בוננזה: כך הפכו ערי השרון לבירות התמ"א 38 בישראל

מאות בניינים ואלפי דירות חדשות שנבנות היום בהרצליה וברעננה: אחרי 10 שנים של דשדוש, נראה כי תוכנית תמ"א 38 צוברת תאוצה בדרך להתרחבות משמעותית של ערי השרון ■ כך זה נראה בשטח

תמ"א 38, פרוייקטים, נדל"ן, דירות / צילום: תמר מצפי
תמ"א 38, פרוייקטים, נדל"ן, דירות / צילום: תמר מצפי

איתן גינצבורג, סגן ממלא מקום ראש עיריית רעננה ויו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה בעיר: "יש תנופה אדירה בכל הנוגע לתמ"א 38 ברעננה, מתוך פוטנציאל של 350 בניינים שיכולים היום לממש את תמ"א 38. אלפי דירות, כבר הוגשו בוועדה למעלה מ-185 בניינים, והיד עוד נטויה, כי כל יום מגישים עוד ועוד בניינים".

מייק פסקה, מהנדס עיריית הרצליה: "אני חושב שהסוד הוא ששינינו, שמנו שם חדש לתמ"א 38 למנוף להתחדשות עירונית, וכמנוף להתחדשות עירונית הלכנו על מודל של דלת פתוחה. היום יש לנו 130 אתרים בבנייה של תמ"א 38, או התחדשות עירונית, ויש לנו עוד 300 בקשות שהוגשו, מחציתן כבר עברו ועדה מקומית, ואם אני צריך לעשות התפלגות של הנתונים שליש מהם זה תמ"א 2".

דרור: "היום תמ"א 38 רצה בשני מסלולים מקבילים. המסלול הראשון הישן, הוותיק, זה עיבוי של אותם בניינים ישנים לעומת המסלול של הריסה ובנייה מחדש, בגדול מבחינת העיר, מבחינת מדיניות, מה אתם מעדיפים?"

איתן: "נכון, כמובן היינו מעדיפים בניינים חדשים. עדיף בניין חדש מאשר בניין מחוזק".

מייק: אנחנו עשינו איזה שהיא הבדלה בצירים הראשיים והגדרנו אותם בתכנית אסטרטגית שהכנו שאנחנו מכתיבים רק הריסה ובניה מחדש. בשאר העיר, במקומות, במרקם הצפוף ביותר, שבו גם הזכויות הן פחותות אז אנחנו ממליצים לאנשים ללכת על חיזוק ועיבוי.

איתן: "אם תעבור ברחובות ברעננה, לא תוכל להבחין שהם בניינים שמחוזקים, הם נראים בניינים חדשים לכל דבר ועניין, הם לא יצורים, הם פשוט בניינים יפים, ראויים, מודרניים, שנראים כאילו נבנו רק אתמול מחדש למרות שהם עברו חיזוק".

דרור: "ואתה לא רואה דוגמאות שתמ"א באה על חשבון אפשרות פינוי-בינוי משמעותי הרבה יותר"?

איתן: "במקום שבו אפשר לעשות פינוי-בינוי אנחנו מעדיפים פינוי-בינוי. במקום שאי אפשר, ויש רחובות שלמים כאלה בעיר. מבחינת העיר רעננה זו הכפלה של העיר הוותיקה מבניינים של 3-4 קומות אנחנו מגיעים לבניינים של 7-8 קומות, זו הכפלה של העיר, וזה יופי של בניינים".

צפו בראיון המלא בתוכנית הנדל"ן בגלובס TV.