כחלון חתם על תקנות לשלב השני של הרפורמה בתכנון ובנייה

התקנות מחייבות את כלל ועדות התכנון בארץ למסור מידע מלא ומפורט לגבי התוכניות, והן קובעות לוח זמנים להוצאת היתרי בנייה תוך 90 יום ■ היעד: מתן היתרי בנייה מסוימים תוך 45 ימים

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

עוד שלב בהתקדמות הרפורמה בחוק התכנון והבנייה. שר האוצר, משה כחלון, חתם היום (ג') על תקנות המחייבות את כלל ועדות התכנון בארץ למסור מידע מלא ומפורט לגבי התוכניות, ההנחיות המרחביות, התנאים והמגבלות לעניין הבנייה המבוקשת, ואוסרות על הוספת תנאים שלא נמסרו מראש. במקביל, תקנות אלו, המהוות שלב נוסף במימוש הרפורמה, קובעות גם לוח זמנים להוצאת היתרי בנייה שיעמוד על 90 יום בלבד.

נזכיר כי נכון להיום, משך הזמן של מתן היתרי הבנייה ברשויות המקומיות אינו מוגבל, ובעוד שיש רשויות מקומיות המספקות היתרים במועדים קצרים, יש גם רשויות שבהן הוצאת היתר בנייה אורכת שנה ויותר. עוד נציין כי מתן היתר בנייה תוך 90 יום הוא גם תנאי שהוכנס להסכמי הגג שנחתמו וממשיכים להיחתם מול הרשויות המקומיות, אך בעוד שבמסגרת הסכמי הגג יש אפשרות ללחץ על הרשות שאם לא תעמוד בתנאי היא לא תקבל את המימון המובטח, במסגרת הרפורמה יהיה קשה יותר לאכוף את ההחלטה.

גם במשרד האוצר ובמינהל התכנון מודעים לבעיה, שקשורה גם להטמעת המערכת החדשה של רישוי זמין, ובהודעה שנשלחה היום ממשרד האוצר נכתב כי: "בנוסף להסדרה החוקית, כלל הליכי הרישוי בארץ יתקיימו באמצעות מערכת מקוונת - מערכת "רישוי זמין" אשר הוקמה על-ידי ממשל זמין ומייעלת את הקשר בין עורכי הבקשות להיתר ומבקשי ההיתר לבין הוועדות המקומיות וגורמים חיצוניים המוסרים מידע להיתר. המערכת תרכז את כלל ההליכים, המידע והאישורים הנדרשים במקום אחד. המנגנון החדש יאפשר את קיצור לוח הזמנים למתן היתר ל-90 יום. עם זאת, כמו בכל מערכת מקוונת חדשה, ייתכנו תקלות בשלבים הראשונים להתנעתה, ולכן מבקשים מהציבור לעדכן אותנו בכל תקלה, כדי שנטפל בה מידית".

בינת שוורץ, מנהלת מינהל התכנון, אמרה היום כי "לאחר השלמת המהלכים המשמעותיים של הרפורמה בתחום התכנון, הגענו לשלב הרישוי. המטרה העיקרית היא לעבור מהגשה ידנית ומריבוי גורמים ותחנות מאשרים לטובת הגשה מקוונת ואיחוד של כלל הדרישות בפלטפורמה אחת".

עוד נמסר ממשרד האוצר כי מינהל התכנון השקיע עד כה כ-120 מיליון שקל בתהליך, הכולל בין היתר הכשרה של הוועדות המקומיות ליישום הרפורמה, התאמה של מערכות המחשוב, סיוע בכוח-אדם, הדרכות לעורכי הבקשות בכל הארץ ועוד. "במסגרת העבודה, פעלו נציגי מינהל התכנון להטמעת מערכת "רישוי זמין" בכלל הוועדות המקומיות ברחבי הארץ, והדריכו כ-2,300 עורכי בקשות באשר לאופן פעולת המערכת והשימוש בה. על-מנת לאפשר לציבור עורכי הבקשות ולעובדי הוועדות המקומיות לצבור ניסיון בשימוש במערכת המקוונת, חובת השימוש תחל בעוד חודשיים, אולם ניתן כבר כעת להגיש בקשות באמצעות המערכת המקוונת".

נציין כי לא מדובר בהשלמת הרפורמה, והשלב אחרון ביישומה אמור להיות הפעלת מכוני הבקרה שמטרתם קיצור הליכי קבלת האישורים מהגורמים השונים, והוספת מסלול של הליך רישוי מקוצר שבמסגרתו יינתנו היתרי הבנייה, לסוגי מבנים מסוימים, בתוך 45 ימים. במינהל התכנון הודיעו היום כי יישום השלב האחרון צפוי להתחיל בעוד כחצי שנה.

"הביורוקרטיה היא אחד הגורמים העיקריים שתדלקו את משבר הדיור בישראל בשנים האחרונות והרפורמה מתמודדת ישירות עם שורש הבעיה", כך שר האוצר משה כחלון, "הליכי התכנון הבנייה בישראל אורכים זמן רב מדי, והתקנות הללו יקצרו אותן משמעותית, מה שיביא להגדלת התחלות הבנייה והגדלת היצע הדירות".