עסקת ענק לנייס: רוכשת חברה תמורת כמיליארד דולר

inContact היא ספקית מובילה בשוק מרכזי שרות לקוחות בענן ■ המנכ"ל ברק עילם: "יוצאים למהלך המשמעותי ביותר בשוק שלנו מזה שנים"

ברק עילם, מנכ"ל נייס/ צילום: CRC Media
ברק עילם, מנכ"ל נייס/ צילום: CRC Media

"זה יום מאוד מיוחד עבור נייס, והאירוע הכי גדול בחברה עד כה. אני בטוח שיהיו לנו עוד אירועים גדולים בהמשך, אבל היום, בשנת ה-30 להיווסדה, נייס מבצעת קפיצת מדרגה פנומנלית קדימה", כך אמר היום ברק עילם, מנכ"ל חברת נייס, עם ההודעה על רכישת הענק שמבצעת החברה.

נייס רוכשת את חברת inContact מארה"ב בעסקת מזומן תמורת 940 מיליון דולר (כולל חוב) - הרכישה הגדולה ביותר של החברה אי פעם. החברה הנרכשת נסחרת כיום בנאסד"ק לפי שווי של 560 מיליון דולר ובמחיר של 9 דולר למניה, בעוד שנייס משלמת עליה 14 דולר למניה - פרמיה של כ-55%.

inContact מספקת פתרונות מחשוב ענן למרכזי שירות לקוחות, ונייס, שנסחרת בנאסד"ק ובת"א בשווי של 3.8 מיליארד דולר, מספקת פתרונות תוכנה לניהול קשרי לקוחות וסיכונים. בהודעת נייס נכתב כי השילוב בין השתיים ייצר "עידן חדש בשירות לקוחות, בו שתי מובילות השוק חוברות יחד לספק לראשונה מערכת משולבת ומקיפה למוקדי שרות לקוחות בענן".

בנייס מציינים עוד שהרכישה "יוצרת לראשונה חברה אחת המציעה בצורה אחודה תשתית שירות לקוחות בענן משולבת עם מגוון יישומי WFO (אפליקציות לניהול מרכזי השירות) ואנליטיקס".

"תחום שירות הלקוחות, שאני חי בו כבר כמעט 20 שנה, עובר התפתחויות אבל תמיד היה 'תקוע' עם צד אחד של ספקי שירות ותקשורת, וצד אחד שנותן את האפליקציות בתחום", אמר היום עילם ל"גלובס". "נכון שהיו אינטגרציות, אבל הלקוחות רוצים ספק אחד שייתן את כל הפתרונות יחד. היום התנאים הבשילו, יותר ויותר נציגי שירות לקוחות צורכים את פלטפורמת העבודה שלהם בענן, וזה מאפשר לנו להתחבר עם inContact ולהציע את כל הפורטפוליו שלנו בענן בצורה פשוטה ואפקטיבית, למרכזי שירות בכל גודל".

- מי המתחרים העיקריים בתחום?

"היופי כאן הוא שמרחב המתחרים הולך לגדול בצורה משמעותית, ואנחנו אוהבים את זה. אין פה קונסולידציה של שני שחקנים עם חפיפה בסלי הפתרונות, אלא עם הרכישה ניכנס לשוק של 15 מיליארד דולר, בעוד שהיום בתחום שירות הלקוחות אנחנו פועלים בשוק של 2 מיליארד דולר. בהגדרה, בשוק ענק יש הרבה מתחרים, ופה יש חברות כמו אוויה וסיסקו, אבל אנחנו לא מאמינים שיש למישהו מהם את החיבור שאנחנו מביאים לשולחן. יהיה לנו בידול משמעותי מכל אחד מהשחקנים".

