נתון מאכזב בארה"ב: הכלכלה התרחבה ב-0.5% ברבעון הראשון

מדובר בקצב הצמיחה הנמוך ביותר מזה כשנתיים ■ האנליסטים ציפו לקצב צמיחה של כ-0.7% ■ היצוא נפל ב-2.6% - בעוד הצריכה הפרטית, המנוע המרכזי של כלכלת ארה"ב, צמחה בקצב של 1.9%, בעיקר בתחום התשתיות והבריאות

ברק ובו אובמה בקניות של עונת החגים / צילום: רויטרס
ברק ובו אובמה בקניות של עונת החגים / צילום: רויטרס

כלכלת ארה"ב התרחבה בקצב שנתי של 0.5% ברבעון הראשון של 2016, הקצב הנמוך ביותר מזה כשנתיים, בעיקר הודות לצמיחה נמוכה בצריכה הפרטית ובהשקעות העסקיות. כך לפי עדכון נתוני התמ"ג שפרסם היום (ה') הממשל. בשוק ציפו לקצב צמיחה של כ-0.7%.

נתוני התמ"ג הראו כי החברות האמריקאיות צמצמו את ההשקעות שלהן בציוד מכני ובמבנים גדולים כגון פלטפורמות מכרות. כמו כן החברות הגדילו את המלאים שלהן בקצב האיטי ביותר מזה שנתיים. התחזקות הדולר ברבעון הראשון הכבידה על היצואניות הגדולות כך שהיצוא ירד ב-2.6%.

לגבי הצריכה הפרטית, המנוע המרכזי של הכלכלה האמריקאית, נתוני התמ"ג הצביעו על גידול של 1.9%, בעיקר בתחום התשתיות והבריאות. הצריכה הפרטית בתחום המוצרים בני-קיימא, עם זאת, ירדה בשיעור של 1.6% ברבעון הראשון. נתונים הקשורים לשוק הדיור היו נקודת האור בנתוני התמ"ג והצביעו על גידול של 14.8% בהשקעות בבתים חדשים.

נתונים נוספים הצביעו על כך שהאינפלציה צמחה בקצב שנתי של 0.3% (לפי מדד ה-PCE) ברבעון הראשון. עם זאת, מדד הליבה של האינפלציה, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה, טיפס ב-2.1% ברבעון הראשון, לעומת 1.3% ברבעון הרביעי של 2015. נזכיר, היעד שהציב הפד כחלק ממכלול התנאים להעלאת הריביות היה קצב אינפלציה של 2%. לכן, נתון זה בהחלט יכול לעודד את חברי ועדת השוק הפתוח להעלות את הריביות פעם נוספת בקרוב, לאחר שאתמול החליטו "לשבת על הגדר". 

למרות נתוני הצמיחה המאכזבים, כלכלנים בשוק מעריכים שקצב הצמיחה ישתפר ברבעונים הבאים. גם חברי הפד ציינו אתמול בהודעת הריבית כי הכלכלה מאטה את הקצב אך צפויה להתאושש בעקבות ההתאוששות בשוק העבודה וכפועל יוצא מכך בצריכה הפרטית.

"ההאטה בכלכלה ברבעון הראשון אינה מוגבלת רק לארה"ב", מציין כריס וויליאמסון מחברת מחקרי השוק מרקיט. "הסקרים מראים שהכלכלה הגלובלית צמחה בקצב האיטי ביותר מזה 3 שנים ברבעון הראשון של השנה". וויליאמסון אמר בראיון לאתר מרקטווץ' כי בהתחשב בהאטה בכלכלה הגלובלית, אין זה מפתיע שהיצוא בארה"ב ירד בחדות ומכביד על הכלכלה.