שריפת הענק בקנדה מקפיצה את הנפט ל-46 דולר לחבית

השריפה שמשתוללת כבר מספר ימים במחוז אלברטה בקנדה הובילה לירידה של כמעט שליש מתפוקת הנפט של המדינה ■ השווקים מגיבים גם לפרישתו של עלי אל-נעימי, שר הנפט האגדי של סעודיה

נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הנפט ממשיך לזנק היום (ב') ונסחר סביב 46 דולר לחבית, על רקע שריפת הענק שמשתוללת בקנדה ומשבשת את פעילות הפקת הנפט של המדינה. בנוסף, השוק מגיב לרפורמה בסעודיה במסגרתה שר הנפט האגדי עלי אל-נעימי פורש מתפקידו.

שריפת הענק במחוז אלברטה, "בירת הנפט" של קנדה, משתוללת כבר מספר ימים סמוך לעיירה פורט מקמורי וכוחות הכיבוי מתקשים להשתלט עליה. עד כה כ-90 אלף תושבים נאלצו להתפנות מהאזור והשריפה שיבשה את פעילות הפקת הנפט באזור והובילה לירידה של מיליון חביות ביום, כמעט שליש מתפוקת הנפט היומית של קנדה.

 

השווקים מגיבים בנוסף להתפתחויות בסעודיה, יצואנית הנפט הגדולה בעולם, שם הודיע המלך סלמן ביום שבת על פרישתו של "מאסטרו הנפט" השר עלי אל-נעימי לאחר כ-20 שנה ומינויו של חאליד אל-פאליח. הרפורמה כוללת בין היתר גם את שינוי שמו של משרד האנרגיה, למשרד האנרגיה והמשאבים המינרליים.

סגן יורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן סלמאן, הציג בשלהי אפריל תוכנית שאפתנית ל"גמילת" סעודיה מ"ההתמכרות" לנפט והפיכתה למעצמת השקעות עולמית. במסגרת התוכנית, סעודיה תגדיל את הון קרן ההשקעות הממשלתית שלה ל-2 טריליון דולר מ-160 מיליארד דולר כעת ותנפיק לציבור חלק ממניות ארמקו. השינויים במשרד האנרגיה הם חלק מהרפורמה הזו.

אל-נעימי, שנכנס לתפקידו ב-1995, נחשב לדמות הבכירה ביותר בעולם הנפט ולעיתים קרובות כונה ה"מאסטרו" של השוק. ההצהרות שלו לגבי הזהב השחור לעיתים קרובות גרמו לתנודות חריפות במחירי הנפט. אל-נעימי ניסה במסגרת תפקידו לווסת את מחירי הנפט ככל האפשר ובהיעדרו, כך מציינים אנליסטים בשוק, סעודיה תאפשר משחק חופשי יותר של המחירים.

החוזים העתידיים מסוג WTI מטפסים בכ-2% ונסחרים סביב 45.5 דולר לחבית. החוזים על הברנט עולים ב-1.4% לרמה של 46 דולר לחבית.