ההצעה של ניסנקורן: 6 סופ"שים ארוכים בשנה וקיצור שבוע העבודה

יו"ר ההסתדרות מבקש לקצר את שבוע העבודה ל-40 שעות, ובנוסף מציע שבתון ביום א' פעם חודשיים ■ ברוש מתנגד: "עלות מטורפת של 35 מיליארד שקל"

אבי ניסנקורן / צילום: בועז אופנהיים
אבי ניסנקורן / צילום: בועז אופנהיים

בזמן שח"כ אלי כהן (כולנו) מקדם הצעת חוק להחלת שבתון ביום א' - אחת לחודש, מציע יו"ר ההסתדרות הכללית, אבי ניסנקורן  תוכנית משלו ואת עיקריה הציג במכתב ששיגר לשר האוצר, משה כחלון וליו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש: שבתון ביום א' אחת לחודשיים ובמקביל - קיצור שבוע העבודה בישראל ל-40 שעות במקום 43 שעות כיום. זאת, בהתאם לממוצע שעות העבודה השבועיות במדינות החברות בארגון ה OECD.

בפנייתו לכחלון ולברוש כתב ניסנקורן כי "הגיעה העת לקצר את שבוע העבודה ל-40 שעות ולקבוע 6 סופי שבוע ארוכים לטובת המשק ולטובת כלל ציבור העובדים". יו"ר ההסתדרות ביקש לפתוח בהקדם האפשרי בהידברות אינטנסיבית - כדי לקדם את המהלך.

ההצעה של ניסנקורן שונה מההצעה שמקדם ח"כ כהן, ולפיה אחת לחודש יוחל שבתון ביום ראשון וכך ציבור העובדים ייהנה מ 12 סופי שבוע ארוכים בשנה. בתמורה לימי שבתון אלה, כך על פי הצעת כהן, העובדים יחזירו למקומות העבודה שלהם באמצעות הארכת ימי העבודה בכרבע שעה. בניסיון לקדם יוזמה זו, כהן מקיים באחרונה הידברות גם עם נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, ברוש.

ניסנקורן הצהיר כבר לפני מספר שבועות כי ההסתדרות תתמוך בקיצור שבוע העבודה - אך תסרב לדרישה להארכת ימי העבודה. לדבריו, ההסתדרות תתנגד להטלת הנטל של מהלך זה על העובדים - ולא תהסס להכריז בגין כך על סכסוך עבודה כללי במשק.

ברוש לא אוהב את היוזמה החדשה של ניסנקורן ואומר כי עלותה למשק נאמדת בכ-35 מיליארד שקל בשנה. בכנס אלי הורוביץ של המכון הישראלי לדמוקרטיה התייחס ברוש ליוזמה ואמר: "אנחנו נמצאים באווירה אנטי עסקית דרמטית - שמתבטאת בעשרות הצעות חוק פופוליסטיות. רק השנה יש כ 90 הצעות חוק שנוגעות לדיני עבודה. זאת הסיבה שלא הופתעתי לקבל הבוקר מכתב מיו"ר ההסתדרות, על כך שהוא גם רוצה לקצר את ימי העבודה וגם להוסיף 6 ימי חופשה בעלות מטורפת של 35 מיליארד שקל בשנה".

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, התייחס היום להצעה של ניסנקורן והזהיר: "כנראה שניסנקורן לא מכיר את נתוני המשק- שכן אם היה מכיר אותם הוא היה מבין שלא יכול להיות עיתוי גרוע יותר להעלאת הצעה כזאת. הצמיחה בישראל פסקה, והיצוא ירד, וכדי לדון בשבוע עבודה מקוצר של 40 שעות, צריך שהמשק יצמח ויתמודד בתנאי התחרות הגלובליים מול כלכלות העולם".

לדברי לין, אין מקום לקיים השוואה בין מספר שעות העבודה במדינות ה-OECD עם מספר שעות העבודה בישראל "מאחר ורמת הפריון בישראל אינה שווה לזו של אותן מדינות".