מעקב "גלובס": חברת הנדל"ן אדמה מצמצת פעילות

לאחר מעקב "גלובס", שחשף את מחדלי החברה לכאורה כלפי רוכשי קרקעות חקלאיות - אורן קובי, בעל השליטה בקבוצת לוג'יסטיק (החברה שמאחורי "אדמה"), הודיע לעובדיו על סגירת פעילות ייעוץ המשכנתאות ועל פיטורים בחברה

אורן קובי / צילום: שלומי יוסף
אורן קובי / צילום: שלומי יוסף

עדות נוספת ומדאיגה למצב התזרימי הקשה של קבוצת אדמה, העוסקת בשיווק קרקעות חקלאיות לציבור הרחב, תוך הצגתן כ"זכות לדירה". לאחר מעקב "גלובס", שחשף את מחדליה הקשים של החברה לכאורה כלפי רוכשי קרקעות, הודיע אורן קובי, בעל השליטה בקבוצת לוג'יסטיק (החברה שמאחורי המותג "אדמה"), לעובדיו על סגירת פעילות ייעוץ המשכנתאות של הקבוצה ועל פיטורי עובדים - כך נודע ל"גלובס".

אדמה עוסקות בתחום תיווך הקרקעות החקלאיות לציבור הרחב, תוך נטיעת התקווה בלב הרוכשים שתוך זמן קצר (לעתים נעשה שימוש במילים "חצי שנה-שנה") הקרקע תופשר לבנייה, ואז הרוכשים יזכו לקבל דירה מוזלת, למרות הנסיקה האסטרונומית במחירי הדיור.

מעבר ליצירת הציפייה (שאינה תמיד מבוססת) אצל הלוקחות שהם רוכשים "זכות לדירה" ולא פיסת קרקע שתישאר כזו למשך שנים ארוכות, מריבוי התביעות (שעל אודות כמה מהן דיווחנו ב"גלובס" בשבועות האחרונים) עולה תמונה מדאיגה, שלדברי חלק מהרוכשים מזכירה את האותות המוקדמים שניתן היה לזהות בעניין קריסתה של חברת אור סיטי של ענבל אור.

 

בין היתר עולה מן התביעות השונות הטענה החוזרת שוב-ושוב, שלפיה אדמה מטעה לכאורה את לקוחותיה שהכספים שהם משלמים לטובת רכישת הקרקע מופקדים בחשבונות נאמנות אצל עורכי הדין של הקבוצה. ואולם בפועל רוכשים רבים העידו כי הכספים הופקדו בחשבונות החברה "בערבובייה", ולעתים לכאורה בחשבונות חברות אחרות מקבוצת לוג'יסטיק.

קבוצת לוג'יסטיק עוסקת במגוון תחומי פעילות, בין היתר בתחום המשכנתאות (באמצעות המותג "בטוחה משכנתאות"), תחום פעילות שנסגר (או "צומצם") כעת. נוסף על כך, ל"גלובס" נודע כי ממשרדי החברה במגדל המוזיאון בתל-אביב פעלה בשנים האחרונות גם פלטפורמה למסחר באופציות בינאריות, אף היא בשליטתו של קובי. כמו כן, החברה משווקת קרקעות חקלאיות גם תחת מותג נוסף ששמו "טרה".

מחדלים מדאיגים נוספים של החברה לכאורה נוגעים לאי-רישום של הערות אזהרה לטובת רוכשים. לטענת כמה מן הרוכשים, הדבר נעשה תוך הטעייתם שהערת אזהרה נרשמה לטובתם.

ועוד נתון מדאיג בתמונת המצב הנוגעת לחברה (המזכיר אף הוא את הנורות האדומות שנדלקו בפרשת ענבל אור), נוגע לחילוף תכוף של עורכי הדין של החברה. מהמידע שהגיע לידי "גלובס" עולה כי ב-3 השנים האחרונות התפטרו מן הייצוג של אדמה לפחות 3 משרדי עורכי דין: שרקון-בן-עמי אשר, ארדינסט בן-נתן וגולדפרב-זליגמן.

בחלק מן המקרים, התפטרות עורכי הדין באה לאחר שעורכי הדין קיבלו מכתבים לפני הגשת תלונה לוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין בעניינם. זאת, על רקע הטענות שכספים שנועדו לחשבונות נאמנות הופקדו בחשבונות החברה.

שלשום (ב') כינס קובי את עובדיו והודיע על הצמצומים. עובדים אחדים בחברה כבר קיבלו מכתבי פיטורים.

מחברת אדמה נמסר: "חברת 'בטוחה משכנתאות' נמצאת בהליך של התייעלות כלכלית. חלק מן העובדים סיימו את תפקידם, וחלקם ימשיכו בפעילות שוטפת. לחברת 'אדמה' יש 6 פרויקטים שונים, ובהתאם - החברה ממנה עורכי דין שונים. ככל חברה עסקית, ישנו לעתים תהליך של רענון משרדי עורכי הדין.

"יצוין כי תחת לוג'סטיק גרופ פועלות החברות הבאות בלבד: 'אדמה', 'בטוחה משכנתאות' וכן 'לוג מדיה', המעניקה שירותי טלמרקטינג לחברות זרות בלבד". 

תביעה נגד אדמה המשווקת "זכויות לדירה" בקרקע חקלאית

איתותי אזהרה לגבי מצבה התזרימי של חברת אדמה