המובילים כשלו: קרוז הביס את טראמפ; סנדרס גבר על קלינטון

תוצאות הבחירות המקדימות במדינת וויסקונסין הן מכשול גדול בדרכו של טראמפ להשיג את מספר הצירים המינימלי שנדרש להשגת מועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות ■ טלטלה במטה הבחירות של המיליארדר: הבכירים עפים; הטקטיקה 'תנו לטראמפ להיות טראמפ', נכשלה ■ טראמפ: "קרוז הוא סוס טרויאני"

דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו
דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו

המתמודדים המובילים במירוץ לנשיאות ארה"ב כשלו לפנות בוקר (ד') בבחירות המקדימות במדינת וויסקונסין. טד קרוז, הסנטור הארכי-שמרני מטקסס, הביס את דונלד טראמפ, המיליארדר מניו-יורק, בהתמודדות הרפובליקאית, וברני סנדרס, הסנטור הסוציאליסטי-דמוקרטי כהגדרתו, גבר על הילארי קלינטון, שרת-החוץ האמריקאית לשעבר, בהתמודדות של המפלגה הדמוקרטית.

התבוסה המשמעותית יותר היא זו של טראמפ: היא תהווה מכשול גדול בדרכו להשיג את מספר הצירים המינימלי שנדרש להשגת מועמדות מפלגתו לנשיאות. הפסדה של קלינטון כמעט לא יצמצם את היתרון שלה על סנדרס במניין הצירים לוועידה הדמוקרטית, אם כי הוא מעניק תנופה מחודשת למחנהו של הסוציאליסט הזקן.

על פי הנתונים העדכניים, זכה קרוז ב-51.4% מקולות המצביעים, טראמפ קיבל 32%, וג'ון קייסיק, מושל מדינת אוהיו, המתמודד השלישי במירוץ הרפובליקאי, נאלץ להסתפק ב-14.3%. בצד הדמוקרטי, סנדרס זכה ב-54.5% מהקולות וקלינטון ב-45.2%.

 

בנאום ניצחון במילווקי, וויסקונסין, אמר קרוז: "הלילה אנו עדים לנקודת מפנה. זו זעקת הקרב שלנו. זו קריאה מכל הגברים והנשים בוויסקונסין לעם באמריקה: יש לנו חלופה, חלופה אמיתית... יחדיו נזכה ברוב הצירים (בוועידה הרפובליקאית) ויחדיו נביס את הילארי קלינטון בנובמבר".

טראמפ חזר הביתה, לפנטהאוז בשדרה החמישית, ולא טרח לנחם את תומכיו בשטח. המטה שלו פרסם את ההודעה הבאה: "טד קרוז גרוע מבובה - הוא סוס טרויאני, שבו משתמשים הבוסים של המפלגה במאמץ לגנוב את המינוי ממר טראמפ. אנו מאמינים באמונה שלמה שמר טראמפ יזכה בניצחון בבחירות המקדימות בניו-יורק, ומעבר לה".

נצחונו הסוחף של קרוז הוא המכה הקשה ביותר שנחתה על טראמפ מאז הפסדו לקרוז בבחירות המקדימות במדינת אייווה, בתחילת מסע הבחירות. תבוסת המיליארדר מראה, שטקטיקת הקמפיין שלו - "תנו לטראמפ להיות טראמפ" - שוב אינה שימושית. היא לא יכלה לסכור שטף אדיר של תעמולת בחירות עוינת, שיצא מברזי הקואליציה החזקה נגדו - הפלגים השונים של ממסד המפלגה הרפובליקאית, שרואים בטראמפ סכנה קיומית למפלגה. 

על מטה הבחירות של טראמפ עוברת טלטלה. הבכירים שעודדו את טראמפ להיות טראמפ עפים הביתה, כאילו הם הדיחו את הבוס להיות מי שהוא. ספק אם מחליפיהם יצליחו להציג לציבור טראמפ חדש, מלוטש, מעודן ומנומס. 

