מה גרם ל-60% ממניות אינסוליין להחליף ידיים בשבוע?

אינסוליין הודיעה היום על חברה אמריקאית שתעשה שימוש במוצר שלה, והמניה זינקה ב-26% ■ אבל מה קרה שבלי שום הודעה מהותית ובלי שום אינדיקציה למשהו מהותי זינקה המניה בשבוע שעבר בלמעלה מ-100% ביומיים? ■ ביום שני שעבר החליפו 60% ממניות החברה ידיים, תוך שהמניה זינקה ב-65%

חברת הביומד ביוליין / צילום: אתר החברה
חברת הביומד ביוליין / צילום: אתר החברה

מניית אינסוליין  זינקה היום (א'), לאחר שהחברה פרסמה הודעה משמעותית. החברה הודיעה כי חתמה על מזכר הבנות מחייב לבחינת יעילות השימוש בטכנולוגיית ה-ISTS שהיא מפתחת בשילוב התרופה של אקסולין האמריקאית, הנמצאת בניסוי Phase II בבני אדם.

תרופת אקסולין מפותחת בארה"ב ע"י חברה אמריקאית ונמצאת בניסוי קליני Phase II בבני אדם בקנדה במתן תת-עורי, ומטרתה חידוש תאי ביטא בחולי סכרת מסוג 1. חברת אקסולין תממן את בחינת שילובה של טכנולוגיית ה-ISTS שפיתחה אינסוליין, בניסויים אותם עורכת בתרופת ה-Exsulin, במטרה לשפר את ספיגת התרופה בדם ואת מהירות פעולתה.

עד כאן הכול ברור, אך בשוק ההון הורמו גם לא מעט גבות סביב ההודעה של החברה. ההודעה ששיגרה היום אינסוליין הביאה לעלייה משמעותית במניה, תוך שמחזורי המסחר בה היו גבוהים. 804 אלף מניות החליפו היום ידיים, וזאת מתוך 1.7 מיליון מניות שיש לחברה בשוק.

אולם הצצה למסחר במניה בשבוע שעבר מעוררת תמיהות: כך למשל, מחזור המסחר הממוצע במניה עומד בחודש האחרון על אלפים בודדים עם קפיצות לכמה עשרות אלפי מניות ביום. ב-31 במארס עמד שווי החברה על 4.4 מיליון שקל, ה-31 במארס היה יום חמישי, והנה ביום ראשון (ה-3 באפריל) זינקה המניה ללא הסבר בלא פחות מ-26%, תוך שהמניה מרכזת מחזור מסחר של 270 אלף ערך נקוב - מחזור-עתק ביחס לממוצע במניה.

אבל זה עוד לא הכול: יום לאחר מכן (4 באפריל) זינקה המניה בלא פחות מ-66%, כשהיא מרכזת מחזור מסחר של למעלה ממיליון מניות, שהן לא פחות מ-60% ממניות החברה. ביומיים שלאחר מיכן ירדה המניה בכ-14% בכל יום, כשמחזורי המסחר היו גבוהים מהממוצע במניה - והנה אנחנו עוברים ליום חמישי האחרון, ושוב המניה זינקה ב-18% עם מחזור של 812 אלף מניות (כמו המחזור ביומיים של הירידות). גולת הכותרת היא ההודעה של החברה מהיום, כאן דיווחה החברה על הודעה מהותית - והנה המניה עושה עוד מהלך עליות של 26% עם מחזור של 804 אלף מניות. נזכיר כי הון המניות הכולל של החברה מסתכם ב-1.7 מיליון מניות.

בשוק ההון התקשו להסביר היום את מה שקרה במניית אינסוליין בשבוע האחרון, והאצבעות הופנו לרשות לניירות ערך, שאמורה לברר האם למישהו היה מידע מוקדם על הנעשה בחברה, כך שהכפיל את השקעתו בשבוע אחד.