מה הקשר בין גוגל, מיקרוסופט ו-IBM - לאתר תעמולה ג'יהאדית?

שירות אוטומטי של גוגל תיווך פרסומות של החברות לאתר התעמולה המושך כ-600,000 מבקרים בחודש, מתופעל בידי מוחמד ג'יבריל עבדול רחמן, טרוריסט שכלול ברשימות השחורות של ארה"ב, אירופה והאו"ם

קיצוני איסלאמי שמואשם במימון פיגוע התאבדות שהיה בג'קרטה ב-2009 מוכר שטחי פרסום באתר שלו למותגים בינלאומיים כמו סיטיגרופ, IBM, ומיקרוסופט באמצעות שירות שמספקת גוגל.

מוחמד ג'יבריל עבדול רחמן, שידוע בכינוי "נסיך הג'יהאד", הוא טרוריסט שכלול ברשימות השחורות של ארה"ב, האיחוד האירופי והאו"ם - וכפוף להקפאת נכסים, איסור על נסיעות ואמברגו נשק. הוא חבר בכיר בג'מעת איסלמיה, ארגון קיצוני בדרום-מזרח אסיה בעל קשרים לאל קאעידה.

אבל אתר התעמולה הג'יהאדית שלו, Arrahmah.com, מרוויח אלפי דולרים מפרסומות של מותגים עולמיים. הוא מושך כ-600,000 מבקרים בחודש, לפי חברת המידע SimilarWeb.

הפרסומות מסופקות לאתר, שכולל תצלומים של עריפת ראשים ותלייה, על ידי מתווכים כמו שירות AdSense של גוגל, שהוא רשת הפרסום המקוון הגדולה בעולם, שמקבלת אחוזים מתקציבי הפרסום.

המפרסמים או גוגל כנראה אינם מודעים לכך שהם מממנים טרוריסט - עבירה שלפי החוק האמריקאי נושאת עונש של עד 20 שנות מאסר או תשלום קנס של מיליון דולר.

בתגובה לפניית "פייננשל טיימס" ביטלה גוגל את חשבון הפרסום של Arrahmah.com והמפרסמים ביקשו להימחק מן האתר. סיטיגרופ, יבמ ומיקרוסופט מסרו שהן נוקטות אמצעים כדי להבטיח שמקרה כזה לא יישנה.

הקלות שבה יכול אתר Arrahmah.com לגשת לשוק הפרסום המקוון שמגלגל 160 מיליארד דולר בשנה בעולם מעוררת שאלות לגבי הפיקוח על האתרים שבהם מתפרסמות מודעות של מפרסמים ומתווכים. הזמנות הפרסום הללו הן תהליך אוטומטי מאוד, שעובר מסלול מסובך ללא פיקוח.

גוגל הגיבה באומרה ש"האתר הזה מפר את התנאים שלנו, ולכן נקטנו פעולה לסגירת החשבון ופיצוי המפרסמים שנפגעו מכך".

קבוצות טכנולוגיה גדולות כמו גוגל, טוויטר ופייסבוק סופגות בשנים האחרונות ביקורת משירותי ביטחון על כך שהן לא עושות מספיק כדי למנוע שימוש של טרוריסטים בפלטפורמות שלהן.

ב-2010 נידון עבדול רחמן לחמש שנות מאסר בכלא באינדונזיה על הסתרת מידע שקשור למתקפות הטרור על מלונות מריוט וריץ-קרלטון בג'קרטה, שבהן נהרגו 7 בני אדם ונפצעו 50.

האתר, שמקדם השקפות קיצוניות במדורים כמו "אזור הג'יהאד", מציג את עבדול רחמן כמנכ"ל שלו. "הוא הטרוריסט המקוון החשוב ביותר בדרום-מזרח אסיה", אמר רוהאן גנרטנה, מנהל המרכז הבינלאומי לאילמות פוליטית וטרור באוניברסיטת הטכנולוגית נני יאנג בסינגפור. "המטרה של האתר הזה היא לקטב ולהקצין בני אדם ולהפוך אותם בשלים לגיוס לג'יהאד".

עמוד הבית של אתר Arrahmah.com
 עמוד הבית של אתר Arrahmah.com