אושר מינויו של אסף אילת ליו"ר רשות החשמל

לאילת, שמכהן אז ינואר 2013 ככלכלן הראשי של רשות ההגבלים העסקיים, מחכה לא מעט עבודה במשק החשמל

אסף אילת / צילום: רוני פרל
אסף אילת / צילום: רוני פרל

אחרי 4 חודשים ללא יו"ר, אושר מינויו של ד"ר אסף אילת ליו"ר רשות החשמל. ל"גלובס" נודע כי לפני מספר ימים אישרה ועדת המינויים במגזר הציבורי בראשות השופטת בלהה גלאור את מינויו, זאת לאחר שגם עבר את אישור נציבות המדינה. לאילת מחכה לא מעט עבודה במשק החשמל. 

אילת מכהן מאז ינואר 2013 ככלכלן הראשי של רשות ההגבלים העסקיים ואף התמודד על תפקיד הממונה על ההגבלים, בו זכתה בסוף עו"ד מיכל הלפרין.

המועמד הקודם אותו ביקש שר האנרגיה יובל שטייניץ למנות ליו"ר רשות החשמל הוא נח הקר. אלא שוועדת המינויים החליטה שלא לאשר את מינויו בגין היעדר ניסיון ניהולי. במשרד האנרגיה טענו כי לאור פסילתו של הקר, מועמדים חששו להגיש מועמדותם. 

העבודה שמחכה לאילת היא רבה. בהיעדר יו"ר מתעכבת בין היתר הרפורמה במשק החשמל, הנחוצה לחברת החשמל לאור מצבה הפיננסי שממשיך להידרדר והכאוס הרגולטורי שבו פועלים יתר השחקנים במשק (בהם תחנות כוח פרטיות ויצרני אנרגיה מתחדשת). 

כפי שנחשף ב"גלובס", חברת החשמל צופה כי כבר בשנה הקרובה היא תחזיק רק ב-67% מנתח ייצור החשמל (לעומת 77% ב-2015), וכי תכניס 3.4 מיליארד שקל פחות מכפי שהכניסה ב-2015. עד סוף החודש, נציין, על משרדי האנרגיה והאוצר להגיש לבית הדין הארצי לעבודה את מסמך הרפורמה. 

גם עדכון תעריף החשמל לצרכנים מתעכב, מאחר שהיו"ר הוא זה שאחראי לעדכון. ההחלטה אם לעדכן את התעריף כלפי מעלה או כלפי מעטה נסמכת על שקלול ההשפעה של סך המרכיבים על תעריף החשמל. בין היתר על היו"ר להביא בחשבון את עדכון תעריף ההולכה והחלוקה של חברת החשמל כלפי מעלה, תעריף שלפי חברת הייעוץ הבינלאומית "נביגנט" נמוך ב-17% מכפי שאמור להיות, ואת עלות ייצור החשמל שצפויה לעלות לאור הוראת משרדי הסביבה והאנרגיה להפחית את השימוש בפחם ב-15% (הפחם זול פי שניים מגז טבעי).

נושאים נוספים שמתעכבים הם חידוש רישיונות לכמה תחנות כוח פרטיות, למשל IPM שצפויה לייצר 430 מגוואט ותחנת הכוח של צומת אנרגיה שצפויה לספק כ-400 מגוואט נוספים.

השר שטייניץ צפוי להביא את המינוי לאישור הממשלה בהקדם.

אילת הוא בעל תואר ראשון במשפטים וכלכלה מהאוניברסיטה העברית ותואר דוקטור בכלכלה מאוניברסיטת סטנפורד, קליפורניה. הוא בן 40, נשוי ואב לשנים.