אירועי השבועות האחרונים מחדדים את השאלה: מהי האחריות של נציג המכירות בשטח, זה שבפועל הפיל בפח את הצרכן? 

כולנו זוכרים בסלידה את נציגי המכירות הנלהבים, שדחפו לנו טאבלטים באמתלה כי מדובר במתנה "ללקוח ותיק" - ושבדיעבד התברר כי ניאלץ לשלם עליהם אלפי שקלים. כולנו זוכרים גם את נציגי המכירות הממולחים, שהצליח לשכנע זוגות קשישים לרכוש יחידת נופש וירטואלית בעשרות אלפי שקלים.

אז עכשיו בא תורם של נציגי המכירות שהצליחו למכור דירות לא רלוונטיות למאות הנפגעים בסיפורי ענבל אור, כשעל חולצתם המגוהצת הם נושאים את תג החברה אור סיטי נדל"ן. אלה שהבטיחו דירות וסיפקו אחריות וירטואלית בדיוק כמו יחידת הנופש ההיא שבני ה-70, זוג משכילים, שילמו בעבור משהו שרק בדיעבד גילו שלא קיים. משהו שהוא תלוי באוויר בדיוק כמו הכסף שהם שוכנעו לשלם על-ידי נציגים, שבגאווה בטח מעידים על עצמם שהם "יכולים למכור קרח לאסקימוסים". 

"נחדד את הנהלים"

האם לנוכח הסיפורים הרבים והמתרבים על צרכנים שנפלו בפח, בין אם מדובר בעסקאות של מאות שקלים ועד עסקאות בשווי מאות אלפי שקלים - לא הגיע הזמן שגם נציג המכירות ישלם את המחיר? האם הגיע הזמן למסד מנגנון של תביעה אישית נגד מי שהפיל אתכם בפח, עם תביעה כזו שתהיה מעוגנת בחוק שמגדיר סנקציות אישיות, באופן של ענישה מרתיעה, כזו שאולי תחזיר את המצפון האבוד של אותו נציג מכירות, ששקע לו אי-שם בשלולית העמלות והבונוסים? 

בימים שבהם פרסמנו עשרות סיפורים של צרכנים שנפלו בפח לעניין הטאבלט במתנה, לא אחת הגיבו חברות הסלולר כי מדובר בנציג מכירות שסרח. "נחדד את הנהלים", נפנפו לנו, "איש המכירות פוטר", הבטיחו לנו.

נציגי המכירות מצדם טענו בפנינו כי לא פעלו באופן עצמאי, אלא במסגרת עבודתם בכפוף להנחיות ולפיקוח של מנהליהם. לצרכן זה ממילא לא משנה: גם החברה צריכה לקחת אחריות ולקבל קנסות ועונשים מידי מי שהסמכות בידיו - אבל גם נציג המכירות בעצמו לא יכול לחמוק מעונש.

האחריות של איש המכירות למעשיו מולנו הצרכנים, במערכת היחסים הכי בסיסית שבין אדם לאדם, צריכה גם היא לעמוד על הפרק. לא רק כדי שנוכל להמשיך לחלום על חברה מתוקנת ונכונה, אלא כי הגיע הזמן שאותו נציג קטן שביצע בפועל את התרמית יישא באחריות אישית. ומי שסרח - בין אם כי פעל תחת הנחיות או שהעמלות שיבשה את מחשבותיו - ישלם על מעשיו. בדיוק כפי שעל כולנו לשאת באחריות במקרים של מעשי פשיעה ואפילו הוצאת דיבה - כי למכור למישהו משהו במירמה זו גניבה לכל דבר ועניין.

ועל ראש הגנב צריך לבעור הכובע.