הרפובליקאית היהודית, גוף של בעלי הון יהודיים שתורמים לפוליטיקאים רפובליקאים, שייערך במלון "ונישן" של אדלסון בלאס-וגאס. דיווח על כך הופיע אתמול ב"פוליטיקו". גם קייסיק לא יישתתף, אך קרוז הודיע שיופיע באירוע. טראמפ נאם בכנס קודם של הקואליציה, לפני כמה חודשים, ושומעיו לא אהבו אותו. הוא אמר אז: "יש לי ספק רציני האם שני הצדדים (בסכסוך הישראלי-פלסטיני - ר.ד.) רוצים להצליח והספקות שלי גדולים במיוחד לגבי צד אחד (הוא לא נקב בשמו אבל המשפט הבא לא הותיר ספק במי מדובר). הרבה יהיה תלוי בישראל ובנכונותה לסגור עסקה, בנכונותה להקריב דברים מסוימים..."

עוד אמר באותו פורום: "אתם בוודאי לא תצביעו בעדי. אני לא רוצה את כספי התרומות שלכם. לא תרצו בי כי לא תוכלו לקנות אותי". הוא אף סירב להתחייב להעביר את שגרירות ארה"ב בישראל מתל-אביב לירושלים. בהזדמנות אחרת הוא הכריז שבדעתו להיות "נייטרלי" בסכסוך הישראלי - פלסטיני. טראמפ ניסה לתקן את ההצהרות האלה בנאומו בוועידת אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, בשבוע שעבר, שחובר ע"י חתנו היהודי, ג'ארד קושנר.

אדלסון וכמה יהודים אחרים שחברים בקואליציה הרפובליקאית יהודית גילו פתיחות כלפי טראמפ, אך אחרים, ובכללם פול סינגר, מנהל קרן גידור ידועה, ואיל הנדל"ן מל סמבלר, אינם נמנים עם חסידיו. יהודים רבים התנערו מטראמפ בגלל הכרזתו על הניטרליות.