חשד: בן ציון פרקו העלים הכנסות מדמי ניהול בסך 3.5 מיליון שקל

פרקו, שכיכב בעשור הקודם בפרשת המעילה בחברות מקבוצת ישטק, נעצר בחשד כי העלים הכנסות מדמי ניהול שקיבל עבור פרויקט לבניית קריה חרדית עבור ישיבת טעלז בקריית יערים ■ פרקו: "מדובר במחלוקת אזרחית מול רשות המסים המתבררת בביהמ"ש"

איש העסקים בן ציון פרקו - מי ש"כיכב" בעשור הקודם בפרשת המעילה בחברות הציבוריות מקבוצת ישטק - שוב מסתבך לכאורה בפלילים - הפעם עם רשות המסים. ל"גלובס" נודע כי בשבוע שעבר (ד') עצרה רשות המסים את פרקו בחשד להעלמת הכנסות בסך כ-3.5 מיליון שקל. החשדות נגד פרקו נוגעים להכנסות מדמי ניהול שקיבל עבור ניהול פרויקט לבניית קריה דתית חרדית עבור ישיבת טעלז.

מהמסמכים שהוגשו לבית המשפט בהליכי שחרורו ממעצר, עולה כי פרקו שימש עד לאחרונה כדירקטור בחברה לפיתוח "פרי מגדים" והינו בעלים של מספר חברות, וביניהן "כסל ייעוץ כלכלי ופיננסי". ישיבת טעלז בישראל וקריית טעלז אירוינג סטון שבקריית יערים מחזיקות בכ-180 דונם מקרקעין בקריית יערים. על שטח מקרקעין זה תוכנן פרויקט בנייה "אחוזת יערים" - הקמת קריה דתית חרדית, הכוללת 300 יחידות דיור, שטחי מסחר, ספורט ועוד. הפרויקט כלל 4 שלבים, כאשר שלבים א ו-ב בהקמתו הסתיימו בשנים 2009-2010.

מחקירת רשות המסים עלה, כי חברת "פרי מגדים" יחד עם מוסדות ישיבת טעלז, חתמו על הסכם מימון עם חברת שיכון עובדים, שלפיו בניית הפרויקט תתבצע בליווי פיננסי של שיכון עובדים. תנאי העסקה, המימון והתמורה הנוספים מפורטים בהסכם המימון. במקביל, נחתם הסכם נוסף בין "פרי מגדים" לבין פרקו, המסדיר את תנאי ההתנהלות וההתקשרות בפרויקט. לפי הסכם ההתקשרות, "פרי מגדים" תהיה הגוף המתווך בין מוסדות טלעז ובין כל הגורמים הנדרשים להוצאה לפועל של הפרויקט, לרבות מול שיכון עובדים, וכן מול עובדים, ספקים ורוכשי דירות. עוד נקבע בהסכם כי "פרי מגדים" (באמצעות חשבון ליווי) תקבל את התקבולים מרוכשי הדירות, וכן תדאג לתשלום ספקים על-ידי קבלת מימון לכל תשלום מחברת שיכון עובדים.

מנגד, הוסכם כי "פרי מגדים" תהיה אחראית להנפיק קבלות וחשבוניות בגין כל התקבולים בחשבון הליווי. כמו כן, לפי ההסכם זכאית החברה לשכר ניהול בשיטת 'קוסט 15%' וסוכם כי הרווח השיורי ייוותר בידי הקריה. עוד נקבע, כי "פרי מגדים" תישא בשכר הניהול השוטף של פרקו, וכן בשכר-הטרחה לרואי החשבון ועורכי הדין המלווים את הפרויקט. "פרי מגדים" אף התחייבה לנהל ספרי חשבונות. מיום הקמת חשבון הליווי לפרויקט, הוגדר פרקו כמי שמורשה לפעול בו ולחתום על צ'קים שיצאו ממנו למימון הוצאת הפרויקט.

פערים בדיווח

פרויקט הבנייה יצא לדרך, ואז הגיעה רשות המסים. במהלך ביקורת שומתית במשרדי פקיד שומה תל-אביב 1, עלו חשדות של העלמת הכנסות נגד פרקו, שעל-פי החשד לא דיווח על הכנסותיו מדמי הניהול. בנוסף, עלה החשד, כי החברה לא דיווחה על ההכנסות של 'קוסט 15%', כפי שסוכם בינה ובין ישיבת טעלז.

מחקירה רשות המסים עלה כי בשנים 2007-2010 דיווח פרקו על הכנסות משירותי ייעוץ בסך של 55 אלף שקל, 87 אלף שקל, 190 אלף שקל ו-150 אלף שקל. בעקבות החשדות כי לא דיווח על הכנסות נוספות, נפתחה לפני כחודש חקירה גלויה נגדו, במהלכה פשטו חוקרי רשות המסים על ביתו ועל משרדי חברת "פרי מגדים" וערכו חיפושים. כן נערכו חיפושים בישיבת טעלז שבקריית יערים. בחיפושים נתפסו מסמכים ומחשבים שלכאורה קושרים את פרקו לחשדות נגדו, בין היתר אצל רואי החשבון המייצג אותו.

בחקירה הגלויה עלה לכאורה כי דמי הניהול ששולמו לפרקו מתוך החברה לא דווחו במלואם בחברת "כסל" שבבעלותו. ברשות מייחסים לפרקו בשלב זה חשד להעלמת הכנסות מדמי ניהול בסך כולל של 3.5 מיליון שקל, לאחר שבחקירה נמצא לכאורה כי סך כל הוצאות דמי ניהול שנדרשו בחרת "פרי מגדים" עמד על 2.7 מיליון שקל ו-3.6 מיליון שקל בשנים 2007-2008, אך ההכנסות שדווחו בחברת "כסל" לשנים אלה עמדו על סך של 1.9 מיליון ו-880 אלף שקל.

"מחלוקת אזרחית"

עורכי הדין דורון ברזילי ועדי ניב ממשרד דורון ברזילי-תהילה ששון ושות' המייצגים את פרקו, מסרו בתגובה: "פרקו הינו איש עסקים מכובד וצר לנו על פרסום הדברים. מדובר בהליך מיותר, שכן הסוגיות שבמרכז החקירה מצויות במחלוקות ארוכות שנים עם רשות המסים, והן אף מונחות בימים אלה ממש בפני בית המשפט בהליך אזרחי בלבד. אנו ממתינים להכרעתו של בית המשפט בשאלות החבות במס, ולפיכך מדובר אפוא בחקירה מיותרת ובלתי מוצדקת.

"לא בכדי מרשינו לא שהה ולו רגע אחד במעצר, ואף נשלח לביתו מבלי להפקיד כל ערבות כספית. אין לנו ספק, כי בעקבות מגעים שאנו מקיימים עם רשות המסים, כל אותן מחלוקות יתבררו בהקדם, ובכל מקרה בין תיק אזרחי זה לבין הליך פלילי כלשהו בגינו - ישנו מרחק כמזרח ממערב".