המו"מ נמשך: פערים מול האוצר מעכבים חתימה בין נתניהו לליברמן

גורמים המעורים במגעים בין הליכוד לישראל ביתנו אמרו כי יש מחלוקת בנוגע לתקצוב רפורמה בפנסיות לעולים חדשים, שאותה דורש ליברמן ■ עם זאת, גורמים משתי המפלגות מאמינים שההסכם יושג בקרוב

אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי
אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי

פערים בין צוותי המשא-ומתן הקואליציוני למשרד האוצר על סכום תקצוב הרפורמה בפנסיות לעולים חדשים מעכבים את חתימת ההסכם הקואליציוני ביו הליכוד לישראל ביתנו - כך אמרו אמש גורמים המעורים במגעים. עם זאת, גורמים משתי המפלגות הביעו אמון שהפערים ייסגרו בקרוב.

לאחר יום דיונים קדחתני, ימשיך היום (ו') המשא-ומתן בין הליכוד לישראל ביתנו על הצטרפות לקואליציה. לטענת גורם פוליטי, מרבית הסוגיות כבר סוכמו ולובנו, מלבד תקצוב הרפורמה בפנסיות לעולים חדשים שעליה סוכם במסגרת המגעים. ההצעה לתקצוב הרפורמה הפנסיונית, שהחל שר הקליטה המכהן זאב אלקין, נאמדת בעלות מוערכת של 2.5 מיליארד שקל בשנה. ההצעה, שצפויה לדאוג לעולים שלא צברו מספיק זמן ותק בארץ לקבל פנסיה ראויה, הייתה אחת הדרישות העיקריות של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. הוא עתיד להציג את התכנית כהישג המרכזי שלו מהמגעים עבור קהל הבוחרים הרוסי שלו.

 

במסגרת ההסכם הקואליציוני, ישראל ביתנו צפויה לקבל שני תיקים, תיק הביטחון ותיק הקליטה, הכולל סמכות על "נתיב", לשכת הקשר עם העולים מרוסיה. ישראל ביתנו דרשה לקבל גם שני תפקידים, ראשות ועדה וסגן יו"ר הכנסת, אך ייתכן שפרישתה של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס מהמפלגה מוקדם יותר אתמול תשפיע על הרכב התפקידים הסופי שהמפלגה תקבל. שכן מפתח השרים הנוכחי, שני שרים על חמישה ח"כים הוא יוצא דופן.

במקביל, דווח כי סוכם על הקמת ועדה עם נציג אחד מכל מפלגות הקואליציה כדי לדון בנושאי דת ומדינה. כמו כן, צוותי המשא-ומתן בוחנים את אופן היישום לדרישתו של ליברמן לחוק עונש מוות למחבלים, ואת האפשרות להמיר את החוק בתיקון בצו בתי דין צבאיים, כך שיחול רק על מחבלים פלסטינים. זאת אף שבדין הצבאי כבר קיים סעיף של עונש מוות אך הוא מעולם לא בוצע, אלא הומתק למאסרי עולם.