פלאזה סנטרס מוכרת קניון בלטביה; תפרע 62 מ' ש' למחזיקי האג"ח

המימוש מצד זרוע המרכזים המסחריים של אלביט הדמיה במזרח אירופה, נעשה במטרה להפחית את מינוף החברה וכדי שתוכל להתמקד בפרויקטים חדשים

מימוש מהותי לחברת פלאזה סנטרס, זרוע המרכזים המסחריים במזרח אירופה של חברת ההחזקות אלביט הדמיה. היום הודיעה פלאזה סנטרס כי על מכירת קניון ריגה פלאזה לקרן השקעות בינלאומית תמורת 93.4 מיליון אירו - בהתאם לשווי הנכס בספרי החברה. השלמת העסקה כפופה לכמה תנאים מתלים, שצפויים להתממש במהלך החודשים הקרובים.

פלאזה סנטרס החזיקה עד כה ב-50% ממניות הקניון, כך שלאחר פירעון הלוואה בנקאית של 55 מיליון אירו שמימנה את פעילות הקניון, היא תזכה לתמורה נטו של כ-19.2 מיליון אירו. 75% מתוך סכום זה, קרי כ-14.4 מיליון אירו (כ-62 מיליון שקל), ישולמו למחזיקי אגרות החוב של פלאזה סנטרס בתוך רבעון ממועד השלמת העסקה במסגרת פירעון מוקדם של האג"ח, וזאת בהתאם להסדר החוב אותו השלימה החברה בדצמבר 2014 ושהתבסס על דחייה של חובותיה בכשלוש שנים.

מימושים בהודו, צ'כיה ויוון

מכירת הקניון בריגה בירת לטביה, הינה חלק מיישום האסטרטגיה למימוש נכסים שהגיעו לבשלות או שאינם חלק מפעילות הליבה, מתוך מטרה להפחית את רמת המינוף ולהתמקד בפיתוח נכסים חדשים. בשנה שעברה מכרה פלאזה סנטרס קניון בפונה שבהודו ובאחרונה השלימה את מכירת הקניון שהקימה בליבראץ' שבצ'כיה. בד בבד חתמה החברה בחודש שעבר על הסכם מקדמי למכירת קרקע בפיראוס שביוון תמורת 4.7 מיליון אירו.

כיום מחזיקה פלאזה סנטרס בעוד שלושה קניונים פעילים בפולין בשווי כולל של כ-153 מיליון אירו, בבניין משרדים בהונגריה בשווי של 2.2 מיליון אירו וכן בבנק של קרקעות לפיתוח. כמו-כן פועלת החברה להקמת מרכזים מסחריים חדשים בבלגראד שבסרביה ובטימישוארה שברומניה, ומנסה במקביל לקדם גם את פיתוחו של קומפלקס קאסה-רדיו, שנמצא במרכז בוקרשט ואמור לשמש למסחר ומשרדים.

בפלאזה סנטרס רואים בקניון בריגה את אחד מסיפורי ההצלחה של החברה בשנים האחרונות, בזכות צמיחה מהירה בתפוסה ובמספר הממוצע של מבקרים בו. הקניון כולל של שטח של 50 אלף מ"ר להשכרה והינו מרכז הקניות השני בגודלו שבנתה החברה.

פלאזה סנטרס סיימה את 2015 כשברשותה מזומנים בשווי של 15.7 מיליון אירו וכן חשבונות מוגבלים בהיקף של 4.8 מיליון אירו. לחברה חובות של כ-820 מיליון שקל (190 מיליון אירו) למחזיקי האג"ח בישראל ועוד כ-15 מיליון אירו בגין אגרות חוב שהונפקו בפולין.

היום נסחרו האג"ח של פלאזה סנטרס בתשואות לפדיון של 21%-23%, בעוד מניית החברה משקפת לה שווי של 97 מיליון שקל, לאחר שעלתה ב-131% מתחילת השנה. אלביט הדמיה, שמחזיקה ב-45% מפלאזה סנטרס, נסחרה היום לפי שווי של 87 מיליון שקל, לאחר שעלתה ב-26% מתחילת השנה.

הסדר החוב עליו חתמה פלאזה סנטרס עם מחזיקי האג"ח, הביא לדחייה של פירעון חובות החברה בכשלוש וחצי שנים, כאשר במקביל נקבע כי 75% מהתמורה נטו שתנבע מכל מימוש של נכס, תשמש לפירעון מוקדם של חובות למחזיקים.

בנוסף, כולל ההסדר תנאי לפיו אם עד ה-1 בדצמבר 2016 תצליח החברה לבצע פירעון מוקדם בהיקף כולל של 434 מיליון שקל למחזיקים, יידחו התשלומים הנותרים בשנה נוספת. נכון לסוף 2015, נפרעו רק 89 מיליון שקל מתוך הסכום המדובר, אולם לדעת דירקטוריון החברה והנהלתה, התרחיש הסביר ביותר הוא לעמידה ביעד זה. משום כך, נזקף במאזן דצמבר 2015 חוב למחזיקים בהיקף של 79.8 מיליון אירו (כ-345 מיליון שקל) כחוב לטווח קצר.