"אם להיות מפוטר אז עדיף מאינטל - העובדים לא ייזרקו לכלבים"

פיטורים, פרישה מרצון ואיחוד פעילויות - החברה תקצץ מאות משרות ■ עובדת בחברה ל"גלובס": "יש כאן 'אבא', וגם אם הוא שולח אותך הביתה, הוא מרפד אותך טוב לפני כן" ■ "חששות טבעיים יש, אבל זאת לא היסטריה"

אינטל קרית גת / צילום: איל יצהר
אינטל קרית גת / צילום: איל יצהר

מאות מבין העובדים הישראלים של ענקית השבבים האמריקאית אינטל עתידים להתבשר במהלך הימים הקרובים אם יפוטרו בקרוב משורות החברה, או שיוכנסו לתוכניות של פרישה מוקדמת או לתוכניות של פרישה מרצון. זאת, במסגרת תוכנית שחשפה אינטל העולמית לפני כשבועיים לצמצום של 11% במצבת כוח האדם שלה בכל האתרים שבהם היא מקיימת פעילות ברחבי העולם. מדובר בצמצום של כ-12 אלף מעובדי החברה מבין כ-107 אלף עובדים.

על פי הערכות, במסגרת התוכנית יפוטרו מאתרי החברה בישראל כמה מאות עובדים. אינטל ישראל מעסיקה כ-10,000 עובדים בירושלים, ביקום, בחיפה, בפתח תקווה ובקרית גת. הנהלת החברה בארץ טרם חשפה את מספר העובדים שהיא מתכוונת לפטר או לחשוף לאחת מתוכניות הפרישה מרצון. תוכנית הקיצוצים שמובילה החברה בארה"ב כבר החלה ובימים הקרובים תחל גם באירופה, ואיתה כאמור, גם בישראל.

רבים מבין העובדים שעתידים להיות מפוטרים הם עובדים שקיבלו ציונים נמוכים במסגרת מבחני הערכה שנתיים שעושה הנהלת החברה לעובדיה. לצד הפיטורים, החברה עתידה כאמור להציע תוכנית פרישה מרצון לקהל נרחב של עובדים, וזאת עם תנאי פרישה שהוגדרו בידי גורמים המעורים בנושא "טובים מאוד". בתוכניות פרישה מרצון שהחברה הובילה בעבר הוצעו לעובדים שמעוניינים לפרוש תוכניות אטרקטיביות הכוללות שכר של שנה ואף יותר מראש, לצד הטבות רבות נוספות. בנוסף, החברה עתידה להציע תוכנית לפרישה מוקדמת לגמלאות לעובדים שגילם מעל 58.

לצד פיטורים והחלת תוכניות פרישה למאות עובדי אינטל בארץ, הערכות מדברות על איחוד של מרכזי פיתוח שמחזיקה החברה בישראל, וזאת תוך העברת עובדים רבים למרכז שהיא מפעילה כיום בפתח תקווה במטרה לחסוך בעלויות. על פי הערכות, עובדים אחרים המועסקים במסגרת פרויקטים הקשורים לתחום המובייל, יועברו לתפקידים אחרים שהוגדרו במטה החברה בארה"ב כמנועי צמיחה, כמו אינטרנט של הדברים, ביג דאטה ועוד.

לפי הערכות, גל הקיצוצים הנרחב באינטל יורגש גם באתר הפעילות המרכזי של החברה בארץ בקריית גת, שם העבודות לשדרוג מפעל הייצור שלה נמצאות בישורת האחרונה. במפעל מועסקים כ-3,000 עובדים, ואינטל החליטה להרחיב אותו בהשקעה של כ-22 מיליארד שקל בתמורה למענק של 1.1 מיליארד שקל ממינהלת מרכז ההשקעות שבמשרד הכלכלה והתעשייה והטבות מס אטרקטיביות. עם סיום עבודות ההרחבה והשדרוג, מספר העובדים בקריית גת יגדל בכל מקרה ובמהלך השנה הבאה הוא צפוי לעמוד על כ-4,000 איש.

אינטל הבהירה לפני כשבועיים כי חרף תוכנית הקיצוצים היא תעמוד בכל התחייבויותיה למדינה הנוגעות להעסקת עובדים בקריית גת. על פי הערכות, ייתכן שבשבועות הקרובים גם עובדים מאתר הפעילות של החברה בקריית גת יפוטרו או שייחשפו לתוכניות פרישה. עם זאת, בהליך מקביל יקלטו לאתר זה עובדים חדשים.

ההודעות שיקבלו עובדי אינטל בישראל במהלך השבוע על עתידם התעסוקתי בשורות החברה, עתידות לפזר את עננת אי-הוודאות שמעיקה בשבועיים האחרונים על רבים מהם. "אי-הוודאות מורגש בעיקר בקרב העובדים הצעירים בחברה", סיפרה בשיחה עם "גלובס" עובדת באחד מאתרי אינטל בישראל.

"מדובר בעובדים בעלי ותק של עד 5 שנים, והם מוטרדים ומודאגים והחששות שלהם ניכרים בעיקר בשיחות מסדרון. הם תוהים מה עתיד לקרות וכמה הם יושפעו מהמצב. יש המון ספקולציות. לא ברור עדיין אם יאחדו כאן פרויקטים, ואם כן - אילו פרויקטים. חששות טבעיים יש, אבל זאת לא היסטריה. יש כאלה שאומרים שאם כבר להיות מפוטר אז עדיף להיות מפוטר מאינטל. החברה הזאת לא זורקת את העובדים שלה לכלבים. ההרגשה הכללית היא שיש כאן אבא, וגם אם הוא שולח אותך הביתה הוא מרפד אותך די טוב לפני כן. אנחנו מקווים שהחברה תציע תוכניות פרישה אטרקטיביות גם לעובדים הצעירים, כך שהם יוכלו ללמוד ולהתארגן בצורה נוחה יותר לקראת קליטה בחברה אחרת. אינטל זה לא סוף העולם".

בסוף 2014, הציעה אינטל ישראל תוכנית אטרקטיבית לפרישה מרצון לעובדים בכמה מקבוצות הייצור שלה, וזאת במסגרת שינויים שעשתה בתמהיל כוח האדם באתרי הפעילות שלה בארץ. ההצעה שהועמדה לפני העובדים היתה וולונטרית ודיברה על עד 20 משכורות חודשיות, מענקים, בונוסים ואופציות בסך של עד כמה מאות אלפי שקלים לחלק מהעובדים שיבקשו לפרוש. גורמים המעורים בנושא לא ידעו לספר היום אודות ההטבות שתציע החברה לאלה שיפוטרו או לאלה שיוצע להם לפרוש משורותיה במסגרת תוכנית הקיצוצים הנוכחית. עם זאת, הם העריכו כי התוכניות שיוצעו לעובדים בימים הקרובים יהיו אטרקטיביות.