רווחי חברות כרטיסי האשראי זינקו ב-16% ל-164 מיליון שקל

תיק ההלוואות למשקי בית כבר עומד על 8.5 מיליארד שקל ■ איך ייתכן שלאומי קארד היא השחקנים הגדולה בתחום, אך הכנסות המימון שלה הן הנמוכות ביותר, מה תעשה כאל כדי להוריד את הריבית הגבוהה שהיא גובה - 11.1%, והאם ישראכרט תסגור את הפער מול המתחרות? ■ הלוואות מחברות כרטיסי אשראי – יתרונות וחסרונות

כרטיסי אשראי / צילום: shutterstock
כרטיסי אשראי / צילום: shutterstock

חברות כרטיסי האשראי פתחו ברגל ימין את שנת 2016. שלוש החברות, שנמצאות (בינתיים) בשליטת הבנקים, פרסמו השבוע את דוחותיהן לרבעון הראשון. רווחי הענף צמחו בכ-16% לעומת הרבעון המקביל, לרמה של 164 מיליון שקל.

מבין החברות בלטה כאל, מקבוצת דיסקונט, שרווחיה זינקו ביותר מ-40% - ל-46 מיליון שקל. הצמיחה החדה ברווחי כאל, בניהולו של דורון ספיר, נבעה מעלייה בהכנסות המימון כתוצאה מצמיחה מואצת של תיק ההלוואות. בנוסף, ברבעון הזה הכירה כאל במלוא הרווחים של דיינרס, וזאת לאחר שנהפכה הבעלים המלאים של החברה, לאחר שרכשה את חלקה של קבוצת אלון. כמו כן, כאל שמרה על ריסון בשורת ההוצאות, מה שסייע לה גם כן לשפר את הרווחיות.

מהדוחות עולה כי נמשכת העלייה בשימוש בכרטיסי אשראי - היקף העסקאות בכרטיסים ברבעון הראשון עמד על 66.3 מיליארד שקל, עלייה נאה של 8% בקירוב לעומת הרבעון המקביל. לדברי גורמים בענף, הצמיחה הנאה נובעת בעיקר מהעלייה ברכישות באינטרנט, ומכניסה משמעותית בשימוש בכרטיסי אשראי בענפים כמו תחבורה. הכנסות החברות חצו ברבעון החולף את רף מיליארד שקל, ועמדו על 1.07 מיליארד שקל.

לאומי קארד שמרנית יותר

הסיפור המרכזי בתוצאות של חברות כרטיסי האשראי הוא האשראי החוץ-בנקאי - ההלוואות שהן מעניקות ללקוחות הפרטיים. לצד העלייה בשימוש בכרטיסי אשראי, נרשמת שחיקה בפעילות הסליקה של החברות, וזאת בשל העלייה בתחרות והתגברות הרגולציה.

על רקע זה החליטו חברות כרטיסי האשראי לפתח מנוע צמיחה בתחום ההלוואות לציבור. תיק ההלוואות של החברות צמח בקצב שנתי של עשרות אחוזים בשנים האחרונות. נכון לסוף הרבעון הראשון עומד התיק על היקף של 8.5 מיליארד שקל בקירוב, גידול של 25% לעומת הרבעון המקביל, ובכוונת החברות להמשיך ולצמוח בקצב גבוה. נציין כי עדיין מדובר בהיקף הלוואות זניח לעומת המערכת הבנקאית, שם עומד תיק ההלוואות למשקי בית על יותר מ-120 מיליארד שקל.חברות כרטיסי האשראי אמורות לעבור שינויים דרמטיים בשנים הקרובות. התוכנית של ועדת שטרום היא להפרידן מהבנקים, ולהפוך אותן לבנקים בפני עצמם - כך שייתכן שתיק ההלוואות שלהן עוד יצמח דרמטית בעתיד הנראה לעין.

החברה הגדולה ביותר בתחום ההלוואות היא לאומי קארד, עם תיק של 3.74 מיליארד שקל. אלא שלמרות זאת, הכנסות המימון של החברה הן הנמוכות בענף, ועמדו על 44 מיליון שקל ברבעון הראשון - לעומת 53 מיליון שקל בישראכרט ו-80 מיליון שקל לכאל. אמנם בכאל ובישראכרט הכנסות אלה כוללות גם אשראי לבתי עסק - תחום שלאומי קארד לא פעילה בו - אך גם אם מצרפים את האשראי העסקי, לאומי קארד היא עדיין החברה הגדולה בתחום ההלוואות ובעלת הכנסות המימון הנמוכות ביותר.

