ללא הפתעות: בנק ישראל מותיר את הריבית ללא שינוי על 0.1%

בנק ישראל החליט שלא להחליט ■ נתוני המאקרו תומכים בהפחתת ריבית כדי לעודד את הפעילות הכלכלית בעוד שוקי הכסף והנדל"ן מחייבים העלאת ריבית, כך שתשקף טוב יותר את רמות הסיכון של הכלכלה

קרנית פלוג / צילום: תמר מצפי
קרנית פלוג / צילום: תמר מצפי

הריבית בישראל ללא שינוי חודש נוסף: בנק ישראל החליט היום (ה') להותיר את הריבית ללא שינוי, בשיעור של 0.1%.

בנימוקי ההחלטה כותבים חברי הוועדה המוניטרית כי האינדיקטורים לפעילות הריאלית שנוספו החודש מעידים כי המשק מוסיף לצמוח בקצב המתון שאפיין אותו בשנים האחרונות, ובמילים אחרות הצמיחה בישראל נמוכה מידי ולאחר שהצמיחה עלתה בקצב סביר ברבעון הרביעי של 2015, הרי שברבעון הראשון של 2016 מסתמנת התמתנות מסוימת.

הצמיחה עדיין משקפת בעיקר גידול בצריכה הפרטית, ואילו היצוא כנראה ממשיך לרדת. בגזרת האינפלציה הרי שאין חשש מעלייה בקצב האינפלציה לפחות עד לסוף השנה כשהיום העריכו כלכלני בנק לאומי שעד לסוף השנה האינפלציה תיוותר ברמות נמוכות עד שליליות. כלכלני בנק ישראל תומכים בהערכה זו והיא אחד הגורמים לכך שהחליטו להותיר את הריבית ללא שינוי.

בסך הכל מצבה של הכלכלה הישראלית אינו מהמשופרים. סקר החברות של בנק ישראל שפורסם לא מכבר הצביע התמתנות בקצב הצמיחה של החברות. השונות בין החברות השונות גדולה כך שחברות בתחום הנדל"ן והתקשורת צומחות בקצבים משופרים בעוד יתר החברות בשאר הסקטורים שצמצמו פעילות ולעתים בשיעורים משמעותיים.

המאזן נטו שבין החברות שהציגו ברבעון הרביעי של 2015 צמיחה לבין החברות שצמצמו פעילות נוטה לכיוון השלילי כך שהתמונה הכוללת של הסקטור העסקי לא מהמשופרות. בבנק לאומי העריכו היום שבמבט קדימה המגמה הזו תישמר לפחות עד תום המחצית הראשונה של השנה ומידת הפעילות של החברות העסקיות בישראל תושפע מפעילות הממשלה, כלומר אם הממשלה תנקוט במדיניות של הרחבה - החברות יגבירו פעילות ולהיפך.

לסיכום ניתן לראות כי בנק ישראל החליט שלא להחליט והותיר את הריבית ללא שינוי, זאת משום שנתוני המאקרו תומכים בהפחתת ריבית כדי לעודד את הפעילות הכלכלית בעוד שוק הכסף כמו גם שוק הנדל"ן מחייבים העלאת ריבית, כך שתשקף טוב יותר את רמות הסיכון של הכלכלה.