דירוג קבוצת אלון צנח - ובעלי האג"ח מצביעים על פירעון מיידי

היקף חוב האג"ח - 1.9 מיליארד שקל ■ S&P מעלות: "סיכון מתמשך להעמדת החוב לפירעון מיידי"

שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא
שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא

קבוצת אלון הפרטית, שבבעלות עו"ד שרגא בירן, דודי ויסמן והקיבוצים, ממשיכה לקרטע לנוכח חובות הענק שלה, כשבימים אלה מקיימת ההנהלה מגעים עם מחזיקי האג"ח המוסדיים שלה, במטרה למנוע את דרישתם לפירעון מיידי של האג"ח שהנפיקה, מהלך שיוביל בפועל להעברת השליטה באלון לידי מחזיקי האג"ח. לאלון חוב של כ-1.9 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, לאחר שהשלימה לפני שנה הסדר חוב ראשון מולם.

בסוף השבוע ספגה החברה הורדת דירוג נוספת לחוב מצד S&P מעלות, ל-BB, ובצל ההתפתחות הזו יצביעו מחזיקי האג"ח עד יום ראשון הבא האם להעמיד את החוב לפירעון מיידי. עד אז, הצדדים מקיימים ביניהם מגעים במטרה לסכם על הסדר חדש שייתן למחזיקים ביטחון משופר ביחס להיום, אך גם יותיר את הבעלות בחברה בידי בעליה הנוכחיים.

בסוף ינואר השנה הורידה S&P מעלות את דירוג אלון ל-BBB מינוס, תוך הותרת החברה ב-CreditWatch עם השלכות שליליות, בשל אפשרות להעמדת האג"ח לפירעון מיידי. שטר הנאמנות של האג"ח קובע בין היתר כי במקרה של הורדת דירוג אל מתחת לרמת BBB, יהיו רשאים הנאמן לאג"ח - הרמטיק, ומחזיקי הסדרה לפעול לפירעון מיידי של האג"ח.

בסוף השבוע האחרון הופחת כאמור הדירוג פעם נוספת, ל-BB, "בשל סיכון מתמשך להעמדת החוב לפירעון מיידי וקיומם של מגעים להסדר חוב, תוך היעדר שיפור ברמת המינוף", כהגדרת כלכלני חברת הדירוג S&P מעלות. "רמת המינוף של קבוצת אלון ממשיכה להיות גבוהה מ-100%, ומצביעה על מבנה הון שאינו בר קיימא בטווח הארוך".

עוד לדבריהם, "להבנתנו, בתקופה האחרונה נמצאת אלון בתהליך הידברות מול מחזיקי האג"ח לשינוי תנאיה. שינוי כזה יכלול, ככל הנראה, את הסרת איום הפירעון המיידי, שינוי לוח הסילוקין ושינוי אפשרי של מבנה ההון. נכון למועד זה קיימת אי ודאות לגבי עצם ההגעה להסכם, תנאיו ומועד השלמתו".

"מחול שדים"

כאמור, מחזיקי האג"ח של אלון עתידים להצביע עד ה-29 במאי על השאלה האם להעמיד את יתרת החוב לפירעון מיידי, אם לאו, החלטה לה נדרש רוב של 75% ממחזיקי האג"ח.

בקבוצת אלון מבקשים לקבל ממחזיקי האג"ח פסק זמן שיאפשר לחברה להביא משקיע חיצוני, או לקדם את הליך הנפקת המניות שהיא יוזמת, שנחשף בתחילה ב"גלובס", כשאין בכוונת החברה לבצע תספורת כלשהי. מחזיקי האג"ח מצידם מבקשים לקבל מספר דברים שישפרו את מצבם, במקרה שלאחר פסק הזמן המבוקש החברה לא תעמוד בתוכניותיה.

כך או כך, גורם המעורה בהתפתחויות מציין כי בקופת החברה כ-530 מיליון שקל שיספקו את צרכי אלון בשנתיים הקרובות, אך מה שמתרחש היום בחברה הינו "מחול שדים", במסגרתו "מחזיקי האג"ח שמים אקדח על השולחן".ב-

S&P מעלות מסכמים כי "אם ההסדר שיגובש לא ייחשב כהסדר תחת לחץ, כפי שהוגדר במתודולוגיה שלנו, הדירוג עשוי לעלות. לחילופין, אם מחזיקי האג"ח יחליטו על פירעון מיידי, או אם ההסדר יגובש 'תחת לחץ', נוריד את הדירוג ל-CC".

קבוצת אלון, שבניהול אביגדור קפלן, נקלעה בשנים האחרונות לסחרור פיננסי אדיר כמעט בכל קומה בפירמידת ההחזקות שלה (אלון רבוע כחול, רשת מגה). הקבוצה, המצויה בבעלות חברת ביילסול (52%) שבשליטת שרגא בירן (80%, כשהיתרה בידי דודי ויסמן, שהודח מניהול הקבוצה), והקיבוצים (48%), מחזיקה עדיין בשליטה בחברות אלון רבוע כחול (בעלת רשת המזון מגה שנמצאת בניהולו של נאמן ובדרך להימכר לבעלים חדש, תחנות הדלק דור-אלון, חברת רבוע נדל"ן ורשת חנויות כלי הבית נעמן), אלון חיפושי גז (המחזיקה ב-4% ממאגר הגז תמר), וכן ב-9.5% ממניות חברת הזיקוק האמריקאית דלק US, שמניותיה נסחרות בניו-יורק.