"אבחון נוטרו-גנטי מאפשר לבחור את התזונה בהתאם לגנים"

נועה לור כרמלי, מנכ"לית חברת Mybio אשר השיקה לאחרונה בישראל שירות אבחון גנטי תזונתי:  "בעוד שבעולם עשרות אלפי אנשים כבר עושים שימוש בבדיקות גנטיות, כדי להבין טוב יותר את הצרכים של גופם, הרי שבישראל תחום הנוטרו-גנטיקה נמצא עדיין בחיתוליו"

גנטיקה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
גנטיקה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

הידע המדעי והטכנולוגיות המתקדמות בתחום המיפוי הגנטי, יחד עם העלייה המתמדת במודעות לאורח חיים בריא, הולידו תחום חדש שצובר תאוצה ברחבי העולם: תזונה מותאמת אישית והמלצות לאורח חיים בריא על פי הגנטיקה הייחודית לכל אדם.

פיצוח הגנום האנושי ומיפויו הוביל בשנים האחרונות להתפתחויות מרחיקות לכת בתחומי המדע, הרפואה, ואורחות החיים של בני האדם בעולם. אחד התחומים המרתקים ביותר שהתפתחו כתוצאה מכך הוא תחום הגנטיקה של התזונה, או נוטרו-גנטיקה ( NutriGenetics ). בעשור האחרון נערכו מחקרים רבים המספקים תובנות חדשות אודות הקשר הקיים בין תזונה לבין השונות הגנטית בין בני אדם. במילים אחרות, האבחון הנוטרו-גנטי עונה על השאלה - מה הגוף המיוחד שלך צריך לצרוך כדי להגיע לבריאות אופטימלית?

"בעוד שבעולם עשרות אלפי אנשים כבר עושים שימוש בבדיקות גנטיות, כדי להבין טוב יותר את הצרכים של גופם, הרי שבישראל תחום הנוטרו-גנטיקה נמצא עדיין בחיתוליו", אומרת נועה לור כרמלי, מנכ"לית חברת Mybio אשר השיקה לאחרונה בישראל שירות אבחון גנטי תזונתי ומייצגת בישראל את חברת הבדיקות הגנטיות האירופית, GenEplanet .

כיום ניתן באמצעות בדיקת רוק פשוטה לערוך אבחון גנטי רחב. האבחון נועד לספק מידע ולאפשר לכל אדם להכיר כיצד המנגנונים השונים בגופו פועלים ובהתאם לכך לבחור בצורה מושכלת את סוג התזונה והפעילות הגופנית המתאימים לו, ולהימנע מהרגלים וממזונות שיכולים להזיק לו כמו גם מדיאטות שלא יעילות לו. אין תפריט אחד שמתאים לכולם וכל גוף הוא ייחודי ושונה. אמנם לא ניתן לשנות את המבנה הגנטי שלנו, אך אנחנו בהחלט יכולים לשנות את סגנון החיים ולהתאים אותו לגנטיקה.

בדו"ח המופק בעקבות הבדיקה מפורטים מאפיינים שונים המדורגים לפי מידת הסיכון הגנטי שלהם לנבדק הספציפי (מסיכון נמוך ועד גבוה) וכן מדורגות התגובות שמרכיבי התזונה השונים יוצרים בגופו של הנבדק כתוצאה מהגנטיקה שלו (מתגובה שלילית ועד לתגובה חיובית).

הדו"ח עונה על שאלות כגון: מה הסיכון שלך לפתח משקל עודף? מה התגובה שלך לשומנים למיניהם? איך מגיב גופך לאכילת פחמימות? וגם מהו סוג התזונה המומלץ עבורך? בנוסף מפרט דו"ח האבחון הנוטרו-גנטי באיזו מידה משפיעים הגנים שלך על חילוף החומרים והבריאות שלך, תוך התייחסות לסוגי הכולסטרול השונים (הטוב והרע), לטריגליצרידים ולסוכר בדם וגם מתייחס לאילו ויטמינים ומינרלים זקוק גופך?

הדו"ח האישי של כל נבדק, שהנו מפורט ונח מאד לקריאה והבנה, מתייחס גם למגוון נושאים הקשורים להשפעת הרגלי האכילה, למידת הרגישות הגנטית לטעמים השונים (מתוק, מר), למאפיינים מטבוליים, כגון מהי מידת היעילות של גופכם בפירוק אלכוהול וקפאין רגישות ללקטוז וכו'. כמו כן ניתן למצוא בדו"ח נתונים מעניינים כמו מהו מבנה השרירים שלך, מה מידת הסיבולת המאפיינת אותך בפעילות גופנית, והאם הגנים שלכם מעידים על כך שההזדקנות הביולוגית שלכם תהיה מהירה או איטית מהממוצע ועוד.

לדברי לור כרמלי: "הבדיקה שבה נעשה שימוש נקראת Nutrifit והיא מתבססת על עשרות מחקרים המפורסמים בכתבי העת המובילים בעולם. במסגרת הבדיקה כל תכונה שנבדקת מתבססת לרוב על קבוצת גנים ולא על גן בודד. ההמלצות האישיות הנגזרות מהבדיקה הן תוצאה של אלגוריתם מתקדם שפותח במהלך העשור האחרון ויושם עד כה בהצלחה על למעלה מ-50 אלף גברים ונשים ברחבי העולם".

בנוסף, על מנת להפיק את המרב מהמידע העולה מהבדיקה הגנטית הקימה החברה מערך ארצי של תזונאים קליניים שעברו הכשרה מקצועית בתחום הנוטרוג'נטיקס והם נפגשים עם הנבדקים לאחר קבלת הדו"ח ויחד עם נתונים ביוכימיים ומידע אודות הרגלי תזונה קיימים, מספקים ניתוח והבנה עמוקה אודות תכנית התזונה האישית המתאימה לכל נבדק.

חברת MyBio הישראלית מבשרת אולי את הסנונית הראשונה של הטרנד בארץ, אבל היא ממש לא היחידה. רק החודש צפויים להתקיים בישראל שני כנסים גדולים בהשתתפות מדענים ותזונאים מכל העולם, שיציבו את מדע הנוטרו-גנטיקה במרכזם. לא מן הנמנע שבעתיד נתבקש על ידי הרופא המשפחה שלנו להוסיף לסל הבדיקות הקבוע גם בדיקה גנטית פשוטה, שתלמד אותנו מה הגוף שלנו באמת צריך לאכול, מבלי שנצטרך לנחש.