סעודיה: נמכור אג"ח אמריקאיות אם נקושר לפיגועי ה-11 בספטמבר

"ניו יורק טיימס": בקונגרס מקדמים חקיקה שתקשור את ממשלת סעודיה לפיגועי ה-11 בספטמבר 2011 ומימשל אובמה מפעיל מערכת אדירה של לחצים על מנת לבלום את החקיקה ■ "זה מצער שאובמה פועל נגד אזרחי ארה"ב"

מלך סעודיה סלמן עבד אל עזיז / צילום: רויטרס
מלך סעודיה סלמן עבד אל עזיז / צילום: רויטרס

בקונגרס האמריקאי, הנמצא בשליטת המפלגה הרפובליקנית, מקדמים חקיקה שתקשור את ממשלת סעודיה לפיגועי ה-11 בספטמבר 2001 ומימשל אובמה עושה כל שביכולתו במטרה לבלום את מהלך החקיקה. כך מדווח ה"ניו יורק טיימס".

סעודיה מצידה מאיימת על ארה"ב כי אם יעבור החוק היא תיאלץ למכור נכסים אמריקאים, בעיקר אגרות חוב ממשלתיות בהיקף של כ-750 מיליארד דולר. זאת מכיוון שחקיקה כזאת עלולה להביא בשלב הבא להקפאת נכסים סעודיים הנמצאים תחת שליטה של בנקים אמריקאים. 

מספר כלכלנים בכירים הביעו ספקות את הממלכה תוכל לבצע את האיום של מכירת נכסים, שכן מהלך כזה קשה מאוד לביצוע ועלול לפגוע קשות בכלכלה הסעודית, שמתמודדת עם צניחת מחירי הנפט והפגיעה הקשה בהכנסותיה בשנה האחרונה.

"זה מדהים ומצער לחשוב שהמימשל האמריקאי פועל ביחד עם ממשלת סעודיה למנוע חקיקה כזאת ולהסתיר מאיתנו מה באמת קרה שם", אומרת מינדי קלייברג, שבעלה נהרג בפיגועים. "זה למעשה בלתי נתפס שמימשל אובמה פועל נגד אזרחי ארה"ב ובשיתוף פעולה עם סעודיה".

קלייברג, ביחד עם משפחות של הרוגים אחרים בפיגועים, דוחפות צירי קונגרס לקדם את החקיקה שייתכן ותאפשר לחשוף היבטים ופרטים נוספים ממתקפת הטרור האכזרית שגבתה את חייהם של אלפי בני אדם.

ועדת שמינה בית הנבחרים האמריקאי ב-2002 לא מצאה קשר ישיר בין פקידים סעודיים למתקפת הטרור אולם חלק מעמודי הדוח שהיא פרסמה נותרו חסויים, מה שהשאיר פתח לוויכוחים בין בעלי דעות שונות בציבור האמריקאי בשנים שעברו מאז.

אובמה יגיע ביום רביעי הקרוב לריאד לפגישות עם בכירים בממלכה, ביניהם המלך סלמן. לא ברור אם הם ידברו גם על החקיקה בקונגרס וההשלכות שלה.