החסויות של ערוצי הספורט על הכוונת של מועצת הכבלים

בעקבות תלונות של הערוצים המסחריים, מועצת הכבלים והלוויין בודקת את החסויות בערוצי הספורט ■ גורם בטלוויזיה המסחרית: "תקציבי הפרסום שלהם מגיעים עד 100 מיליון שקל"

מועצת הכבלים והלוויין תבדוק את שידורי החסויות בערוצי הספורט, בעקבות תלונה של גופים בטלוויזיה הייעודית ובטלוויזיה המסחרית על זליגה של "עשרות מיליוני שקלים", לדבריהן, בפרסום.

ל"גלובס" נודע כי בחודשים האחרונים הגיעו תלונות שונות של גורמים בקרב גופי התקשורת הניזונים מפרסומות, לפיהן חלה מגמה בערוצי הספורט המשודרים בכבלים ובלוויין, במסגרתה החסויות המשודרות חורגות מהכללים הנהוגים והופכות לתשדירי פרסום לכל דבר.

כבר לפני כמה חודשים, באוגוסט 2015, נשלח מכתב ראשון מטעם מנהלי ערוץ 24, ערוץ 20 וערוץ 9 למועצת הכבלים והלוויין, ובו תלונות על ההתנהלות המסחרית של ערוצי הספורט השונים - לכאורה גם גם בערוץ הספורט וגם בערוצי ONE וצ'רלטון.

"אנו מוצאים עצמנו פעם אחר פעם מתחרים על תקציבי פרסום, לא רק מול הערוצים המסחריים המורשים כמונו לשדר פרסומות, אלא גם ולעתים קרובות באופן בלעדי מול ערוצי הספורט המשודרים בכבלים ובלוויין, אף שהחוק אוסר עליהם במפורש לכלול פרסומות במסגרת שידוריהם", נטען במכתב. 

מאז נשלח מכתב נוסף לפני כחודשיים, לצד שיחות נוספות בשוק. בתעשייה המסחרית חוששים לקראת בוא הקיץ, אז ישדרו בערוץ הספורט את האולימפיאדה מריו, ואילו בערוצי צ'רלטון ישדרו את משחקי היורו. על-פי גורמים בטלוויזיה המסחרית, בשוק מסתובבים חוזים המזכירים במידה רבה חוזים של עסקאות פרסום הנהוגות בערוצים, ובהם מקבצי פרסום לכל דבר.

על-פי כללי מועצת הכבלים והלוויין, ישנה הגבלה על 5 חסויות בכל שעת שידור בכל אחד מערוצי הספורט, כל חסות יכולה להימשך לא יותר מ-6 שניות, וכל החסויות יחד, במקבץ, לא יימשכו יותר מ-30 שניות בשעה. כמו כן, מותר לשדר רק את שמו של נותן החסות ולוגו.

באחרונה ניתן לראות כי פרסומות לכל דבר משודרות בגרסאות מקוצרות בסמוך למשדרים, ובחסויות משולב וידאו, אשר נמשך למעבר לזמן השידור הרגיל. בבדיקות שנעשו התברר כי לעתים אורך מקבץ החסויות עולה על שתי דקות ואף יותר.

"הפרסומות בערוצי הספורט גוזלות הלכה למעשה מקורות פרנסה מן הערוצים המורשים לשדר פרסומות", כתבו מנהלי הערוצים למועצת הכבלים והלוויין. "כיוון ששוק הפרסום הישראלי הוא שוק קטן ומצומצם, הרי שהקושי בפניו אנו ניצבים אינו קושי תיאורטי, אלא קושי ממשי המהווה סיכון משמועתי על עצם קיומנו".

היום אמר גורם בטלוויזיה המסחרית ל"גלובס": "מה שאנחנו רואים בערוצים הללו הוא אינו חסות אלא פרסומת לכל דבר. כך זה גם מוצג לשוק, עם התבססות על קהל מפולח גברי וצעיר שמאוד נחשק בשוק. אנחנו מעריכים שתקציבי הפרסום שזורמים לשם הם בסדר גודל של עד 100 מיליון שקל. זה כסף שאסור מבחינה חוקית, לכאורה".

ממועצת הכבלים והלוויין טרם נמסרה תגובה. בחברות שידורי הספורט לא הגיבו לדברים.