הרכישה הנוכחית מגיעה אחרי רכישה קודמת שעשתה נייס השנה, בה שילמה 135 מיליון דולר תמורת נקסידיה (Nexidia) מארה"ב. גם אחרי רכישת נקסידיה, לנייס יש סכום מכובד של מזומנים בקופה, שיסייע לה לממן את העסקה הנוכחית. בסוף הרבעון הראשון היו בקופתה 765 מיליון דולר, סכום שנבע בין היתר משתי עסקאות שביצעה בקיץ 2015 ובהן מכרה את כל פעילותה בתחום הביטחוני לאלביט מערכות ולקרן באטרי ונצ'רס, תמורת מעל רבע מיליארד דולר. חוץ מהמזומנים בקופת נייס, מימון העסקה יכלול גם חוב בנקאי של עד 475 מיליון דולר.

"להתמקד בענן"

העסקאות שביצעה נייס לאחרונה היו גם חלק מהאסטרטגיה הנוכחית שהתווה עילם עם כניסתו לתפקיד המנכ"ל, שמתמקדת בתחום האנטרפרייז (ארגונים עסקיים). "לפני כשנתיים הצגנו לשוק ההון תוכנית אסטרטגית, נייס 2020, והתחלנו לממש אותה צעד אחרי צעד", הוא אומר. "קודם כל מכרנו שתי פעילויות עסקיות שלא היו סינרגטיות לשאר עסקי החברה ועשינו צעדים רבים להאצת הפיתוח הטכנולוגי. בחודשים האחרונים התחלנו להתרחב באופן משמעותי כשהמטרה היא להתמקד בתוכנה לאנטרפרייז, להציע פורטפוליו רחב, להוסיף אנליטיקה ולהתמקד בענן. רכישת נקסידיה הייתה בתחום האנליטיקה, והנה היום אנחנו קונים חברה ענקית בתחום הענן, כך שזה חלק ממימוש אסטרטגיה סדורה ולא מהלך אופורטוניסטי".

- מה תוכל לספר על המגעים עם inContact?

"פול ג'רמן, מנכ"ל החברה, הוא איש מאוד נחמד. נפגשנו לראשונה לארוחת בוקר בבית קפה בסולט לייק סיטי בדצמבר 2014 ומאז במשך שנה וחצי נפגשנו מספר רב של פעמים. inContact לא הייתה למכירה ולא היה תהליך מכירה, אבל התחברנו, ובנקודה מסוימת לפני כחודשיים התחלנו לחשוב על מגעים יותר אינטנסיביים בכיוון. בחודש וחצי האחרונים צוותים משתי החברות התארגנו, לראות אם אפשר להגיע להסכמה. הייתה לנו פגישה אחת במלון באמצע יער בה כולם התכנסו מתוך כוונה להגיע להסכמה, ואכן הסכם בין החברות הבשיל".

העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, וכן לאישור בעלי המניות של inContact, שלהערכת עילם אכן יושג. נייס משלמת לבעלי המניות 14 דולר למניה, מחיר שגבוה גם מהמחיר הנוכחי של המניה, וגם מהווה מחיר שמניית inContact מעולם לא הגיעה אליו. "ביחס לעסקאות בתחום הענן זו לא פרמיה גבוהה", אומר עילם, "זה מחיר הוגן לשני הצדדים. אנחנו רואים תרומה אסטרטגית פנומנלית והמון סינרגיות חיוביות, ולכן אני מאמין שהערך נכון ובריא לשתי החברות".

העסקה צפויה להיסגר לקראת סוף השנה ולתרום לרווח הנקי Non-GAAP למניה ב-2017. ההשפעה על 2016 תהיה כנראה שולית. לפי התחזית של inContact הכנסותיה ב-2016 יהיו 259-265 מיליון דולר (לעומת צפי להכנסות של סביב מיליארד דולר בנייס, טרום הרכישה), ומדובר בצמיחה של כ-17%-19% לעומת 2015. החברה אמורה לסיים את השנה עם איזון בשורה התחתונה (Non-GAAP) ו-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 20.5-21.5 מיליון דולר.