קרטל המחשוב: שימוע לפני כתב אישום ל-7 חברות בגין תיאום מכרזים

החשד: ווי, הראל, טריפל סי, חיון, א.מ.ת, מטריקס ובינת ביצעו ביניהן תיאומים ב-22 מכרזי מחשוב ממשלתיים במהלך 2009-2012, בהיקף כולל של עשרות מיליוני שקלים

הייטק מחשב דולר / צילום: שאטרסטוק
הייטק מחשב דולר / צילום: שאטרסטוק

רשות ההגבלים העסקיים הודיעה הבוקר (ב') ל-7 חברות בתחום המחשבים ול-15 נושאי משרה בהן על כוונתה להגיש נגדם כתבי אישום בגין תיאום מכרזים והצעות מחיר בתחום המחשוב. זאת, בכפוף לשימוע שייערך לצדדים.

החברות החשודות שהוזמנו לשימוע הן ווי, הראל, טריפל סי, חיון, א.מ.ת, מטריקס ובינת, ומיוחסות להן עבירות של עריכת הסדרים כובלים (קרטל) וקבלת דבר במירמה. 

נושאי המשרה החשודים בפרשה הם אושרי שרון, מנכ"ל ווי לשעבר; דן מועלם מהראל; רמי נחום מטריפל סי; יואב ויינברג מחברת א.מ.ת מחשוב; חיים שוחט, מנהל תיקי לקוחות במטריקס אינטגרציה ותשתיות (שאינו מוגדר נושא משרה בחברה); ושמעון בראל, מנהל תחום תעשיות ביטחוניות בחברת בינת תקשורת. 

מהחקירה עלה לכאורה כי בכירים בחברות הגיעו להסכמות קרטליסטיות ותיאמו הצעות ב-22 מכרזי מחשוב ממשלתיים גדולים, כדי להגדיל את התמורה שיקבלו. הנפגעות העיקריות מהתיאום היו חברת החשמל, התעשייה האווירית וגופים ממשלתיים נוספים.

מכתבי החשדות שנשלחו לחשודים לקראת עריכת השימועים עולה כי החברות ביצעו ביניהן תיאומים כעניין שבשגרה במכרזים שונים במהלך השנים 2009-2012, בהיקף כספי כולל של עשרות מיליוני שקלים.

בין היתר, נטען כי בפגישה שהתקיימה בין נושאי משרה בחברות הראל, ווי וטריפל סי, הסכימו ביניהן החברות המתחרות לחלק את הפרויקטים של התעשייה האווירית, ולאזן את סכומי הזכייה במכרזים על-ידי רכישת ציוד אחת מהשנייה (על-מנת שחברה שלא זכתה במכרז תרוויח גם היא מהתיאום).

על-פי אחד החשדות, במכרז בשנת 2011 חברות המחשוב התקשרו ביניהן בזמן אמת - בעת ההתמחרות במכרז - בהודעות אי-מייל והודעות טקסט בנייד, על-מנת להשיג את התוצאה שהן הסכימו עליה, שאחת החברות תזכה במכרז.

עוד מיוחסות לחברות בכתבי החשדות עבירות של השמדת ראיות. על-פי החשד, בחודש מאי 2012, לאחר שהחקירה נגד חברות ווי והראל הפכה לגלויה, ונושאי משרה בכירים זומנו לחקירה, נעשה ניסיון של בכירים להשמיד ראיות מפליות.

על-פי כתבי החשדות, לאחר שנודע למנהלי חברת ווי על החקירה של חברת הראל, ביקש לכאורה מנכ"ל החברה מאחד מעובדיו למחוק את ההתכתבויות המפלילות. ואולם, חוקרי הרשות הצליחו לשחזר את החומרים המפלילים, שכללו ראיות לכאורה לתיאומי מחירים ולחלוקת שוק בין הצדדים. 

חקירת הפרשה החלה בראשית 2012 במחלקת החקירות של רשות ההגבלים העסקיים, בעקבות מידע מודיעיני על תיאומים שנעשים בין בכירים בחברות במכרזי מחשוב ממשלתיים. החשד התעורר, בין היתר, לאחר שאחת החברות הגישה בטעות במכרז הצעה של חברה אחרת.

בחודש מאי 2012 הפכה החקירה לגלויה, נערכו פשיטות במשרדי חלק מן החברות, ונאספו מסמכים וחומרי מחשב. מספר חודשים מאוחר יותר התרחבה החקירה, ונערכו פשיטות בחברות נוספות. במסגרת החקירה נחקרו באזהרה בכירים בחברות. 

בסוף 2014 הסתיימה החקירה, והחומר שנאסף הועבר למחלקה המשפטית של רשות ההגבלים לצורך קבלת החלטה האם להגיש כתבי אישום. 

מטריקס: מקפידים על קיום כל הוראות החוק

לאחר הדיווח על השימוע, מטריקס הוציאה עדכון לבורסה, לפיו "החברה מתכבדת להודיע כי היום, 9 במאי 2016, התקבל אצל חברה-בת של החברה, מטריקס אי.טי. אינטגרציה ותשתיות בע"מ, ואצל עובד זוטר של חברת-הבת, זימון לשימוע לפני הגשת כתב אישום, בטענה להיותו של העובד (ובעקבות זאת, להיותה של חברת-הבת) צד להסדר כובל וקבלת דבר במירמה במכרז אחד בהיקף של כ-360 אלף דולר. בכוונת חברת-הבת לפנות לרשות ההגבלים על-מנת לקבל וללמוד את חומר החקירה".

כמו כן, החברה ביקשה להבהיר כי "במהלך 4 שנות החקירה שביצעה רשות ההגבלים העסקיים לא נחקר איש מנושאי המשרה של מטריקס או של מי מחברות-הבנות שלה, וכפועל יוצא לא זומן איש מנושאי המשרה בחברה או בחברות-הבנות שלה לשימוע לפני הגשת כתב אישום. יובהר כי העובד הזוטר של חברת-הבת שזומן לשימוע נחשד בהיותו צד להסדר כובל (בעסקה אחת מיני 22 המוזכרות בידיעה) בהיקף של כ-360 אלף דולר".

עוד נמסר כי "מטריקס והחברות-הבנות שלה מקפידות על קיום כל הוראות החוק ובמיוחד על קיום חוק ההגבלים העסקיים".