קורע לב: ניצולי שואה הסתבכו בשוק האפור ונזרקים מביתם

פפו ורחל לטין, זוג ניצולי שואה, לקחו תחת לחץ הלוואה מבלי להבין את תנאיה, ולאחר שלא עמדו בהחזר החובות, נאלצים לעזוב את דירתם, אותה רכשו בזיעת אפיים לפני 35 שנים ■ צפו בסיפור קורע הלב

רחל לטין, ניצולת שואה, הוצאה לפועל, תכנית חיסכון / צילום: וידאו תכנית חיסכון
רחל לטין, ניצולת שואה, הוצאה לפועל, תכנית חיסכון / צילום: וידאו תכנית חיסכון

רחל ופפו, זוג קשישים ניצולי שואה, עומדים להיזרק מהדירה הצנועה שלהם בבת-ים, אחרי שהסתבכו בהלוואה לשחרור בנם. כעת הם מתחננים בדמעות: השאירו אותנו בבית.

רחל ופפו, זוג ניצולי שואה בני 80 נקלעו לפני 4 שנים למשבר כספי - הבן שלהם נכנס למעצר, והם נדרשו להשיג 500,000 שקל כדי לשחרר אותו בערבות. דרך מתווך הם הגיעו לחברה שמספקת הלוואות בשוק האפור.

"לא היה לי מספיק כסף, אז אמרו לנו יש פה מישהו שיכול להלוות... נסענו לירושלים", כך הם מתארים בראיון ל"תוכנית חיסכון" בערוץ 2. "הוא הציע שהוא ילווה לנו, ואנחנו אמרנו, בסדר, איך זה יסתדר? כמה כסף וכמה נשלם?". 

בהסכם ההלוואה עליו חתמו רחל ופפו הם מעניקים ייפוי-כוח על הדירה למלווה, וניתנו להם 4 חודשים כדי להחזיר את ההלוואה, ואם לא - הם מאבדים את הזכות שלהם על הדירה. במעמד חתימת החוזה, הם לא הבינו את זה.

הזוג לא עמד בתאריך החזרת הכספים, והמלווה התחיל לממש את מכירת הדירה - דירת 3 חדרים בבת-ים שנמכרה באישור הוצאה לפועל ב-702,000 שקל. אבל לפי כתב התביעה שהגיש הזוג לבית המשפט, דירתם נמכרה במחיר של דירה תפוסה, כלומר שהזוג עדיין מתגורר בה, מה שמוזיל משמעותית את מחירה, ולמרות זאת הם עומדים בפני פינוי בחודש הבא. בנוסף, הדירה נמכרה כדירת 64 מ"ר, ובפועל גודל הדירה הוא 90 מ"ר.

"אחרי כל-כך הרבה שעבדתי והייתי בצבא ועשיתי הכול למדינה הזו, ושום דבר לא לקחנו בגניבה, ושיבוא אחד שאני לא מכירה אותו... למה? על סמך מה. בסך-הכול רציתי ללוות. לא מכרתי דירה ולא חשבתי למכור - זה דירה שעבדנו כל-כך קשה וירושה מאמא שלי, שכל הזמן היא אמרה 'בית לא מוכרים בשום אופן'", כך הם מתארים.