באייר וחממת טרנדליינס ישקיעו 10 מ' ד' בטכנולוגיות חקלאיות

הקרן המשותפת תתמקד בעיקר בתחום פיתוח הזרעים והגנת הצומח, ותשקיע בעיקר בחברות בשלבים מוקדמים, אם כי היא גמישה לבחון גם השקעות מאוחרות יותר

גידולי עגבניוות / צילום: טרנדליינס
גידולי עגבניוות / צילום: טרנדליינס

חברת באייר, מובילה עולמית בתחום החקלאות, חתמה על הסכם להשקעה של 10 מיליון דולר במיזמים בתחום החקלאות בשותפות עם חברת טרנדליינס הישראלית. טרנדליינס היא חברת השקעות הפועלת בתחום המכשור הרפואי והטכנולוגיות החקלאיות.

במסגרת ההסכם, באייר תשקיע כאמור 10 מיליון דולר. טרנדליינס תנהל את ההשקעות בשלבים הראשונים ותגייס הון נוסף לאותן חברות. הקרן המשותפת תתמקד בעיקר בתחום פיתוח הזרעים והגנת הצומח, ותשקיע בעיקר בחברות בשלבים מוקדמים, אם כי היא גמישה לבחון גם השקעות מאוחרות יותר. הקרן לא תשקיע בפורטפוליו הקיים של טרנדליינס.

מדובר במודל של שיתוף-פעולה שהולך והופך פופולרי מבחינת התאגידים הבינלאומיים. תאגיד רוש השקיע בישראל בעזרת קרן ההון סיכון פונטיפקס, נוברטיס מחפשת היום השקעות יד ביד עם חברת ביוליין וכעת באייר עושה זאת עם טרנדליינס.

באייר היא אחת החברות המובילות בעולם בתחום הפארמה, הווטרינריה והחקלאות. לחברה כבר יש מספר פעילויות בעלות זיקה ישראלית. בתחום החקלאות, לחברה מספר מרכזי מו"פ ישראלים, וגם פעילות ייצור זרעים בשדות של מגדלים ישראלים, בהיקף כספי של מספר מיליוני דולרים מבחינת תגמול למגדלים.

לדברי תומר פפר, מנכ"ל באייר ישראל, בעונות מסוימות מהווים הזרעים שגדלו בישראל כ-10% מכלל הזרעים הנמכרים על-ידי באייר בזנים מסוימים. כמו כן לבאייר שיתופי-פעולה עם חברות החקלאות אבוג'ן וקיימא. בתחום הפארמה, יש לה הסכם שיתוף-פעולה בתחום פיתוח התרופות לסרטן עם חברת קומפיוג'ן הישראלית, הסכם פיתוח ותיק עם חברת מדג'ניקס לפיתוח שתל המפריש תרופות חלבוניות לגוף וכן הסכם פיתוח משותף עם חברת פואמיקס הישראלית למוצר למחלות עור.

טרנדליינס הקימה שתי חממות בישראל, בתחומי המכשור הרפואי והחקלאות. בשנה שעברה ביצעה טרנדליינס הנפקה בבורסה של סינגפור, לאחר שוויתרה על ניסיון להנפיק בבורסה של קנדה. טרנדליינס נסחרת בסינגפור לפי שווי של 84 מיליון דולר.

על אף הצלחתה של טרנדליינס בבניית חממות טכנולוגיות והעובדה כי זכתה כמה פעמים בתואר החממה המצטיינת של תוכנית החממות של המדען הראשי, לא הצליחה החברה לחדש השנה את הזיכיון שלה לחממת אגטק תחת תוכנית החממות (בשל תחרות רבה על זיכיון זה). ההסכם עם באייר מהווה חלופה מוצלחת שתיתן לחברה את ההון הדרוש להמשיך להשקיע בחדשות וכן תעניק לה פרספקטיבה על השוק מנקודת מבט של אחת החברות הבינלאומיות הבולטות בה.

החברות החקלאיות של טרנדליינס שכבר רושמות ההכנסות הן חברת הפילטרים Advanced Memtech, חברת בריכות הדגים Bio Fishency , וחברת ההגנה ממזיקים Eden Shield אשר מפחיתה ריח של גידולים כמו פרחים וקנביס כדי להפחית ביקורי חרקים. לחברה פעילויות נוספות בשלב הפיתוח הטכנולוגי, ביניהן חברת "סטייק צרצר" שעושה בערך את מה שניתן להבין משמה.

"ישראל היא מוקד של חדשנות ופיתוח טכנולוגי וחברת טרנדליינס מביאה איתה היכרות מעמיקה עם הזירה הישראלית לצד ניסיון בהשקעות בתחומי החקלאות ולכן היא כה מתאימה לנו כשותפה", אמר אדריאן פרסי, מנהל המחקר והפיתוח בחטיבת החקלאות של באייר.

פפר מוסיף כי: "באייר היא חברה מבוזרת ולכן השקעותיה בישראל מבוזרות. זו הפעם הראשונה שבאייר מקימה פלטפורמה של השקעות בשלבים מוקדמים, אך יש לנו תהליך מסודר של סקאוטינג אחר השקעות בישראל, שאנחנו מתכננים להרחיב ולספר יותר על חלקים ממנו בקרוב. באייר נמצאת השנה במקום השני מבחינת השקעה של חברות פארמה זרות בשוק הישראלי, כולל השקעה בניסויים קליניים בישראל. באופן קבוע אנחנו מגיעים לחמישייה הראשונה בדירוג זה".

לדברי ד"ר ניצה קרדיש, מנכ"לית טרנדליינס אגטק: "בראש וראשונה אני רואה בהסכם שחתמנו עם באייר הזדמנות יוצאת דופן ליזמים הישראלים בתחום, באקדמיה ומחוצה לה, ואני קוראת לכולם לבוא ולשתף איתנו פעולה, להקים איתנו את הדבר הבא ולבסס את תחום האגטק בישראל. אין לי ספק שזהו הישג בדרך להגשמת החזון להקמת תעשיית האגטק בישראל".