קרוז הוא הסנטור הכי פחות אהוד בעיני הממסד הרפובליקאי. התנהלותו הקיצונית בסנאט השניאה אותו על עמיתיו ועל המנגנון המפלגתי. העובדה שהממסד הרפובליקאי בחר בקרוז כדי ליירט את טראמפ רק מראה עד כמה גדול בעת הממסד מאיש העסקים הניו-יורקי. ראשי הממסד חוששים לא רק מתבוסה ודאית שלו לקלינטון בבחירות הכלליות בנובמבר, כפי שמראים כל הסקרים, אלא גם, אם לא בעיקר, מהאפשרות שהוא יכתים לדורות את המותג הרפובליקאי אם הוא ישמש מועמד המפלגה לנשיאות, וממילא גם הפנים של המפלגה. אנליסטיים רבים כתבו, כי הבחירה שניצבה לפני הממסד הרפובליקאי כמוה כבחירה שניתנת לנדון למוות: תחליט אם אתה רוצה למות מזריקת רעל או על הכיסא החשמלי.

הזכייה הדו-ספרתית בוויסקונסין תאפשר לקרוז לטעון שהוא יכול לפרוץ את מעגל התמיכה המסורתי שלו - אוונגלים ונוצרים שמרניים אחרים - ולזכות בתמיכה של רפובליקאים אחרים. לטיעון הזה יש רגליים. הוא זכה בקולות של בוחרים מכל רבדי ההשכלה, ההכנסה ומינון השמרנות. זו עובדה ראויה לציון בהתחשב בכך ששמרנותו ודבקותו הדתית אינן יודעות פשרות. למשל: הוא מתנגד להפלות גם במקרים של אונס או גילוי עריות.

בסופו של דבר, זכייתו נובעת במידה רבה מהעובדה שרפובליקאים רבים בוויסקונסין פשוט פוחדים מטראמפ הבור וגס הרוח יותר מאשר מקרוז הארכי-שמרני והם קנו את סיסמת הקואליציה האנטי-טראמפית: כל אחד חוץ מטראמפ. קייסיק היה כמובן אופציה נוספת, אלא שהוא נחשב מתון מדי בעיני רוב הבוחרים הרפובליקאים.

טראמפ עדיין מסוגל להגיע למספר הצירים המינימלי - 1,237 - שיזכה אותו בפרס הנחשק בוועידת המפלגה הרפובליקאית בקליבלנד, ביולי. במדינות רבות, לרבות ניו-יורק וקליפורניה עתירות הצירים, טרם נערכו סבבי הבחירות המקדימות. הסקרים מצביעים על יתרון דו-ספרתי של טראמפ בניו-יורק, מדינת הבית שלו. ובכל זאת, תבוסתו בוויסקונסין תקשה עליו מאוד להגיע למספר הצירים הנדרש.

אנליסטים רבים ניבאו הבוקר, שטראמפ יגיע לוועידה עם מספר הצירים הגדול ביותר, אך הוא יהיה קטן מ-1,237. המשמעות היא שטראמפ יפסיד בהצבעה הראשונה בוועידה. אחרי ההצבעה הראשונה, כל הצירים פטורים מהתחייבויותיהם לתמוך במתמודד זה או אחר, והנהגת המפלגה תנסה למצוא מועמד מוסכם שיזכה ברוב קולות הצירים.

ההערכות הן שמועמד זה לא יהיה קרוז ובוודאי לא טראמפ. יש שטוענים, שההנהגה תנסה להכתיר את פול ראיין, היו"ר הפופולרי של בית-הנבחרים ובעל הסיכויים הרבים להביס את קלינטון. אין שום ספק שטראמפ וקרוז ייאבקו נגד מיזם כזה בכל כוחם, ביחד או לחוד. דבר אחד בטוח: הוועידה הרפובליקאית בקליבלנד לא תתנהל על מי מנוחות. כפי שטראמפ כבר הזהיר: "יהיו שם מהומות".