שרת המשפטים שקד רוצה להטיל פיקוח על קבוצות הרכישה

במקביל, ועדת הכלכלה צפויה לדון בנושא הסדרת קבוצות הרכישה ביום שני הבא ■ ענבל אור הוזמנה לדיון

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

שרת המשפטים איילת שקד מקדמת יוזמה חדשה להטלת פיקוח או קביעת כללים לפעילות קבוצות הרכישה. לאחר שבחודשים האחרונים העיסוק בקבוצת החברות של ענבל אור העלה שוב את נושא קבוצות הרכישה לכותרות, הגיע תור המחוקקים להצהיר כי יטפלו בנושא.

חשוב להזכיר כבר כעת כי בעבר היו יוזמות לטיפול בקבוצות הרכישה בכל הקשור להסדרת הענף, גם כאלה שקודמו על-ידי משרד הבינוי והשיכון בימי כהונתו של השר דאז אריאל אטיאס, אך אף אחת מהן לא הבשילה לכדי יישום.

במקביל, ל"גלובס" נודע כי במקביל להצעה של שרת המשפטים, גם חברי כנסת נוספים מקדמים יוזמות משלהם לפיקוח והסדרת התחום.

בכל הקשור לשרת המשפטים, נכון להיום הצהירה השרה כי היא מקדמת בימים אלה הצעת מחליטים שבכוונתה להעלות לאישור כבר בתקופה הקרובה. על-פי המסמך המתגבש, שקד מבקשת הורות על גיבוש צוות מקצועי בשלב הראשון, בראשותו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי) עו"ד ארז קמיניץ, שיפעל לגיבוש הכלים הדרושים להסדרת התחום. צוות זה יקבל את המנדט לקבוע מה ניתן לעשות ואילו כלים יהיו אפקטיביים למיסוד התחום, ויצטרך להעביר את מסקנותיו תוך 60 יום מרגע תחילת עבודתו.

 

על-פי הצעת המחליטים המתגבשת, הכוונה היא להסדיר כלים משפטיים שיעסקו בהסדרת התחום בחקיקה ויטפלו בנושא החובות שיש להחיל על מארגני קבוצות הרכישה, הצורך בהגדרת העיסוק של מארגני הקבוצות, שאלת האחריות המוטלת על מארגני הקבוצות, טיפול בסוגיית המימון והליווי הפיננסי בפרויקטים מסוג זה וגם הבטחת זכויות חברי הקבוצה, כמו גם בטוחות כספיות.

כאמור, שקד היא איננה היחידה ששמה לה כמטרה לטפל בנושא קבוצות הרכישה, וגם ועדת הכלכלה של הכנסת צפויה להתכנס ולדון בנושא זה. הוועדה, בראשות ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), עומדת לדון בנושא ביום שני הבא בשעה 13:00 בצהריים. הדיון עתיד להתמקד בצורך להסדיר את התחום ובהגנה הנדרשת על חברי הקבוצות כמו גם אחריות המארגנים. לישיבה זו הוזמנו בין היתר קבלנים ויזמים, כמו גם מארגני קבוצות רכישה וגם ענבל אור עצמה.