תחנת הכוח הישנה בחיפה תופעל רק בשעת חירום

המשרד להגנת הסביבה קבע כי התחנה לא עומדת בתקנות זיהום האוויר ■ חברת החשמל: אין סכנה לרזרבה של חשמל או לעובדי החברה

תחנת הכוח בחיפה / צילום: איל יצהר
תחנת הכוח בחיפה / צילום: איל יצהר

תחנת הכוח הישנה של חברת החשמל בחיפה תושבת ותשמש את המשק רק בשעת חירום - כך קבע המשרד להגנת הסביבה. התחנה, שהוסבה לפני עשור לגז טבעי, לא עמדה בתקנות זיהום האוויר שנקבעו בחוק, ותוכל לפעול לכל היותר 300 שעות בשנה. משרדי הממשלה בוחנים בימים אלו מה לעשות עם תחנת הכוח בחדרה, שגם היא אינה עומדת בתקנות.

בתחנת הכוח בחיפה יש כיום 2 יחידות של תחנות כוח במחזור משולב (מחז"מ), הפועלות מסוף 2011 ומופעלות על גז טבעי בגיבוי סולר; 2 יחידות גיבוי סילוניות המופעלות בסולר ומוגבלות לפעילות של 300 שעות ייצור בשנה; וכן 2 יחידות קיטוריות (הנקראות "חיפה ג"), שהופעלו בעבר במזוט והוסבו לגז טבעי כבר לפני עשור. אלה אחריות על ייצור של 282 מגה-ואט, אלא שלמרות שהן פועלות על גז טבעי, הן עדיין אינן עומדות בערכי הפליטה המותרים.

כבר ב-2008 הוצא נגד התחנה צו שלפיו תיאלץ חברת החשמל להתקין מערכת להפחתת פליטות בתחנה אם ברצונה להפעיל אותה אחרי דצמבר 2015. ואולם, התקנה של מערכת כזו (SCR) שעלותה נאמדת במיליארדי שקלים, ביחידות שאחת מהן ממילא אמורה לסיים את חייה בסוף 2016 והשנייה ב-2017, הוכחה כלא כלכלית עבור החברה.

במשרד להגנת הסביבה מספרים כי חח"י ביקשה להפעיל את התחנה במשך 500 שעות בשנה, אך ניתן לה אישור להפעילה במשך 300 שעות בלבד. לטענת מנכ"ל המשרד ישראל דנציגר, "זיהום האוויר במפרץ חיפה הוא בעיה לאומית, והמשרד ממשיך בתוכנית הלאומית לצמצומו. יש לעשות זאת מול כל גורמי הסיכון: תעשייה, תחבורה ואנרגיה".

מחברת החשמל נמסר כי "בהיקף רזרבת הייצור הקיימת היום במערך ייצור החשמל הסיכוי להפעלת יחידות חיפה ג' נמוך מאוד". "בנוגע לעובדים של חיפה ג'", מוסיפים בחברה, "חלקם עברו הסבה לתפעול ותחזוקת יחידות המחז"מ החדשות וחלקם עברו ניוד רוחבי ביחידות חח"י. יתרת העובדים, כ-24 איש, פרשו לגמלאות בפרישה מוקדמת".

בנוגע לתחנת הכוח בחדרה, כבר ב-2010 יצא לדרך פרויקט הפחתתת הפליטות. לפרויקט נקבעו לוחות זמנים עד סוף 2016, אך לאור טענות חברת החשמל שנגרמו לה עיכובים שאינם בשליטתה, אישר לה המשרד להגנת הסביבה דחייה עד ינואר 2018. אלא שהחברה לא תעמוד גם בלוח זמנים זה.