כיצד זה ייתכן? הסיבה לכך היא שבלאומי קארד החליטו לפעול באופן שמרני יותר לעומת המתחרות. שליש מתיק ההלוואות של החברה הוא לרכישת רכב. מדובר בהלוואות בסיכון נמוך, שכן יש בהן בטוחה בדמות הרכב, ולכן גם הריבית עליהן נמוכה. בשל המשקל הגבוה של ההלוואות לרכב, הריבית הממוצעת בתיק של לאומי קארד היא 6.3% לעומת ריבית ממוצעת של 8.3% בענף. לאומי קארד, בניהולו של חגי הלר, אמנם מפגרת מאחורי המתחרות בהכנסות, אך מנגד גם ההפרשות להפסדי האשראי שלה נמוכות משמעותית, ועומדות על 3 מיליון שקל בלבד - לעומת כ-15 מיליון שקל אצל המתחרות.

לאומי קארד, שבשנים קודמות הובילה את הצמיחה בתחום, החליטה להוריד רגל מהגז, הגדילה את התיק ברבעון הראשון בפחות מ-3%, ונראה כי היא נוקטת קו שמרני יותר לעומת מתחרותיה.

בעוד לאומי קארד מורידה רגל מהגז, נראה כי ישראכרט, מקבוצת בנק הפועלים, רק מאיצה את הצמיחה. החברה, בניהולו של רון וקסלר, היא אמנם הגדולה בתחום כרטיסי האשראי, אבל בתחום ההלוואות היא דווקא הקטנה ביותר. אלא שנראה כי בשנה האחרונה החברה החלה לצמצם פערים, והגדילה את התיק ביותר מ-60% לעומת הרבעון המקביל. הצמיחה המואצת ניכרת גם בהכנסות המימון, שעקפו ברבעון הזה את אלו של לאומי קארד ועמדו כאמור על 53 מיליון שקל, לעומת 38 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל.

בכאל, תיק האשראי החוץ-בנקאי מהווה חלק משמעותי מההכנסות. הכנסות המימון של החברה זינקו ברבעון הראשון ב-23% ל-80 מיליון שקל, ומהוות כ-25% מהכנסות החברה (זאת בשעה שבישראכרט ובכאל הכנסות אלה מהוות רק 10%-15% מהכנסות החברה).

הכנסות המימון של כאל הן הגדולות ביותר בענף, וזאת בשל הריבית הגבוהה שגובה החברה. כאל בולטת לעומת מתחרותיה בריבית הממוצעת הגבוהה של התיק שלה, שעמדה על 11.1% לעומת 6.3% בלאומי קארד ו-8.1% בישראכרט. גם אם מנטרלים את ההלוואות לרכב בלאומי קארד, הרי שבלאומי קארד הריבית בהלוואות הישירות מוערכת ב-8%. זאת ועוד, הריבית הממוצעת בכאל עלתה, לאחר שברבעון המקביל עמדה על 10.8%. בכאל מציינים כי העלייה בריבית נבעה משינוי בתמהיל בתיק ההלוואות, וירידה במשקל ההלוואות לרכישת רכב.

בכאל מודעים לריבית הגבוהה שהם גובים, ולדברי גורמים בחברה, הם הכניסו באחרונה מודלים חדשים לתמחור סיכוני האשראי. מדובר במודלים מתוחכמים יותר, שיאפשרו להעריך באופן מדויק יותר את סיכון האשראי של הלקוח, ועל כן יאפשרו להוריד את הריבית, ולהערכתם בהמשך נראה מגמה של ירידה ברמת הריבית הממוצעת. האם סוף-סוף נראה את כאל יורדת לריבית ממוצעת שאינה דו-ספרתית? ימים יגידו.

תוצאות חברות כרטיסים אשראי 5-16
 תוצאות חברות כרטיסים אשראי 5-16

הכנסות מימון חברות אשראי
 הכנסות מימון חברות אשראי