שר הרווחה חיים כץ נחקר בחשד לשימוש במידע פנים

(עדכון) - רשות ני"ע: מוטי בן ארי, המקורב לקובי מימון, קנה מניות נצבא ערב דיווח מהותי, שיתף במידע צד ג' (השר כץ), ויחדיו הם גרפו רווח של כ-290 אלף שקל

ח"כ חיים כץ / צילום: איל יצהר
ח"כ חיים כץ / צילום: איל יצהר

שר הרווחה והשירותים החברתיים, חיים כץ, וכן מרדכי (מוטי) בן אריה, היועץ הפיננסי של קבוצת נצבא ואיירפורט סיטי, עוכבו לחקירה על-ידי רשות ניירות ערך בחשד לשימוש במידע פנים.

על-פי החשד, בן אריה רכש את מניות נצבא טרם פרסום דיווח אודות מיזוג הפעילות של נצבא ואיירפורט סיטי, ואף העביר את המידע לשר חיים כץ, אשר רכש את מניות נצבא טרם פרסום הדיווח, והכול תוך שימוש במידע פנים.

על-פי החשד, בעקבות פעילות אסורה זו גרפו החשודים, כץ ובן אריה, רווחים כספיים אסורים בסך כולל של כ-290,000 שקל.

בן אריה, הידוע כמקורב לאיש העסקים קובי מימון, הובא היום (ג') לבית המשפט ושוחרר ממעצרו בתנאים מגבילים. גם השר חיים כץ שוחרר בתנאים. 

חברת נצבא החזקות 1995 בע"מ עוסקת בייזום, פיתוח, השכרה, ניהול ואחזקה של נכסים בארץ ובחו"ל, לרבות באמצעות חברות-בנות וקשורות (ישראליות וזרות). בעלת השליטה בנצבא היא חברת איירפורט סיטי בע"מ. במועדים הרלבנטיים לחקירה נצבא ואיירפורט היו חברות ציבוריות אשר ניירות הערך שלהן נסחרו בבורסה לניירות הערך בתל-אביב.

החקירה נסובה סביב דיווח מיידי של החברות מיולי אשתקד. ביום 5.7.15 פרסמו נצבא ואיירפורט סיטי דיווח מיידי, ממנו עלה כי החברות התקשרו בהסכם לפיו פעילות נצבא תמוזג אל פעילות איירפורט, אשר תרכוש את כל המניות של החברה המוחזקות בידי בעלי מניות מקרב הציבור, במחיר המשקף פרמיה של כ-23% על שווי מניות נצבא ערב פרסום הדיווח.

לאור מידעים שהגיעו אליהם, ברשות ניירות ערך התעורר חשד לביצוע עבירות של שימוש במידע פנים אשר בוצעו על-ידי מספר גורמים בנוגע לפרטי המשא-ומתן שניהלה איירפורט עם נצבא.

בן אריה, אשר משמש משנת 1999 כיועץ הפיננסי של קבוצת חברות ובהן נצבא ואיירפורט, הוא, לפי החשד, איש פנים בחברות מכוח קשריו עמן, אשר נחשף למידע הפנים המפורט לעיל טרם פרסומו. על-פי החשד, בן אריה רכש את מניות נצבא טרם פרסום הדיווח אודות מידע הפנים האמור, ובנוסף העביר את המידע לכאורה לחיים כץ אשר רכש את מניות נצבא טרם פרסום הדיווח, והכול תוך שימוש במידע פנים. 

על-פי ממצאי החקירה, שפורטו בבקשת רשות ניירות ערך לשחרורו ממעצר של בן אריה בתנאים מגבילים, בבוקר יום 05.07.2015 בשעה 09:19 דיווחה נצבא דיווח מיידי על אישור וחתימה על הסכם מיזוג בדרך של מיזוג משולש הופכי עם בעלת השליטה בה, איירפורט, באמצעות חילופי מניות ותשלום מזומן, במסגרתו עתידה הייתה איירפורט לרכוש למעשה את החזקות הציבור בנצבא.

תנאי המיזוג שפורטו בדיווח המיידי שיקפו פרמיה של 23.17% על מחיר השוק של נצבא, ומכאן שהיה מדובר בדיווח חיובי עבור המחזיקים במניות נצבא. הדיווח הנ"ל השפיע באופן ניכר על שערי ניירות הערך של נצבא וגרם לעלייה חדה בשערם.

מממצאי החקירה עולה כי בן אריה היה חשוף מתוקף תפקידו וקשריו עם החברה למידע הפנים. מהממצאים עולה כי בן אריה רכש את מניות נצבא טרם פרסום הדיווח המיידי וחרף איסור מפורש מצד החברה לעשות כן. על-פי החשד, כאמור, בן אריה העביר את מידע הפנים לשר חיים כץ, וזאת תוך שימוש במידע פנים.

על-פי ממצאי החקירה, בין כץ ובן אריה קיימים קשרים חבריים ועסקיים אינטנסיביים. עוד עולה מממצאי החקירה כי כץ רכש אף הוא את מניות החברה טרם פרסום הדיווח המיידי ולפי החשד תוך שימוש במידע פנים. 

לפי החשד, בעקבות פעילות אסורה זו, כאמור, גרפו החשודים מרדכי בן אריה וחיים כץ רווחים כספיים אסורים בסך כולל של כ-290 אלף שקל. 

מרשות ניירות ערך נמסר בתגובה: "בהמשך לפניות כתבים, רשות ניירות ערך מאשרת כי השר חיים כץ נחקר אתמול במשרדי רשות ניירות ערך בחשד לעבירות בשימוש במידע פנים. השר כץ שיתף פעולה בחקירתו. החקירה אושרה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה ולוותה על-ידי פרקליטות מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה".